De Dutch Mountain Trail: prachtige tocht in Zuid-Limburg

Home » Nederland » De Dutch Mountain Trail: prachtige tocht in Zuid-Limburg

In Nederland zijn er veel Lange Afstands Wandelpaden, LAW’s genaamd. Het Pieterpad is daarvan de bekendste. Sinds kort is er in Limburg een prachtige lange afstandswandelroute: de Dutch Mountain Trail. Dit is niet de langste wandeling in Nederland met ruim 100 kilometer. Maar het Limburgse heuvellandschap maakt dit wel tot de zwaarste tocht. We hebben De Dutch Mountain Trail in juni in vijf dagen gelopen. En we kunnen volmondig zeggen dat het een fantastische wandelervaring was. In deze blog geven we je alle tips als je deze fraaie route ook wilt gaan maken.

Waarom je de Dutch Mountain Trail ook zou moeten doen

• Het prachtige, glooiende heuvellandschap van Zuid-Limburg doet on-Nederlands aan. Wat ons betreft is Zuid-Limburg het mooiste wandelgebied van ons land.
  • Daarnaast is de Bourgondische sfeer van de regio bijzonder. Overal ontmoetten we hartelijke mensen die geïnteresseerd waren in onze avonturen. We ervoeren een hartverwarmende gastvrijheid en geweldige verzorging in onze onderkomens die we hadden geboekt. Mensen genieten hier van het leven.
  • Het leuke van deze route is dat je hem in een korte vakantie of een lang weekend volledig aaneengesloten kunt lopen. Of je er nu vier, vijf of zes dagen over doet, het is te overzien. De beleving om iedere dag weer te starten met weer zo’n fraaie wandeling door het Limburgse land, maakt het helemaal bijzonder.
  • Tot slot is de Dutch Mountain Trail een ideale voorbereiding op wandeltochten in de bergen. Wij weten zeker: als je deze route hebt gelopen, wil je hierna zeker een keer een huttentocht maken in de Alpen of Dolomieten.

Onze ervaringen bij de Dutch Mountain Trail

Wij hebben de route in vijf achtereenvolgende dagen gelopen. Alle dagen liepen we tussen 20 en 25 kilometer. Doordat onze overnachtingsplekken niet direct aan de route lagen, liepen we dus meer dan 100 kilometer in totaal.

Werkelijk iedere dag hebben we genoten van de mooiste vergezichten, het prachtige glooiende landschap en de rust. Ver weg van de steden en dorpen voelden we ons één met de natuur. We zagen veel vogels, af en toe een eekhoorn en heel veel koeien. De prachtige Lakenvelder koeien, met de kenmerkende witte band over hun lijf, graasden vredig in de glooiende weiden. Er was onderweg geen enkel omgevingslawaai. Het enige dat we hoorden was het vrolijke gekwetter van de vogels boven ons.

De beklimmingen van de bergen waren af en toe best pittig. Door de regenval in de dagen ervoor waren de paden glibberig. Dat betekende soms letterlijk op handen en voeten naar boven. Later kregen we veel beter weer. Hierdoor werd de route iets minder uitdagend. Want zeker bij slecht weer is het op sommige steile stukken oppassen geblazen.

Maar het was niet alleen het landschap dat de tocht adembenemend mooi maakt. We liepen in het hart van katholiek Nederland. Bij veel kruisingen op de route zagen we een kruisbeeld, de ene nog mooier dan de andere. Stond er geen kruisbeeld, dan was er wel een klein kapelletje ingericht. Het maakte de wandeldagen bijzonder. Op diverse plekken passeerden we fraaie wijngaarden. Zuid-Limburg is inmiddels een belangrijke wijnregio geworden waar bijzondere wijnen worden geproduceerd.

Het mooiste van de route vonden we de enorme afwisseling van landschappen. Dan weer dwaalden we door verlaten donkere bossen. Daarna liepen we door het boerenland met akkers en weilanden. Even later zagen we de mooiste vergezichten als we door het heuvellandschap trokken.

Onze Dutch Mountain Trail

Wij hebben voor vijf dagen achtereenvolgende dagen gekozen. In het kort geven we hier onze indeling aan. Later zullen we een uitgebreid verslag per dag maken. Blijf dus deze pagina volgen.

Voor de start overnachtten we in de schitterende Abdij Rolduc in Kerkrade. Een prachtige plek die de we zeker kunnen aanraden. Je kunt rondleidingen krijgen in de Abdij en genieten in de fraaie binnentuin. Of je gaat alvast de spieren losmaken met een wandeling door de bossen achter de Abdij.

Dag 1: naar Bocholtz

De eerste dag liepen we van Eygelshoven naar Bocholtz. Een tocht door stille bossen. Hier hadden we de eerste beklimming naar de top van de Wilhelminaberg. Na de bossen volgden vooral akkers en weilanden. Bij Bocholtz namen we de bus naar Simpelveld. We sliepen in Simplevei. Een prima kamer in een oude boerderij. ‘s Avonds hadden we leuke gesprekken met de eigenaressen.

Dag 2: van Bocholtz naar Vijlen

Vanaf Bocholtz hadden we echt het idee in het heuvelland te lopen. We gingen voor de eerste keer de grens over. De Schneeberg was de tweede bergtop die we bedwongen. We kwamen Nederland weer binnen bij Vaals en bereikten het drukke drielandenpunt. Door prachtige bossen arriveerden we in Vijlen. Hier sliepen we in het voortreffelijke hotel Vijlerhof.

Dag 3: doorlopen naar Heijenrath

De landschappen werden steeds fraaier en heuvelachtiger. Langs wijngaarden liepen we, door het Geuldal en het Gulpdal. We bereikten de Eyserberg. De landschappen deden ons soms denken aan Toscane. Na het gezellige stadje Gulpen doemde de Gulperberg op. We namen bij Heijenrath de bus naar Slenaken. In Gasterij Berg en Dal hadden we een simpele, maar ruime kamer met een gedeelde badkamer.

Dag 4: door de Voerstreek naar Mheer

Deze dag begon met een prachtig wandeling langs de bosrand met de fraaiste uitzichten. De Hakkenberg namen we probleemloos. Verder ging het door de Voerstreek in België. Hier beklommen we de Kattenroth. In Noorbeek sliepen we in B&B Walnut Lodge. Een beter onderkomen konden we ons niet wensen. Wat een sfeer, gastvrijheid en servicegerichtheid!

Dag 5: naar de eindstreep in Maastricht

Onze laatste wandeldag zagen we diverse hoogstam boomgaarden, typerend voor deze streek. We daalden af naar Eijsden. Hier konden we het kasteel Eijsden eenvoudigweg niet links laten liggen. Met de pont staken we de Maas over. D’n Observant was de laatste berg die we bedwongen. Geleidelijk wandelden we Maastricht binnen. Ons avontuur zat erop!

In Maastricht overnachtten we in het prachtige hotel Zenden in het centrum. Zo genoten we nog een dag van het bourgondische Maastricht als afsluiting van een actieve wandelvakantie.

Voorbereiding op de Dutch Mountain Trail

Onderschat het lopen van de Dutch Mountain Trail niet! Hoe je de wandeldagen ook indeelt, je loopt flinke afstanden. En die gaan ook nog eens door een heuvelachtig gebied. Bij het beklimmen van de toppen van de heuvels krijg je pittige stukken te verduren. Bovendien loop je ook nog eens met een rugzak. Dit alles maakt de deze wandelroute zwaar. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk. Want je wilt tijdens deze prachtige wandeltocht vooral genieten!

• Loop regelmatig lange wandelingen. Doe zeker ook wat duinwandelingen. Hier klim je over mulle zandpaden naar de duintoppen. Een ideale training.
  • Maak eens een aantal dagen achter elkaar een lange afstandswandeling.
  • Loop wandelingen met bepakking. Zorg dat het gewicht ongeveer gelijk is aan dat wat je meeneemt tijdens de tocht.
  • Volg speciale trainingsprogramma’s voor meerdaagse wandeltochten. Wij hebben zelf goede ervaring met Wandelcoach Wanda Catsman. Zo kom je goed voorbereid aan de start.
  • Zorg tot slot voor goede wandelschoenen met voldoende demping en een goed profiel. Begin niet aan de Dutch Mountain Trail op nieuwe schoenen waaraan je nog niet gewend bent.

Wat neem je mee als je zelf bagage draagt

Het belangrijkste advies is: zo min mogelijk! Want ieder extra shirt moet je al die bergen op meesjouwen. En alles bij elkaar zit je zo aan 12 kilo. Zorg dat je goed ventilerende en sneldrogende shirts en broeken meeneemt. Kleding van merinowol is ideaal. Dat gaat ook niet stinken als je transpireert. Wel is het verstandig om voor iedere wandeldag schone en droge sokken te hebben. Dat voorkomt de kans op blaren.

Natuurlijk wil je na afloop van iedere wandeldag je omkleden. Maar het hoeft geen modeshow te worden. Neem zeker geen spijkerbroek mee, die is veel te zwaar. Wij droegen ’s avonds gewoon onze wandelkleding voor de volgende dag. Wel is het handig om slippers mee te nemen. Want na zo’n stevige wandeldag wil je de wandelschoenen lekker uitdoen.

Paklijst voor de Dutch Mountain Trail

Deze spullen namen wij mee voor onze vijfdaagse wandeltocht:

• Ademende shirts in diverse laagjes met korte en lange mouw (geen katoen!)
  • Minimaal 2 afritsbroeken
  • Wandelsokken – voor iedere dag een schoon paar
  • Ondergoed
  • Regenjack
  • Regenhoes voor rugzak
  • Waterfles of waterzak
  • Thermoskan voor koffie of thee
  • Powerbank/fototoestel/smartphone/opladers en snoertjes
  • Routeboekje en kopieën voor de route van iedere dag
  • Lunchpakket voor onderweg (te regelen via je overnachtingsadres, bakker of supermarkt)
  • Toilettas met inhoud
  • Medicijnen, pleisters en tekentang
  • Slippers of lichte schoenen
  • En natuurlijk de wandelschoenen
  • De Dutch Mountain Trail met bagagevervoer

Heb je geen zin om al die dagen met bepakking te lopen? Regel dan van tevoren bagagevervoer. Dit kan bijvoorbeeld bij SNP. Andere organisaties die bagagevervoer aanbieden, zijn Avontuur Dichtbij en Reis-Idee. Dat maakt de lange afstand een stuk minder zwaar. In je dagrugzak draag je alleen het hoognodige, zoals eten en drinken voor onderweg. De rest van je bagage staat al in je hotel als je aankomt. Lekker comfortabel!

Routemarkeringen

Officieel is de Dutch Mountain Trail een gemarkeerde route. Maar die markeringen ontbreken helaas op veel plaatsen. Je kunt hem dus niet op die manier lopen. Daarom moet je eigenlijk het boekje van de Dutch Mountain Trail kopen. Vooral voor de kaartjes was het boekje handig. De routebeschrijving kon op sommige punten wel wat duidelijker. We adviseren je daarom zeker ook de gps-track van de route te downloaden. Dan heb je bij twijfel altijd ondersteuning.

Het lopen met een boekje in de hand is niet plezierig. Wij kopieerden daarom thuis de route per dag. Door die pagina’s dubbelzijdig af te drukken, hadden we slechts twee of drie velletjes papier in onze broekzak. Voor de zekerheid hadden we die in een plastic insteekhoesje gedaan. Zo bleef de tekst droog bij een eventuele regenbui.

Ook is het handig om lid te worden van de besloten Facebook Groep van de Dutch Mountain Trail. Hier vermeldt men ook tijdelijke wijzigingen van de route door bijvoorbeeld werkzaamheden. Verder vind je er veel praktische informatie over de wandeling. En heel veel inspiratie door de vele foto’s.

Parkeren bij Eygelshoven

De start van de Dutch Mountain Trail is bij het treinstation Eygelshoven bij Kerkrade. Je kunt dus uitstekend met het openbaar vervoer naar Limburg komen. Wanneer je met de auto komt, kun je die gratis parkeren op de kleine parkeerplaats bij het station. Is daar geen plek, dan is er in de nabijgelegen woonwijk zeker ruimte. Vanuit Maastricht ben je in ongeveer 45 minuten met de trein weer in Eygelshoven.

Overnachtingsmogelijkheden

Zuid-Limburg is een toeristische regio. Er zijn overal voldoende overnachtingsmogelijkheden te vinden. Toch is het belangrijk om die vooraf te reserveren. Niets is vervelender om na een vermoeiende dag op zoek te moeten gaan naar een hotel. Wij liepen de Dutch Mountain Trail in juni. Toen waren de campings in de buurt van de route allemaal volgeboekt. En ook bij diverse hotels was er geen kamer meer te vinden. Tijdig je onderkomen reserveren is dus absoluut aan te raden. Hieronder vind je de hotels in de belangrijkste plaatsen langs de route:

Vervoer van en naar hotels

De Dutch Mountain Trail loopt door rustige, afgelegen gebieden. Bijna nooit kom je door een dorp. De hotels liggen daarom allemaal een stukje van de route. Gelukkig heeft Arriva een goed netwerk van buslijnen in Zuid-limburg. Hierdoor kun je gemakkelijk met de bus in je overnachtingsplaats komen. Neem dus ook je OV-kaart mee. Vooral de buslijnen 43 en 57 namen we enkele keren. Kijk voor actuele informatie over de dienstregeling op de website van Arriva.