Schitterende rondreis door Zuidwest-Australië

Home » Australië » Schitterende rondreis door Zuidwest-Australië

Zuidwest-Australië stond al lang op onze bucketlist. We zouden er in het voorjaar van 2020 heen gaan maar corona gooide toen roet in het eten. In november kwam het er eindelijk van. In anderhalve week tijd maakten we een rondreis die onze hooggespannen verwachtingen meer dan waar maakte. Zo maakten we kennis met schitterende landschappen, unieke flora en fauna, en verrassend leuke, levendige steden. In deze blog nemen we je mee op onze fantastische rondreis door Zuidwest-Australië.

Kings Park

Perth, startpunt van onze rondreis door Zuidwest-Australië

De eerste dagen van ons verblijf in Zuidwest-Australië brengen we door in Perth, de hoofdstad van West-Australië. Omdat de stad goed wandelend te verkennen is, maken we pas later gebruik van een huurauto. Vanaf de luchthaven nemen we een Uber naar ons hotel. De uiterst vriendelijke chauffeur praat honderduit. Bij het passeren van het grote stadion van de stad noemt hij dat Coldplay het weekend optreedt. Hij verwacht dan ook grote drukte in en rond Perth. We zijn blij dat we ons hotel ruim van tevoren geboekt hebben!

Elizabeth Quay

De volgende dag nemen we ruim de tijd om de stad goed op ons in te laten werken. We ontbijten buiten bij een gezellig eettentje waar we ons opnieuw verbazen over de vriendelijkheid van de mensen. Even later wandelen we via de moderne binnenstad naar de oevers van de Swan River. We merken niets van de verwachte, grote drukte vanwege het popconcert. In plaats daarvan genieten we van een heerlijk rustige stad met een moderne architectuur en vele prachtige parken. Maar schijn bedriegt: ‘s avonds verandert de slaperig ogende metropool in een bruisende stad vol super gezellige cafés en restaurants!

Terras bij Elizabeth Quay

Wandelen door de natuurrijke stad Perth

Na een verkwikkende lunch bij het idyllisch gelegen The Island, is het tijd voor een mooie wandeling. Die maken we in Kings Park, een van ’s werelds grootste binnenstedelijke parken. Bij het Queen Victoria Memorial in het park genieten we van een prachtig uitzicht op de stad en de Swan River. Vervolgens lopen we door de fraaie botanische tuinen van West-Australië. We sluiten onze lange wandeling ‘s middags af bij het schitterende universiteitscomplex van Perth. We komen geen studenten tegen, die zijn allemaal al klaar met het collegejaar. Wel zijn we getuige van een bruidspaar dat bezig is met een fotoshoot in de prachtige tuin rond het hoofdgebouw. Wat een mooie plek voor je bruiloft!

Bruidspaar

‘s Avonds maken we opnieuw een stadswandeling. Dit keer doen we de Christmas Lights Trail, een stadswandeling langs creatief verlichte gebouwen en objecten. Een beetje vergelijkbaar met het Amsterdam Light Festival, maar dan uitsluitend rond het thema Kerst. Eenmaal terug in het hotel kijken we terug op een bijzonder geslaagde dag. We hebben erg veel leuke en mooie dingen gezien. In een aparte blog gaan we uitgebreid in op ons bezoek aan Perth.

Light Festival in Perth

Fremantle, onze tweede stop in Zuidwest-Australië

Net ten zuiden van de Swan River ligt Fremantle, een historische havenstad waar we volgens locals beslist naar toe moeten. Dit stadje, ook wel Freo genoemd, staat bekend om zijn goed bewaarde Victoriaanse gebouwen en charmante, geplaveide straatjes. En ook om de vele historische bezienswaardigheden en prachtige stranden. Fremantle, zo hebben we ons laten vertellen, is daarnaast de thuisbasis van een levendige café- en restaurantcultuur. We zijn benieuwd!

Straatbeeld in Fremantle

Direct bij aankomst in het stadje blijkt niets teveel gezegd: langs fraaie, oude straten liggen de mooiste historische panden. En overal zien we charmante eetgelegenheden. We besluiten een vroege lunch te gebruiken op het dakterras van een van de oud-Victoriaanse gebouwen. We moeten tenslotte krachten opdoen voor een stadswandeling langs de talrijke bezienswaardigheden! Vervolgens slenteren we door de pittoreske High Street naar Bathers Beach, een van de vele fantastische zandstranden. Hier bezoeken we onder meer het Round House, een voormalige gevangenis uit 1830. Het is het oudste gebouw van West-Australië dat nog als zodanig bewaard is gebleven.

We vervolgen onze stadswandeling richting de Fremantle Prison en pikken onderweg nog de Fremantle Markets mee. Deze markthal bevindt zich in een prachtig Victoriaans gebouw. Het doet ons wat denken aan de doorgaans sfeervolle markthallen in Spanje, zoals die in Madrid. Ook deze markthal is een paradijs voor foodies en liefhebbers van ambachtelijke producten. We proeven enkele van de heerlijke lokale gerechten en kopen wat verse producten voor later deze middag.

Fremantle Markets

Terug in de tijd bij de Fremantle Prison

Hierna komen we uit bij de historische gevangenis van Fremantle. Deze UNESCO-werelderfgoedlocatie is de belangrijkste bezienswaardigheid van de stad. We zijn net te laat voor een rondleiding, maar we kunnen gelukkig wel het museum in. Hier krijgen we een inkijkje in het harde leven van de gevangenen die hier ooit vastzaten. Daarnaast komen we er meer te weten over de fascinerende geschiedenis van de regio. Absoluut de moeite waard! In onze aparte blog over ons verblijf in Perth gaan we spoedig ook dieper in op de Fremantle Prison.

Fremantle Prison

Bezoek aan Rottnest Island

Gelegen voor de kust van Perth ligt het befaamde Rottnest Island. Dit betoverende eiland staat bekend om zijn ongerepte schoonheid en unieke flora en fauna. Met zijn kristalheldere wateren en werkelijk parelwitte zandstranden is Rottnest Island een paradijs voor natuur- en strandliefhebbers. Het eiland is daarnaast een schitterende snorkel- en duikbestemming.

Vandaag wordt een lang gekoesterde wens werkelijkheid: met een watervliegtuig maken we de oversteek van het binnenwater bij Perth naar Rottnest Island. Duurzaamheid ten spijt vinden we dit een belevenis die je ooit in je leven gedaan moet hebben. Na een schitterende vlucht en een vlekkeloze landing bereiken we het eiland. Vanuit de lucht viel ons het ongekend mooie, turquoise zeewater op. Het is een voorbode van de fraaie stranden die we straks te zien gaan krijgen tijdens een fietstocht. Daarvoor wandelen we eerst naar Thomson Bay waar we fietsen huren en veel drinkwater in slaan.

Watervliegtuig

Fietstocht op Rottnest Island

Een fraaie 15 kilometer lange fietstocht voert ons vervolgens langs ruige kustlijnen, weelderige groene bossen en vele idyllische stranden. Wat is het hier mooi, spreken we regelmatig uit. Wel is er een soort van vliegenplaag. Vooral als we af en toe van onze fiets afstappen om een foto te maken, worden we belaagd. Gelukkig laten de gevleugelde insecten ons op het strand zelf met rust. Vanaf de andere kant van het eiland nemen we een slingerweg terug naar Thomson Bay. Daarbij passeren we nog de Wadjemup Lighthouse, waar je een panoramisch uitzicht hebt over het grote eiland.

Baai op Rottnest Island

Onderdeel van het dagprogramma is een meergangen lunch bij Lontara, een fraai aan het strand gelegen restaurant. Heerlijk eten, maar het is vooral de prettige ambiance die ons erg aanspreekt. In het restaurant maken we overigens ook kennis met een zogenaamde quoakka: een kleine, niet bepaald verlegen maar schattige buideldiersoort. Het diertje komt ook bij onze tafel wat rondsnuffelen. Quoakka’s komen overigens alleen op Rottnest Island voor.

Restaurant met buideldier

Naast zijn natuurlijke schoonheid heeft Rottnest Island tevens een rijke geschiedenis. Zo diende het eiland ooit als een strafkolonie voor Aboriginals en Europese gevangenen. Er zijn nog steeds overblijfselen te vinden van deze turbulente periode. Aan het einde van ons bezoek aan het eiland gaan we langs enkele historische gebouwen. Zoals het Rottnest Island Settlement. Hier komen we meer over de fascinerende geschiedenis van het eiland te weten. Het is een interessante afsluiting van een fantastisch bezoek aan het eiland.

In een aparte blog gaan we uitgebreid in op wat er te zien en te beleven valt op Rottnest Island.

Historisch huis

Heerlijk verblijf in de omgeving van Margaret River

Direct na ons bezoek aan Rottnest Island zetten we koers naar het zuiden. We overnachten in de omgeving van Bunbury. Het is een alleraardigst stadje met een heerlijk zandstrand aan een fraaie baai. Naast gezellige barretjes, trendy restaurants, boetiekjes en koffietentjes heb je er het Dolphin Discovery Centre. Hier kun je alles te weten komen over dolfijnen en ze zelfs min of meer in het wild zien! Omdat we snel door willen naar Margaret River slaan we dit dolfijnencentrum over. Wel gebruiken we een goed ontbijt aan het strand en beklimmen we een fraai uitzichtpunt over de stad.

Surfers

We vervolgen onze autorit langs de kust naar het zuiden. Aan onze rechterzijde zien we de mooiste stranden. Af en toe parkeren we de auto om de benen te strekken en te genieten van het schitterende, turquoise zeewater. Bij enkele van die stranden zien we door de zon gebruinde surfers van onze leeftijd de golven trotseren. Het gaat hen zo gemakkelijk af dat we het zelf ook wel eens willen proberen.

Wijngaard

Even later bereiken we het plaatsje Margaret, gelegen in een regio die bekend staat om voortreffelijke wijnen en gastronomische hoogstandjes. Met meer dan 120 wijnhuizen is dit een paradijs voor wijnliefhebbers. In deze regio valt zoveel te zien dat we er enkele nachten verblijf hebben geboekt. Zo hebben we genoeg tijd om enkele van de wijngaarden te bezoeken. Maar ook om prachtige wandelingen te maken en zelfs een bijzonder grote, indrukwekkende grot te verkennen. Je leest meer over ons verblijf in Margaret in de aparte blog die we spoedig hierover publiceren.

Grot

Via de Giants Tree Top Walk terug naar Perth

Voor een compleet ander landschap zetten we koers naar Walpole in het zuidelijkste puntje van West-Australië. Walpole is het domein van de uitgestrekte wouden en majestueuze karri-bomen en red tingle-bomen. Op weg er naar toe rijden we door de mooiste bossen. Een enkele keer ruiken we brandlucht. De brandweer stookt hier gecontroleerde branden om het woud met “brandgangen” te beschermen tegen een eventuele, verwoestende bosbrand. De komende dagen verwachten ze namelijk erg hoge temperaturen. In dit deel van de wereld ligt een bosbrand dan op de loer.

Top Tree Walk

Een van de hoogtepunten van het gebied rond Walpole is het Walpole-Nornalup National Park. Het park maakt deel uit van de grotere Walpole Wilderness Area, een internationale hotspot voor biodiversiteit die in 2004 werd opgericht. Een van de belangrijkste toeristische trekpleisters in dit gebied is de Valley of the Giants. Hier kun je een prachtige wandeling maken langs 70 meter hoge red tingle-bomen. De reusachtige bomen hebben een enorme omtrek. Door sommige loopt zelfs het wandelpad! Om het bos van bovenaf te zien is hier een wandelpad aangelegd op 40 meter hoogte: de Tree Top Walk. Mijn vrouw, die hoogtevrees heeft, vindt het in het begin maar niets. Schuifelend, pal achter mij aan, overwint zij uit nieuwsgierigheid haar angst. Achteraf is zij blij om het prachtige bos vanuit dit perspectief te hebben gezien.

Valley of the Giants

Verrassend einde van een leuke dag

Het nationale park heeft veel meer te bieden dan alleen de Valley of the Giants. Maar helaas nadert al het einde van onze rondreis en we moeten nog terug naar Perth. Om die reden hebben we slechts één hotelovernachting in Walpole geboekt. Op weg naar het hotel passeren we een bordje met daarop geschreven “Valley of the Giants Olives and Wines”.

We besluiten om er even langs te gaan, we zijn tenslotte toch in de buurt. Niet veel later komen we uit bij een idyllisch gelegen wijngaard, omzoomd door prachtige oude bomen. Het wijnhuis ligt zo afgelegen dat we verwachten de enige passanten te zijn. Maar niets is minder waar. Eenmaal binnen ontmoeten we de Zwitserse eigenaar en een Australisch gezin. We raken direct in een geanimeerd gesprek en verlaten het wijnhuis pas een uur later. Met een fles Pinot Noir onder de arm, wel te verstaan.

Bij het wijnhuis vlakbij Walpole

Nambung NP, onze laatste stop in Zuidwest-Australië

Na een prima overnachting in Walpole rijden we via een andere route helemaal terug naar Perth. We moeten aardig wat kilometers afleggen en knippen de rit dan ook in diverse delen op. Er zijn genoeg leuke plekjes om te lunchen of om even te genieten van de schitterende landschappen. Omdat we de tijd nemen voor onze terugreis, komen we redelijk laat maar wel uitgerust aan in Perth. Hier duiken we meteen het bruisende centrum van de stad in. Opnieuw beleven we er een heerlijke en vooral gezellige avond. We concluderen dat Perth een stad is waar we best wel graag een aantal jaren zouden willen wonen.

De volgende dag staat in het teken van Nambung National Park. Volgens kenners mogen we de Pinnacles Desert in dat park niet overslaan tijdens onze rondreis door Zuidwest-Australië. Google Maps laat zien dat het ongeveer 200 kilometer rijden is, en dus ook 200 kilometer weer terug. Maar omdat het vandaag erg warm gaat worden komt de autorit ons dankzij de verkoelende airco goed uit. Op weg er naar toe komen we door een steppeachtig landschap. Het heeft wel iets moois en ruigs, maar het is ook wat eentonig. De bijzondere, spierwitte zandduinen die we af en toe passeren vormen een welkome afwisseling.

Witte duin

Cervantes en de Pinnacles Desert

We hebben zin in een kop koffie en rijden daarom nog iets verder door naar het dorpje Cervantes. Omdat we hier niemand tegenkomen, oogt het dorp als een zielloos spookstadje. Bij de – zo op het eerste gezicht – enige koffietent van het dorp gaan we naar binnen. Het is er stervensdruk. Blijkbaar is het hele dorp uitgelopen naar dit café. Een vriendelijke medewerkster legt uit dat we vanwege personeelstekort waarschijnlijk lang moeten wachten op ons kopje koffie. We besluiten dan ook hier weg te gaan en meteen door te rijden naar het park.

Pinnacles Desert

Even later rijden we met onze auto de Pinnacles Desert in. Hier vinden we letterlijk duizenden kalkstenen pinakels van verschillende hoogtes en vormen. Deze pinakels zijn de overblijfselen van kalksteenbedden gevormd door mariene organismen. In het goudgele zand vormen de pinakels een bizar ogend landschap. Alsof we op een wildvreemde planeet rondrijden. Er schijnen hier diverse wilde dieren voor te komen. Zoals kangoeroes, emoes en verschillende vogelsoorten. Wij komen ze niet tegen maar toch vinden we ons bezoek de autorit absoluut waard! Na dik een uur verlaten we via het interessante informatiecentrum het park.

Op de terugweg naar Perth komen we langs Yanchep National Park. Het is al wat later in de middag maar omdat de toegangspoort open staat nemen we even een kijkje. Dit nationale park staat bekend om de vele wandelmogelijkheden en andere outdooractiviteiten. Daarnaast kun je er wilde dieren spotten, zoals kangoeroes, koala’s en kleurrijke vogels. En dit keer hebben we geluk: bij een klein park met picknicktafels treffen we een grote groep kangoeroes aan. Ze laten zich gewillig van dichtbij naderen en fotograferen. Zelfs de moeders met een jonkie. We hadden deze middag niet leuker kunnen afsluiten!

Kangoeroes

Einde van onze rondreis door Zuidwest-Australië

Eenmaal terug bij ons hotel trekken we er weer snel op uit. Dit is onze laatste avond in de fijne, klein ogende metropool van Perth. Ergens op het balkon van een oud Victoriaans pand gaan we borrelen. Het is nog aardig warm in de stad. Maar omdat we ons realiseren dat we spoedig weer terug zijn in het koude en natte Nederland, genieten we van elke minuut. Een mooi moment om terug te blikken op een meer dan fantastische rondreis.

Park in Perth

Overzichtskaartje van onze reis in Zuidwest-Australië

Overzichtskaartje

Antwoorden op praktische vragen over een rondreis door Zuidwest-Australië

Wat is de beste periode voor een rondreis door Zuidwest-Australië?

De meest aangename temperaturen heb je in de maanden november, december, maart en april. In januari en februari kan het er erg heet zijn. Overigens hadden wij eind november ook de eerste hittegolf te pakken. Maar omdat de lucht droog was, hadden we toen totaal geen last van de hoge temperaturen. Wil je naast rondreizen ook graag de zee in, dan zijn de maanden maart en april het meest ideaal. De gemiddelde watertemperatuur is dan rond de 23 graden. Wij vonden de zee in november ijskoud!

Waar kan ik het beste de rondreis starten en hoe kom ik daar?

De meest voor de hand liggende plek om je rondreis door Zuidwest-Australië te beginnen is in Perth. Hier heb je namelijk de belangrijkste internationale luchthaven van West-Australië liggen. Er zijn meerdere maatschappijen die met slechts één tussenstop vanuit Nederland naar Perth vliegen. Een interessant alternatief is om je rondreis te combineren met een bezoek aan Bali. Vanuit Bali gaan er namelijk vele goedkope, dagelijkse vluchten rechtstreeks naar Perth.

Hoe lang is de in deze blog beschreven rondreis?

De in deze blog beschreven rondreis is rond de 1500 kilometer met de auto. Dit is inclusief uitstapjes vanuit bijvoorbeeld Margaret naar de wijngaarden. We hebben deze afstand in zes dagen afgelegd en vonden dit goed te doen. De volledige trip duurde overigens negen dagen in totaal.

Wat moet ik beslist zien in Zuidwest-Australië?

Wat ons betreft mag geen enkele van de in deze blog beschreven bezienswaardigheden aan je rondreis ontbreken. Maar dit deel van Australië heeft nog zoveel meer te bieden. Ons advies zou daarom zijn om minimaal twee weken in te plannen voor een rondreis door Zuidwest-Australië. Reisorganisatie TravelEssence, gespecialiseerd in unieke rondreizen door Australië, kan je aan een fantastisch, volledig op maat gemaakt reisplan helpen.

Kan ik de beschreven rondreis ook met een camper maken?

In theorie is het zeker mogelijk om met een camper het zuidwesten van Australië te ontdekken. Maar rondtrekken met een camper is in Australië toch minder vanzelfsprekend en comfortabel dan in landen als de Verenigde Staten, Canada en Nieuw-Zeeland. Lees voor meer informatie de blog van TravelEssence over reizen met een camper in Australië.

Is een rondreis door Zuidwest-Australië duur?

Een rondreis door Zuidwest-Australië hoeft niet per se duur te zijn. Maar alles is uiteraard afhankelijk van je wensen en behoeften. Het algemeen prijsniveau is redelijk vergelijkbaar met dat bij ons in Nederland en België. Naar verhouding is het met name de vlucht die een vakantie in Australië duurder maakt dan dezelfde rondreis in bijvoorbeeld Canada.

Waar kan ik het beste in Zuidwest-Australië overnachten ?

Het antwoord op deze vraag verschilt per persoon. Ga je voor luxe of voor basiscomfort? In een pension of hotel? Iets eenvoudigs of juist iets unieks? Wij zelf hebben een nacht via Airbnb verbleven in een pension. De omgeving was saai, maar het verblijf was prima en goedkoop. Daarnaast hebben we meerdere keren overnacht in een motel. Niet luxe en vaak wat gedateerd, maar wel schoon, goed betaalbaar en van alle gemakken voorzien. Verder hebben we gebruik gemaakt van hotels. Vrij standaard maar comfortabel en niet duur. Op zoek naar iets unieks, zoals een huisje midden in de natuur? Laat je dan inspireren door het aanbod van reisorganisatie TravelEssence.

Het aanbod van accommodaties aan onze route: