Campervakantie in Nederland: roadtrip door eigen land

Home » Nederland » Campervakantie in Nederland: roadtrip door eigen land

We hebben jaren een camper gehad. Met veel plezier trokken we hiermee langs de mooiste plekken in Europa. Het gaf ons het ultieme gevoel van vrijheid en flexibiliteit. Het bezorgde ons geweldige vakantieherinneringen waarop we nu nog met veel plezier terugkijken. Maar voordat we onze camper kochten, huurden we er een. Daarmee maakten we een campervakantie in Nederland, de ultieme roadtrip door eigen land.

In coronatijd werd een campervakantie in Nederland ongekend populair. Deze trend zet zich ook na die tijd onverminderd voort. Aan de hand van onze ervaringen geven we je tips en ideeën voor de ultieme roadtrip door Nederland.

Waarom een campervakantie in Nederland?

De aanschafprijs van een camper is niet mals. Ook voor een tweedehands camper moet je nog een fors bedrag betalen. Daarnaast heb je jaarlijks nog kosten voor onderhoud, verzekering, belasting en stalling. Door een camper te huren konden we kijken of deze manier van vakantie ons wel beviel.

De eerste campervakantie hielden we bewust in Nederland. Bij eventuele problemen was hulp makkelijk te regelen. Contact met de verhuurder was eenvoudig, er was geen taalbarrière. Het voelde een beetje als een nieuwe tent opzetten in de achtertuin: kijken of we weten hoe alles werkt en of we alle instructies snappen.

Een leuke voorbeeldroute voor een campervakantie in Nederland

Deze voorbeeldroute is gebaseerd op onze eigen ervaringen. We namen twee weken de tijd voor onze eerste roadtrip door eigen land. Bewust kozen we voor plaatsen en gebieden waar we nog nooit waren geweest. Een ontdekkingsreis in eigen land dus. We nemen je graag mee op onze route en de hoogtepunten die we tijdens onze trip hebben beleefd.

Eerste stop: Franeker

We zoefden over de Afsluitdijk richting Friesland. Natuurlijk maakten we een stop bij het monument op de plek waar de dijk is gedicht. We hadden een prachtig uitzicht over de zee, de Wadden en het IJsselmeer.

Nog wat onwennig parkeerden we onze camper op de stadscamping bij Franeker. Stroom aansluiten, koffie zetten en daarna het gezellige centrum in. Dat lag op loopafstand van ons plekje. Uiteraard bezochten we het Planetarium van Eise Eisinga. Franeker is een gezellige, compacte stad met veel historische gebouwen in het centrum. En Franeker is natuurlijk bekend als een van de 11 Friese Elfsteden. Op onze Friesland-pagina vind je nog meer informatie over de hoogtepunten van deze provincie.

De provincie Groningen verkennen

Op de grens met Friesland ligt het prachtige natuurgebied Lauwersmeer. Het is een vogelparadijs en een van de weinige plekken in Nederland waar het echt donker is ’s nachts. Bij uitstek een gebied om tot rust te komen. In het Nationale Park liggen de mooiste fiets- en wandelroutes.

Natuurlijk mocht de stad Groningen op onze roadtrip niet ontbreken. Hoewel het die dag goot van de regen, hebben we alle belangrijke bezienswaardigheden gezien. De Martinitoren, de Grote Markt met het prachtige stadhuis, het Goudkantoor en de Prinsenhof.

De heide op bij Dwingeloo

Op weg naar Dwingeloo zorgden we ervoor om een aantal plaatsen langs de hunebedroute aan te doen. In Drenthe liggen er meer dan 50. Bij Buinen ligt de grootste, die mochten we natuurlijk niet overslaan. Daarnaast ligt het interessante Nationaal Hunebedden Informatiecentrum.

Het Nationaal Park Dwingelderveld is het grootste natte heidegebied van West-Europa. Het is een fantastisch gebied om te wandelen. Maar ook op de fiets kun je mooie routes maken. Op de heide is de kans groot dat je twee grote schaapskuddes tegenkomt. Midden in het park ligt een prachtige camping. Een betere plek om de natuur hier te verkennen konden we ons niet wensen.

Kanoën in NP Weerribben-de Wieden

Na de heide was het weer tijd voor het water. Daarom werd het Nationaal Park Weerribben-Wieden ons volgende reisdoel. Het is een schitterend en uitgestrekt waterrijk natuurgebied, ontstaan door turfwinning. Het is het grootste en mooiste laagveen moerasgebied van Noordwest-Europa.

En wat is er leuker om de natuur te verkennen op het water dan met een kano? Met de gehuurde kano’s van de camping konden we gelijk beginnen met een heerlijke kanotocht door het gebied. Wij kozen ervoor om een gemarkeerde kanoroute te volgen. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen plan trekken. Zo kun je ook naar het nabijgelegen Giethoorn. Onlangs hebben we het natuurgebied en Giethoorn weer bezocht. Doordat de buitenlandse toeristen nu massaal wegblijven, is het nu ideaal om Weerribben-Wieden en Giethoorn te verkennen.

Andere hoogtepunten van Overijssel.

Ooievaar in natuurgebied Weerribben-Wieden in Overijssel

Genieten op de Veluwe

Ik dacht de Veluwe goed te kennen, ik ben er tenslotte geboren en getogen. Maar tijdens onze campervakantie in Nederland ontdekten we toch weer totaal onbekende gebieden in dit uitgestrekte natuurgebied.

Vlakbij Apeldoorn stonden we weer midden in de natuur met onze camper. Vanuit het park konden we de mooiste wandelingen of fietstours maken. Zo zaten we niet ver weg van het Kootwijkerzand, een van de grootste stuifzandgebieden van West-Europa. Uren dwaalden we rond zonder iemand tegen te komen. Tips voor meer ideeën in Gelderland.

De Biesbosch in

Het kano-avontuur in de Weerribben kreeg een vervolg in Drimmelen. Aan de rand van de Biesbosch was dit een uitstekende kans het gebied per kano te verkennen. Dat betekende wel dat we eerst met ons wankelende en kleine bootje de brede Amer moesten oversteken. Gelukkig was het niet zo druk met beroepsvaart en kwamen we zonder problemen aan de overkant.

Nationaal Park De Biesbosch is een beschermd natuurgebied en het grootste zoetwatergetijdengebied van Europa. Daardoor vind je er veel wilgenvloedbossen en kreken. Vanaf het water krijg je de beste indruk van de prachtige natuur. Met de kano kwamen we op de mooiste plekjes.

Dit kun je nog meer doen en zien in Noord-Brabant.

Valkenburg en omgeving verkennen

In de omgeving van Valkenburg genoten we van een uitstapje naar de mergelgrotten. Tegenwoordig kun je daar zelfs “grotbiken”. We zagen de ridderzaal en de kapel van de kasteelruïne, de hoogst gelegen burcht van Nederland.

Natuurlijk wandelden we door het prachtige heuvellandschap in de omgeving van Valkenburg. Tal van kastelen zagen we op onze route. Een wandeling in het Geuldal liet ons genieten van een geweldige natuur.

Meer over alles wat je in Limburg kunt doen, lees je in onze blog over Limburg.

Een uitstapje naar het buitenland

We maakten een kleine doorsteek door België, om naar het westen van ons land te trekken. Dat was een ideale kans om te genieten van de prachtige stad Antwerpen. Lees voor de hoogtepunten in die stad onze speciale blog over Antwerpen.

Uitwaaien op het strand van Zeeland

De laatste stop op weg naar huis was in Burgh Haamstede in Zeeland. We konden hier heerlijk uitwaaien op het Noordzeestrand. De kust trekt ons namelijk erg. Niets is lekkerder dan met je blote voeten langs de vloedlijn lopen, de wind in je haren voelen en de zon in de zee zien zakken.

Niet ver van Burgh Haamstede liggen historische plaatsen als Zierikzee en Brouwershaven. Daarnaast mag je als Nederlander de Deltawerken niet overslaan. Op de Oosterscheldekering is Deltapark Neeltje de plek om alles te ontdekken over onze strijd tegen het water. Voor de fietsliefhebbers is Zeeland een eldorado. We maakten de mooiste fietstochten door de provincie.

Meer weten over de hoogtepunten in Zeeland? Lees onze blog over die provincie.

Terug naar huis, einde van onze campervakantie in eigen land

Vanuit Zeeland waren we zo weer terug in onze woonplaats bij Amsterdam. Een heerlijke reis zat erop. We ontdekten prachtige plekken in eigen land. Gebieden die we voor die tijd alleen van naam kenden. Nu pas zagen we de schoonheid en gevarieerdheid van ons eigen land.

Dus voor een topvakantie hoef je niet altijd ver weg te gaan. Natuurlijk, we hadden niet iedere dag een stralend zonnetje in een strak blauwe lucht. Af en toe hadden we een regendag. Maar meestal konden we heerlijk buiten zijn in de natuur zonder een nat pak op te lopen. Het was een heerlijke tocht.

Onze ervaringen tijdens een campervakantie in Nederland

De eerste keer met een forse camper rijden was best wel spannend. Gelukkig went het snel en reden we zonder problemen van de ene bestemming naar de andere. Het belangrijkste was het letten op de grote draaicirkel, zeker bij het inparkeren op een plekje op een camping.

Wat ons geweldig goed beviel was het gemak dat we hadden direct na aankomst. Camper aan de stroomvoorziening, luifel opendraaien, stoeltjes uitklappen en in een mum van tijd zaten we aan de koffie, plannen smedend wat we wilden gaan doen. Geen ellenlang gedoe met tenten opzetten en de discussies die dat tussen echtgenoten teweeg kan brengen. Het relaxen begon direct na het uitstappen van de camper.

Met onze fietsen bij ons was het boodschappen doen geen probleem. De meeste dingen waren voorradig op de camping. En voor het lekkerste verse croissantje fietsten we snel naar de plaatselijke bakker. Als we met de camper doortrokken, stopten we meestal bij een supermarkt om de koelkast weer vol te stoppen. We vonden het geen nadeel om geen eigen auto bij ons te hebben.

Reizen met een camper

Campervakanties in de lift na corona

Tijdens de coronapandemie kozen veel mensen voor een campervakantie. Zo konden ze zorgen voor een goede hygiëne: altijd het eigen sanitair bij de hand en geen gebruik hoeven te maken van gemeenschappelijke wc’s en douches. Juist daarom zaten campervakanties tijdens de pandemie in de lift. Maar die trend zet zich door, nu we weer ongehinderd op reis mogen. Camperbezitters ervaren het ultieme gevoel van vrijheid en flexibiliteit. Dus ook nu zijn campervakanties nog steeds onverminderd populair.

Zonder zorgen met een camper rond rijden begint bij het kiezen van een betrouwbare verhuurpartner. Wij kunnen Worldwide Campers aanbevelen. WorldWide Campers werkt alleen samen met gerenommeerde camperverhuurders in veel continenten. Zo kun je via dit netwerk in Europa, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, Afrika, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland een camper huren. Maar natuurlijk ook dichter bij huis in Nederland. Meer informatie over het reizen met een camper lees je in onze aparte blog over dit onderwerp. Want wij weten het zeker: als je eenmaal met een camper op reis bent geweest, wil je niet anders meer!