Op fietsvakantie over de Vélomaritime in het Normandische La Manche

Op fietsvakantie over de Vélomaritime in het Normandische La Manche

Home » Frankrijk » Op fietsvakantie over de Vélomaritime in het Normandische La Manche

Al eerder maakten we in Normandië de mooiste wandeltochten. Maar deze zomer sprongen we op de fiets voor een schitterende tocht door het departement La Manche. Hier volgden we een deel van de populaire Vélomaritime, een kustfietsroute van Duinkerke tot Roscoff in Bretagne. In deze blog beschrijven we onze fietsavonturen van dag tot dag. We starten de fietsvakantie over de Vélomaritime in de charmante havenstad Cherbourg. Vervolgens bezoeken we enkele herdenkingsplekken van D-Day, waaronder landingsstrand Utah. Hierna volgen we de prachtige Vire-vallei naar het heuvelachtige en natuurrijke Mortain-Bocage. We sluiten onze fantastische vakantie af op het iconische Mont Saint-Michel.

Zeiler in Cherbourg

De Vélomaritime in een notendop

De Vélomaritime (ook EuroVelo 4 genoemd) is een 1500 kilometer lange fietsroute langs de kustlijn van Normandië en Bretagne. Alleen op het schiereiland van de Cotentin in Normandië maakt de route een kleine lus door het binnenland. Het overgrote deel van de Vélomaritime gaat over rustige wegen of speciale fietspaden. En zoveel mogelijk door de natuur.

De route begint in het charmante vissersplaatsje Roscoff in Bretagne. Vanaf daar voert de Vélomaritime langs prachtige kustlandschappen zoals de Albastenkust en de Opaalkust, tot Duinkerke. Je passeert daarbij fraaie zandstranden, steile kliffen en idyllische baaien (waaronder de Baai van de Somme). Maar ook schilderachtige stadjes en pittoreske dorpjes zoals Mont Saint-Michel. En je doet onderweg vele historische bezienswaardigheden aan, waaronder de landingsstranden van de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Kust bij Barfleur

Onze fietsvakantie door La Manche – van dag tot dag

De Vélomaritime-fietsroute bestaat uit 36 etappes, variërend van 19 tot 73 kilometer. Op het schiereiland van Cotentin heb je nog 7 bonus-etappes. Onze meerdaagse fietstocht begint met een bonus-etappe, namelijk die van Cherbourg naar Saint-Vaast-La-Hougue. Op dag 2 fietsen we maar liefst twee bonus-etappes. We zetten dan eerst koers naar Utah Beach, en vervolgens naar Carentan-les-Marais. Op dag 3 doen we achtereenvolgens de etappes Saint-Jean-de-Daye, Saint-Lô en Pont-Farcy. De volgende dag fietsen we via Vire Normandië naar Mortain-Bocage. Op dag 5, onze laatste fietsdag, staan de etappes richting Saint-Hilaire-du-Harcouët, Ducey-Les Chéris en Mont Saint-Michel op het programma.

koeienwei

Dag 1 over de Vélomaritime – van Cherbourg via Barfleur naar Réville

Terwijl het in de nacht nog hard geregend heeft, vallen we deze ochtend met de neus in de boter. Het is heerlijk zonnig en we hebben de wind in de rug als we Cherbourg verlaten. Direct buiten de stad maakt het stedelijk landschap plaats voor een vriendelijk glooiend en bosrijk landschap.

Onderweg passeren we imposante landhuizen en het schitterende kasteel van Ravalet. De route voert ons vervolgens door pittoreske boerendorpjes waar de tijd decennia heeft stil gestaan. Zoals het kleine plaatsje Vast, waar de plaatselijke epicerie (kruidenier) zo uit een film van Louis de Funès lijkt te komen.

Kasteel

Even later bereiken we de D902, de provinciale weg vanuit het zuiden naar Barfleur. Volgens de gpx moeten we hier oversteken en doorrijden in de richting van Montfarville. Eerder kregen we echter de tip om – als we tijd hadden – ook Barfleur te bezoeken. We besluiten om even van de Vélomaritime af te wijken. Snel daarna komen we in het bijzonder charmante havendorpje uit. Het is er markt en gezellig druk. Een perfecte tussenstop, zo vinden we, voor een heerlijke lunch op het terras.

Vanuit Barfleur fietsen we ook nog even om naar de indrukwekkende, 19e eeuwse vuurtoren van Gatteville. We beklimmen de 75 meter hoge toren voor een onwaarschijnlijk mooi uitzicht. Vervolgens zetten we koers naar de eindbestemming van vandaag: de camping in Réville. Voor het avondmaal slenteren we naar de nabijgelegen strandclub Goéland 1951. We treffen het: juist vanavond draait een goede DJ trendy lounge muziek! Een betere manier om deze eerste, heerlijke fietsdag af te sluiten kunnen we ons niet wensen.

Barfleur

Dag 2 over de Vélomaritime – van Réville via Utah Beach naar Carentan-les-Marais

Vandaag maken we een reis door de tijd. We gaan terug naar 6 juni 1944, een dag die de geschiedenisboeken ingaat als D-Day. Op deze dag vond de militaire operatie Overlord plaats. De geallieerden zetten toen op vijf stranden in Normandië voet aan wal. De grote amfibische invasie luidde het begin van de bevrijding van West-Europa in. Een bezoek aan onder meer Utah Beach en enkele musea staat in de planning. Gezien onze interesse in dit deel van de recente geschiedenis, kijken we enorm uit naar onze tweede fietsdag.

Saint-Vaast

Op weg naar Utah Beach komen we eerst door Saint-Vaast-la-Hougue. Dit historisch stadje heeft de op twee na grootste vissershaven van het departement. Saint-Vaast is daarnaast bekend om de grote oesterteelt en om het eiland Tatihou, een waar vogelparadijs. Helaas staat het drukke programma van vandaag een bezoek aan Tatihou niet toe. Dus fietsen we snel langs de kwelder-achtige kust door naar het kleine kustplaatsje Quinéville. Omdat het weer ineens omslaat en we naar verwachting zo een regenbui krijgen, zoeken we beschutting. Deze vinden we in een kleinschalig maar absoluut interessant museum: het Tweede Wereldoorlog Museum. We krijgen er een goede indruk van hoe het dorp de periode van bezetting heeft doorgemaakt.

kwelder

Sainte-Mère-Église

We vervolgen onze route richting Utah Beach en passeren nog het Crisbecq-batterijmuseum. Deze artilleriebatterij speelde een belangrijke rol tijdens de landing op Utah Beach. We stoppen er niet maar fietsen door en slaan snel daarna af naar Sainte-Mère-Église. Dit dorpje uit de 11e eeuw ligt niet rechtstreeks aan de Vélomaritime. Maar omdat je hier het niet te missen Airborne Museum hebt, rijden we graag een blokje om. Dit museum is gewijd aan de parachutisten die in de nacht voorafgaand aan D-Day hier werden gedropt. We duiken het uitstekend opgezette museum in en komen er – gedreven door stille trek – pas na anderhalf uur weer uit.

Op weg naar een geschikte lunchlocatie lopen we langs een grote kerk. In de toren zien we een parachutist hangen. Het verhaal achter deze parachutist komt terug in de film The Longest Day uit 1962. De Amerikaanse parachutist overleefde zijn benarde situatie aan de kerktoren door zich dood te houden. We zijn niet de enigen met een glimlach op ons gezicht. Op het kerkplein zien we veel toeristen uit met name Amerika met veel plezier naar de pop in de toren kijken.

Parachutist aan de kerk

Utah Beach

Na een heerlijke lunch in het gezellige, bijzonder fraai gelegen Les Ecuries, lopen we terug naar onze fiets. In de tussentijd is het half zonnig geworden. Dit maakt de resterende 13 kilometer naar Utah Beach een stuk prettiger. Eenmaal bij het strand zetten we onze fiets goed op slot en bezoeken eerst de duin met het monument. Terwijl we vanaf de duintop naar de zee staren, beelden we ons in hoe het voor de Amerikanen destijds moet zijn geweest. Vele soldaten hebben die dag op dit strand het leven gelaten. Nu zien we er alleen jonge gezinnen met lachende, spelende kinderen. Een groter contrast kunnen we ons nu niet voorstellen.

Utah Beach

Hierna brengen we een bezoek aan het Musée de Utah Beach. In de uren die volgen komen we bijzonder veel te weten over D-Day: de jaren van planning die aan de operatie voorafgingen, het moment zelf, en wat er in de maanden daarna plaatsvond. Ons bezoek aan het strand en het museum laten een diepe indruk achter. Druk mijmerend stappen we weer op de fiets voor onze laatste rit van vandaag, namelijk naar het prachtige landhuis Domaine de Utah Beach. Hier brengen we de nacht in weelde door en genieten van een vorstelijk driegangendiner. Overigens komen we later nog met een uitgebreide blog over bijzondere herdenkingsplekken rondom D-Day.

Utah Beach Museum

Dag 3 over de Vélomaritime – van Carentan-les-Marais naar Pont-Farcy

Volgens de weerberichten krijgen we vandaag een regendag. Natuurlijk hadden we dit liever anders gezien. Maar we nemen ons voor om alleen maar te letten op de mooie dingen die we ongetwijfeld ook vandaag te zien krijgen. In het restaurant laten we het ontbijt ons extra goed smaken en pakken vervolgens onze spullen. De bagage laten we bij de receptie achter voor de bagageservice. En in de waterdichte fietstassen stoppen we dit keer extra veel droge kleren. We zijn er klaar voor!

Vlak landschap

In de ochtend voert de route ons door het unieke natuurpark “Marais du Cotentin et de Bessin”. Dit (vooral vandaag) waterrijke moerasgebied is een habitat voor een grote diversiteit aan vogels. Je hebt er ook vele zeldzame plantensoorten waaronder diverse soorten orchideeën. Afhankelijk van het seizoen kun je hier fraaie wandelingen maken. In de winter loopt een groot deel van het gebied onder water. Hier kwamen de geallieerde parachutisten in juni 1944 ook achter toen ze voorbij de Atlantikwall werden gedropt. Helaas zijn velen er toen verdronken. Overigens, het regionale natuurpark is zo groot als de hele provincie Utrecht! Het duurt dan ook wel even voordat we uitkomen bij de prachtige rivier de Vire. We volgen de rivier door een fraai heuvelachtig landschap naar Saint-Lô.

Glooiend landschap

De laatste loodjes

Deze prachtige oude stad raakte in 1944 zwaar beschadigd maar later uitstekend gerestaureerd. Terwijl we in droge kleding genieten van een warme lunch, hebben we mooi uitzicht op de oude stadswallen. Omdat we nog vele kilometers voor de boeg hebben, duiken we na de lunch niet het oude centrum in. In plaats daarvan springen we weer op onze fiets voor het laatste deel van de route voor vandaag.

Gelukkig gaat de uitdrukking “de laatste loodjes wegen het zwaarst” niet op tijdens deze etappe. Het weer knapt namelijk wat op en het landschap wordt alsmaar mooier. We volgen tot aan Pont-Farcy de Vire die zich door een prachtig groen Ardens achtig landschap meandert. Eerder dan we hadden verwacht, komen we aan bij onze ruime chambre d’hôte. Na een verkwikkende douche schuiven we bij de ouders van de eigenaar van de accommodatie aan voor een eenvoudige maar voedzame maaltijd. We laten ons de gerechten van de streek goed smaken! Bijna twee uur later zoeken we vermoeid maar voldaan ons bed op.

Ardens landschap

Dag 4 over de Vélomaritime – van Pont-Farcy naar Mortain-Bocage

Vandaag staat een etappe van 75 kilometer door het departement Calvados op het programma. We beginnen langs de Vire maar na enkele kilometers verlaten we al de rivier. De route voert ons verder door een bijzonder idyllisch, typisch Normandisch landschap. We genieten van elke fietskilometer langs de glooiende weiden, bossen en pittoreske kleine boerendorpjes.

Platteland

Viaduc de la Souleuvre

Vervolgens bereiken we het Viaduc de la Souleuvre: een voormalige spoorbrug over de Vire-vallei. De brug werd eind 19e eeuw door niemand minder dan de Franse ingenieur Gustave Eiffel gebouwd. Het viaduct was ruim 360 meter lang met een maximale hoogte van 62 meter. Voor de Tweede Wereldoorlog reden er ongeveer 15 treinen per dag over de brug. In 1944 werd het viaduct deels beschadigd maar snel daarna weer gerepareerd. Toen de spoorlijn in 1960 werd gesloten, raakte de brug in verval. De spoorlijn zelf werd gesloopt maar de vijf grote stenen pilaren bleven bewaard.

Sinds 1990 kun je van de hoogste pilaar bungee jumpen. De locatie is sindsdien uitgegroeid tot een attractiepark met nog andere spectaculaire activiteiten. Ook is er nu een uitkijkplatform met een onwaarschijnlijk mooi uitzicht op de Vire-vallei. Mede omdat alles er zo picobello uitziet, raken we serieus in de verleiding om een sprong te maken. Toch doen we dit uiteindelijk niet. Maar we zijn nog maar net aan de laatste etappe begonnen, of we krijgen al spijt. Waarom hebben we het niet gedaan? Een betere manier om jezelf te overwinnen is er niet!

Pilaren van de spoorbrug

Via de voie verte naar Mortain-Bocage

De laatste etappe van vandaag gaat vrijwel volledig over een “voie verte”: een pad waar geen gemotoriseerd verkeer is toegestaan. Het pad waar wij nu over fietsen volgt de oude spoorlijn uit eind 19e eeuw van Vire naar Fougères. Dit heeft als voordeel dat de hoogteverschillen nauwelijks merkbaar zijn. Het is duidelijk een populaire fietsroute: het aantal fietsers met volledige bepakking is niet meer op onze beide handen te tellen. Gezien het enthousiasme waarmee wij worden begroet, gaan we ervan uit dat zij net als wij enorm van de schitterende route genieten.

Aan het einde van de middag komen we aan in het hooggelegen Mortain-Bocage. We checken in bij onze comfortabele chambre d’hôte en wandelen door het oude stadje naar ons restaurant. Onder het genot van een heerlijke maaltijd en een goed glas wijn doen we een belofte. We hebben nog steeds spijt dat we niet de bungeesprong maakten. We spreken dan ook met elkaar af dat we dit bij de eerstvolgende gelegenheid alsnog doen. Geen uitvluchten meer.

Voie verte

Dag 5 over de Vélomaritime – van Mortain-Bocage naar het iconische Mont Saint-Michel

Er is een zware storm op komst die onze eindbestemming al aan het begin van de middag bereikt. Omdat er windkracht 9 à 10 wordt voorspeld wordt de fietsrit van vandaag in goed overleg met de reisleiding (Normandie Tourisme) geannuleerd. In plaats daarvan brengt de fietsspecialiste van de VVV van Mont Saint-Michel ons ‘s middags naar het eiland.

Aan de ene kant is dit een teleurstelling. We hadden graag onze fietsvakantie volledig willen uitrijden. Het verblijf op Mont Saint-Michel is dan een extra waardige afsluiting van een gedenkwaardige reis. Aan de andere kant hebben we nu de mogelijkheid om de omgeving van Mortain-Bocage wandelend te verkennen. En dit is beslist geen straf want het schitterende, bijna bergachtige landschap biedt ongekende wandelopties.

Kapel

Chapelle Saint Michel en de watervallen van Mortain

Van de behulpzame eigenaar van onze accommodatie krijgen we enkele goede tips. Zo moeten we beslist naar het kapelletje van Saint Michel. Maar ook de watervallen van Mortain mogen we niet missen. Met Google Maps stellen we een wandelroute samen en “nous voilà partis”!

De eerste bezienswaardigheid op onze route is het kapelletje van Saint Michel, gelegen op een rots op een hoogte van ruim 320 meter. Vanaf hier hebben we een magnifiek uitzicht. We zien zelfs Mont Saint-Michel in de verte liggen! Dit uitzicht had in de Tweede Wereldoorlog een belangrijk strategisch voordeel. Om die reden vond in augustus 1944 een bittere veldslag plaats tijdens een Duits tegenoffensief. Veel soldaten lieten daarbij het leven. Bij de kleine kapel heb je daarom ook een herdenkingsmonument.

We wandelen verder naar eerst de grote en daarna de kleine waterval van Mortain. We hadden een kabbelend beekje verwacht dat met wat geklater van een rots stroomt. Maar niets is minder waar. Waarschijnlijk dankzij de hevige regenval van de afgelopen periode zijn beide serieuze watervallen! Samen met vele andere wandelaars maken we de ene na de andere foto. Meteen een tip: mocht je door tijdgebrek een keuze moeten maken tussen de twee, ga dan naar de kleine waterval (tenzij het lange tijd droog is geweest). De directe omgeving van de kleine waterval is namelijk ronduit schitterend!

Waterval

Afscheid van de Vélomaritime in Normandië

Na een verrassende goede lunch in het plaatselijke sportcafé in Mortain lopen we naar de VVV van Mont Saint-Michel. Vervolgens worden we heel luxe met de auto naar het toeristendorpje Beauvoir gebracht. Niet verder, want alleen de shuttlebussen mogen de brug naar het eiland op. We besluiten om al wandelend de storm te trotseren. We zijn niet de enigen die op het lumineuze idee komen om eens lekker uit te waaien: honderden dagjesmensen lopen ons moeizaam maar grijnzend tegemoet.

Vloed

We kijken erg uit naar ons verblijf op het eiland. We zijn er al eens eerder geweest, maar dat was overdag en daardoor erg druk. Nu gaan we er de “mascaret” (vloedbranding) mee maken. Daarnaast gaan we er de nacht doorbrengen. We zijn benieuwd of dat onze perceptie van de toeristische trekpleister gaat veranderen. Onze bevindingen lees je in onze aparte blog over Mont Saint-Michel.

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van een avontuurlijke en gedenkwaardige fietsvakantie. We hebben het prachtige Normandië dat ons hart heeft gestolen op een andere manier leren kennen dan tijdens onze wandelingen. En ondanks een regendag hadden we deze trip voor geen goud willen missen. We hopen dan ook om later nog de overige etappes van de fantastische Vélomaritime te fietsen!

Mont Saint-Michel 's ochtends vroeg

.Wij maakten deze fietstocht op uitnodiging van het Regionale Bureau voor Toerisme in Normandië, in samenwerking met haar partners in het departement La Manche en de fietsroute La Vélomaritime. De inhoud van de blog hebben wij onafhankelijk en objectief samengesteld op basis van eigen indrukken.

 

Praktische zaken voor je fietsvakantie in Normandië over de Vélomaritime

Wat is de Vélomaritime-fietsroute?

De Vélomaritime (EuroVelo 4) is een 1500 kilometer lange fietsroute langs de kustlijn van Normandië en Bretagne. De route begint officieel in Roscoff in Bretagne. Vanaf daar voert de Vélomaritime langs prachtige kustlandschappen tot Duinkerke. Je passeert daarbij fraaie zandstranden, steile kliffen en idyllische baaien. Maar ook schilderachtige stadjes, pittoreske dorpjes en vele historische bezienswaardigheden.

Zijn er goede routebeschrijvingen van de etappes van de Vélomaritime?

Er zijn enkele fietsgidsen uitgebracht met daarin meer informatie over de routes van de etappes. Je vindt ze in de rechterkantlijn van deze blog. Wij zelf hebben tijdens het fietsen gebruikgemaakt van gpx-bestanden die je gratis kunt downloaden via de routeplanner. Neem als je een fiets huurt wel je eigen houder voor je telefoon of fietscomputer mee. En vergeet niet om deze aan het einde van de huurperiode weer van de fiets af te halen!

Hoe zijn de fietspaden van de Vélomaritime?

Het merendeel van de Vélomaritime gaat over rustige, openbare wegen. En over paden, exclusief voor fietsers. De paden zijn minder geschikt voor wielrenners, want op veel paden is de ondergrond gravel! Is toerfietsen je grote hobby? Huur dan een gravelbike.

Heb je een goede conditie nodig om de Vélomaritime-route te fietsen?

De Vélomaritime bestaat uit 36 etappes van tussen de 19 en 73 kilometer. Uiteraard kun je ook meerdere etappes op een dag fietsen. Of juist een etappe uitsmeren over twee fietsdagen. Dat maakt de route voor nagenoeg iedereen geschikt. Een aantal etappes bevat enkele stevige klimmetjes waar je een goede fietsconditie voor nodig hebt. Deze zijn met een e-bike alsnog goed te doen. Met de handige routeplanner op de officiële site van de Vélomaritime plan je een route die bij jouw fietsconditie past.

Waar ligt het departement La Manche?

Het departement La Manche ligt in het westen van Normandië, grenzend aan Bretagne. Het noordelijk deel van het departement omvat het schiereiland van Cotentin.

Waar is het startpunt van de Vélomaritime-fietsroute door La Manche en hoe kom ik daar?

Het officiële startpunt van de route in het departement La Manche is bij Mont Saint-Michel. Dit iconische eiland ligt op de grens van Normandië en Bretagne. Wil je de fietsroute met je eigen fiets gaan fietsen, dan is je auto of camper de beste vervoersoptie. Ga je gebruikmaken van een huurfiets dan is de trein een comfortabele optie. Neem hiervoor eerst de Thalys (later dit jaar Eurostar!) naar Parijs. Daarna reis je verder met de TGV en met regionale treinen. Het dichtstbijzijnde treinstation bij Mont Saint-Michel is Pontorson. Vanaf hier kun je een shuttlebus nemen die je naar Mont Saint-Michel brengt.

 

Het startpunt van de in deze blog beschreven fietsvakantie is Cherbourg. Vanuit deze havenstad fietsten we de route in omgekeerde volgorde. Cherbourg is goed te bereiken met de eigen auto. Maar als je een fiets huurt, is ons advies de trein te nemen. De verbinding van Parijs naar Cherbourg is uitstekend.

Wat is de beste periode voor een fietsvakantie door Normandië?

De beste periode voor een fietsvakantie door Normandië is van april tot en met oktober. Juni tot en met augustus zijn de droogste maanden. Maar houd er rekening mee dat je ook dan meer kans op regen hebt dan in andere regio’s van Frankrijk.

Heb je in La Manche ook bagageservice voor fietsers?

Jazeker! Er zijn meerdere bedrijven die je bagage naar je volgende accommodatie aan de route kunnen vervoeren. Wel zo fijn omdat je door met weinig bagage te fietsen, je kuiten en benen ontlast. De meeste van die bedrijven bieden de service aan voor een bepaald deel van de route. La malle postale, waar wij gebruik van hebben gemaakt, vervoert je bagage over het volledige traject.

 

Een andere manier om een en ander te organiseren is via accommodaties die aangesloten zijn bij “Accueil Vélo”. Dergelijke accommodaties bieden niet alleen bagageservice aan (gratis of tegen betaling), maar ook andere diensten. Zo beschikken ze over een overdekte en afgesloten fietsenstalling, en over een complete fietsreparatieset. Ze hebben de mogelijkheid om kleding te wassen en te drogen. En ze hebben voorzieningen om je e-bike op te laden.

Hoe is het vervoer geregeld in het Normandische La Manche?

In Normandië is het regionale spoornet (TER) goed ontwikkeld. Mits er plek is mag je je fiets gratis meenemen. Je hoeft hem evenmin te demonteren.

Kan ik ook een fiets huren in Normandië?

In Normandië zijn er verschillende fietsverhuurbedrijven waar je kwalitatief goede fietsen kunt huren. Hierdoor hoef je je eigen fiets dus niet per se mee te nemen. Op de website van La Vélomaritime vind je een uitgebreid overzicht van locaties waar je een fiets kunt huren. Ook kun je vaak met ze afspreken dat de fiets wordt afgeleverd op jouw startpunt van je route. En voor het oppikken van je fiets geldt dan hetzelfde. Wij hebben onze fiets gehuurd bij Loc Vélo en waren daar zeker tevreden over. Goede kwaliteit fiets met alles erop en eraan (zelfs fietstassen).

Kan ik lekker eten in La Manche?

Na afloop van een fietsdag moet je uiteraard weer je energievoorraden aanvullen. In Normandië kan dit meer dan uitstekend. De lokale keuken is voornamelijk gebaseerd op vis en zeevruchten, waaronder tong, oesters en mosselen. En daarnaast op zuivelproducten. Zo komen uit deze streek verschillende beroemde kazen zoals Neufchâtel en Pont-L'Evêque. Maar ook de vleesliefhebber komt prima aan zijn trekken in Normandië. Denk bijvoorbeeld aan lamsvlees, romige kip en eend. Breng je een bezoek aan Mont Saint-Michel? Dan mag je de “Omelette de la mère Poulard” niet missen. En ligt Rouen aan je geplande fietsroute, dan zit je helemaal gebeiteld: in 2022 werd de stad verkozen tot “UNESCO Creative City for Gastronomy”!

 

Lunch

Waar kan ik het beste overnachten aan de fietsroute?

Er zijn tal van accommodatie-opties beschikbaar. Van charmante chambre d’hôtes en gîtes, tot campings en luxueuze hotels. Er is voor elk wat wils. Vanwege de uitgebreide voorzieningen van de “accueil vélo” speciaal voor fietsers, is ons advies om vooral bij dergelijke accommodaties te verblijven. De accommodaties liggen ofwel aan de fietsroute of er maximaal vijf kilometer vandaan. Hieronder noemen we de locaties aan onze reisroute.

Cherbourg

Barfleur, Réville en Saint-Vaast

Camping

 

Carentan les Marais en Sainte-Marie-du-Mont

Pont-Farcy

Mortain-Bocage

Mont Saint-Michel

  • Op het eiland zelf zijn er geen accommodaties met keurmerk “accueil vélo”. Die bevinden zich echter wel aan wal.
  • Wij verbleven bij Hôtel les Terrasses Poulard, bâtiment Ermitage. Prima kamer maar het pand zelf (gelegen net iets meer de heuvel op) heeft wel wat onderhoud nodig. Als je dit hotel boekt, vraag dan specifiek om een kamer met uitzicht op de zee en de wal. Vanaf 8.00u ‘s ochtends is er een uitgebreid ontbijtbuffet op de eerste etage van het stijlvolle restaurant van La Mère Poulard.
  • Overige accommodaties op of rond Mont Saint-Michel

Bijgebouw van kasteel