Een roadtrip naar het afgelegen Mull of Kintyre

Home » Schotland » Een roadtrip naar het afgelegen Mull of Kintyre
Op onze reis door Schotland was er één gebied dat ik absoluut wilde zien. Als fan van Paul McCartney moest ik “Mull of Kintyre” ontdekken. Het gebied waar hij zo graag kwam en nog steeds een huis heeft. Om daar te komen vanuit Fort William, maakten we een prachtige roadtrip langs de kust. We passeerden bijzondere vissersdorpen, havensteden en rustige plaatsjes waar de tijd stil leek te hebben gestaan. We laten je graag kennismaken met onze hoogtepunten tijdens de roadtrip naar Mull of Kintyre.

Roadtrip naar Mull of Kintyre vanuit Fort William

Mull of Kintyre is het zuidelijke punt van het schiereiland Kintyre. Dat vormt weer onderdeel van de regio Argyll. Die regio behoort tot het raadsgebied Argyll & Bute. Dat raadsgebied begint net een kilometer of 30 ten zuiden van Fort William, ons startpunt van deze reis. Deze bezienswaardigheden kwamen we onderweg tegen:

Castle Stalker

In Schotland liggen zo’n 3000 kastelen. Dus dat we op onze roadtrip naar Mull of Kintyre een kasteel zouden tegenkomen, was geen verrassing. Al vrij snel was het raak. We waren nog maar net Argyll & Bute binnengereden, of we zagen een klein eiland in Loch Linnhe. Castle Stalker domineert dit eilandje. Het kasteel dateert uit de 14e eeuw. In de 15e eeuw kreeg het kasteel zijn huidige vorm. Helaas is het kasteel niet opengesteld voor bezoekers. Jammer, want het ligt er pittoresk, volledig omgeven door water. Gelukkig is er een uitzichtpunt bij het nabijgelegen Castle Stalker View Café.

Castle Stalker komt voor in een van de hilarische films van Monty Python. In de slotscène van de film Monty Python and the Holy Grail belegert koning Arthur het kasteel. Hij wil de heilige graal veroveren op de Franse ridders.

Havenstad Oban

Onze eerste tussenstop op onze roadtrip naar Mull of Kintyre is de havenplaats Oban. In de zomermaanden is het een gezellige stad door de komst van veel toeristen. Zij nemen er een van de vele ferries naar de eilanden van de Hebriden. Niet voor niets is de bijnaam van Oban “the gateway to the isles”.

Het uitzicht op de haven is fraai. Ferries vertrekken of komen aan, vissersboten liggen langs de kade. We maken een rondwandeling door de stad. Daarbij komen we onder andere uit bij Oban Distillery. Al vanaf 1794 stoken ze er whisky. Daarmee is het een van de oudste stokerijen van het land. Ze huldigen het motto “klein maar fijn”. Met een team van slechts zeven personen weten ze al jaren een goed gewaardeerde whisky te maken.

Ook lopen we naar een Romeins uitziend monument hoog boven de stad. Het lijkt in de verte wel op het Colosseum. In werkelijkheid is het heel wat anders. Het is de McCaig’s Tower. De Schotse bankier John Stuart McCaig heeft het laten bouwen. Hij wilde er een museum, kunstgalerie en beeldentuin met beelden van zijn familie maken. Door zijn dood is het plan nooit afgemaakt, er staat alleen een grote ronde muur die lijkt op een Romeins bouwwerk. Toch is het de moeite waard om er naartoe te lopen (een klim van een kwartier). Want het uitzicht vanaf het monument op de stad, de haven en de baai is indrukwekkend.

Kastelen dichtbij Oban

Als je liefhebber van kastelen bent, dan kun je in de buurt van Oban deze twee kastelen bezoeken:

Dunollie Castle
Dunollie Castle is een 15e eeuws kasteel, dat op minder dan twee kilometer ten noorden van Oban ligt. Het kasteel werd gebouwd door de clan MacDougall. Nog steeds zijn nazaten van deze familie eigenaar van het kasteel. In de 18e eeuw verlieten de MacDougalls het kasteel en bouwden ze vlakbij het Dunollie House. Het kasteel werd niet meer onderhouden en veranderde langzaam in een ruïne. In het Dunollie House is nu een museum gevestigd. De collectie bestaat vooral uit voorwerpen die zijn verzameld door Lady Hope MacDougall.

Dunstaffnage Castle
Dunstaffnage Castle werd gebouwd in de 13e eeuw. Het ligt ongeveer vijf kilometer ten noorden van Oban. Het kasteel was net als Dunollie Castle, in bezit van de clan MacDougall. Het was zelfs de hoofdzetel van deze familie. Helaas konden ze er niet lang van genieten. Robert the Bruce veroverde het kasteel in de 14e eeuw. Het kasteel was daarna lange tijd in bezit van het Schotse koningshuis. Op 150 meter van het kasteel ligt Dunstaffnage Chapel. Deze kapel uit de 13e eeuw is verworden tot een ruïne.

Kilmartin

Onze volgende stop is het slaperige dorpje Kilmartin. Ondanks dat het hoogseizoen is, komen we nauwelijks andere mensen tegen. We lopen wat rond door het dorp en maken veel foto’s. En we bezoeken het kleine Kilmartin Museum. Dit museum heeft een interessante collectie van archeologische vondsten uit het gebied. Want rondom Kilmartin staan zo’n 350 oude monumenten. De helft hiervan is prehistorisch. Je vindt er rotstekeningen, grafstenen en grote staande stenen. Er is een wandeling langs de belangrijkste monumenten van Kilmartin die je op eigen gelegenheid kunt maken.

Tarbert

Tarbert aan Loch Fyne is voor ons de toegangspoort tot Kintyre. Het is een pittoreske vissersplaats. De ligging van Tarbert is geweldig. Aan de ene kant rijzen de ruige heuvels op, aan de andere kant kijken we uit op de mooie natuurlijke haven. Helaas is het jaarlijkse “seafood festival” net voorbij. Want dat er in deze plaats veel gevist wordt, is wel duidelijk met al die vissersboten in de haven.

Voor het mooiste uitzicht op de haven en de baai moet je even klimmen. Er loopt een bewegwijzerd pad vanuit de haven naar de ruïnes van het kasteel boven de stad. In de 14e eeuw was dit het kasteel van Robert the Bruce, de man die bij Stirling de Engelsen versloeg. Er is niet veel meer over van het bouwwerk. Er zijn nog wat ruïnes zichtbaar van de donjon, maar die zijn flink overwoekerd. Toch is het fraaie uitzicht een reden om deze wandeling te maken.

Carradale, uitvalsbasis bij onze roadtrip naar Mull of Kintyre

Het kleine Carradale is de plaats van waaruit we Mull of Kintyre verder gaan ontdekken. We verblijven in zo’n typisch klein Schots hotel. Een echtpaar runt het met veel plezier en zorgt voor gezelligheid naar de gasten toe.

Het meest in het oog springende kenmerk van dit schilderachtige dorpje is de rust en kalmte. De pittoreske maar kleine haven met een kleine vissersvloot, een prachtig uitzicht over de Sound of Arran en de prachtige Carradale Bay met een breed zandstrand in het zuiden zijn perfect voor wandelingen. Wij maken er een niet al te lange, maar fraaie wandeling langs de baai naar Carradale Point. Dat levert prachtige uitzichten op.

Campbeltown

Het vredige stadje Campbeltown is de grootste plaats op het schiereiland Kintyre. Ooit was dit de “whiskyhoofdstad van de wereld”. Die titel dankte de plaats aan het feit dat er maar liefst 34 distilleerderijen waren gevestigd. Daarvan zijn er nu nog drie over: Glen Scotia, Glengyle en Springbank. De laatste is in 1828 opgericht en nog steeds in handen van dezelfde familie. Bij al deze drie whisky distilleerderijen kun je een rondleiding krijgen.

Wij maken een kleine wandeling door het niet al te grote stadje. Als eerste bezoeken we de haven. Er is voldoende bedrijvigheid, veel vissersboten varen uit of komen binnen. Op de kade zijn vissers bezig hun netten te onderhouden. In het dorp komen we langs de Linda McCartney Memorial Garden. Zij en Paul kwamen veel in Campbell. Ze deden er boodschappen, sloten vriendschappen en werden onderdeel van de hechte gemeenschap. De plaatselijke doedelzakband speelde ook mee op het nummer Mull of Kintyre. Vooral Linda was zeer actief in het opzetten van sociale projecten in de stad. Dat maakte haar erg geliefd bij de inwoners. Na haar overlijden kreeg Linda McCartney een eerbetoon met een tuin die naar haar vernoemd is. Daarin staat ook een standbeeld van haar.

Davaar Island

Vanaf de haven van Campbeltown is het kleine eiland Davaar zichtbaar. Het unieke aan Davaar is dat je er naartoe kunt lopen vanaf het vasteland. Hiermee is het eiland een van de 17 Schotse eilanden die je lopend kunt bereiken. Dit kan alleen als het tij het toelaat. De weg is ongeveer drie uur voor en na eb toegankelijk. Informeer daarom altijd bij de inwoners of het verantwoord is om te beginnen met de wandeling naar Davaar. Of vraag bij het kleine kantoortje van de VVV naar de getijdentabel.

Op het eiland is een kleine vuurtoren. Daaromheen staan enkele cottages, die je kunt huren. Wanneer je rust en ruimte zoekt, zijn het ideale onderkomens. Verder zijn er diverse zeegrotten. In een van de grotten is een muurschildering te zien. Eerst dachten de inwoners van Campbeltown dat dit een prehistorisch kunstwerk zou zijn. Het bleek echter het werk van een lokale tekenleraar. Het eiland is een paradijs voor zeevogels. Vooral in het broedseizoen komen zij massaal naar Davaar.

Roadtrip naar Mull of Kintyre Lighthouse

De laatste ochtend gaan we op pad om het meest zuidwestelijke punt van Kintyre te bereiken. Het laatste stuk zullen we wandelen naar de vuurtoren van Mull of Kintyre. Vanaf die plek kunnen we bij helder weer zelfs zicht hebben op de kust van Ierland.

De route vanaf ons hotel is zo’n 50 kilometer. Onze hotelbaas zegt dat we daarvoor ruim de tijd moeten nemen. “Je gaat een van de meest verlaten gebieden van het land in, met smalle wegen waar je rustig moet rijden. En je krijgt ongetwijfeld mist onderweg”. We nemen zijn advies ter harte en vertrekken vroeg. Het eerste stuk naar Campbeltown gaat redelijk vlot. Daarna worden de wegen heuvelachtiger, smaller en bochtiger. Het landschap is totaal verlaten, we komen niemand tegen onderweg. Hier moet ergens Paul McCartney zijn landhuis hebben waar hij in alle rust kan wonen. Het is ook de plaats waar hij muziek schrijft. Zoals “Mull of Kintyre”.

Onderweg naar de parkeerplaats komt een zin uit dat lied bij ons beiden naar boven: “Oh, mist rolling in from the sea”. Want de mist komt flink opzetten, we zien nauwelijks een hand voor ogen. Stapvoets rijden we over bochtige, heuvelachtige en smalle wegen. Gelukkig is het hier zo desolaat, dat we geen tegenliggers ontmoeten. Zonder kleerscheuren bereiken we de lege parkeerplaats. Blijkbaar komen er geen horden toeristen naar deze plek, want er kunnen slechts een paar auto’s staan. Het bord maakt ons duidelijk dat de weg hier eindigt. We hebben het gevoel alsof we het einde van de wereld hebben bereikt.

Mull of Kintyre Lighthouse

Onze wandeling naar de Mull of Kintyre Lighthouse start in de mist. We hopen dat we de vuurtoren nog kunnen onderscheiden bij dit weer. Ierland zien zal zeker niet mogelijk zijn. De route is simpel: we volgen de asfaltweg naar beneden. We snappen nu waarom de weg niet voor auto’s toegankelijk is. De weg is erg steil en gaat zigzaggend naar beneden.

Als we een paar bochten verder zijn, lost de mist plotseling op en schijnt de zon volop. Direct valt de vuurtoren onder ons op. Wat een geluk en wat een timing! Al afdalend bereiken we de vuurtoren. Sinds 1788 vormt het licht een baken voor de schepen in de vaak mistige omgeving. Het was ooit de tweede vuurtoren die in Schotland werd gebouwd. De vroegere huisjes van de vuurtorenwachters zijn nu cottages die verhuurd worden. Vandaag is er niemand aanwezig, zo te zien.

Wielrenner

Inderdaad kunnen we de kust van Ierland op zo’n 20 kilometer afstand ontwaren. We zien de bergen en dalen van Antrim, Fair Head en Malin Head en Rathlin Island liggen. Daarna dalen we nog wat verder af. Dat levert een fraaie blik op de verlaten kust van Kintyre op. Deze kust inspireerde Paul McCartney in 1977 tot het maken van zijn lofzang op Mull of Kintyre.

Als we weer bij de vuurtoren zijn, ontdekken we een wielrenner. Hij is met zijn racefiets de steile weg afgedaald. Voor de terugweg verwacht hij veel te moeten lopen. Met de kleinste versnelling zal hij het fietsend nog niet kunnen halen. Op onze terugweg nemen we een klein pad, het voert naar een herdenkingsteken. We lezen dat er in 1994 in dichte mist een Chinook helikopter neerstortte. Alle 29 inzittenden kwamen daarbij om. Daarna keren we terug naar de weg en klimmen naar de parkeerplaats.

Met deze roadtrip naar Mull of Kintyre is mijn wens vervuld. Ik heb het gebied in al zijn schoonheid en verlatenheid kunnen bewonderen. Ik snap dat Paul McCartney hier graag komt!

Alle informatie voor je roadtrip naar Mull of Kintyre

Waar ligt Mull of Kintyre?

Mull of Kintyre is het meest zuidelijke punt van het schiereiland Kintyre. Dat vormt weer onderdeel van de regio Argyll. Die regio valt op zijn beurt in het raadsgebied Argyll & Bute.

Welke tussenstops op weg naar Mull of Kintyre moet ik maken?

Als je richting Mull of Kintyre gaat, is de havenstad Oban ongetwijfeld de eerste plaats die je tegenkomt. In en rond Oban kun je je uitstekend twee dagen vermaken. Er zijn twee kastelen in de buurt. Je kunt een ferry nemen naar een van de eilanden of genieten van de sfeer en bezienswaardigheden van Oban zelf. Andere mooie plaatsen om te bezoeken zijn Kilmartin met het nabijgelegen prehistorische gebied Kilmartin Glen, vissersdorp Tarbert, het rustige vissersdorp Carradale en de wat grotere plaats Campbeltown. Daar vind je onder andere de Linda McCartney Memorial Garden. Ook kun je wandelen naar het kleine eiland Davaar.

Is de wandeling naar Mull of Kintyre Lighthouse moeilijk?

De wandeling is niet lang en gaat over een geasfalteerde weg. De heenweg is sterk dalend. Terug loop je dezelfde weg en stijg je dus flink. Dat maakt de klim wel lastig. Las daarom voldoende rustmomenten in en neem je tijd voor de weg naar boven. Gelukkig duurt die klim maar zo’n twee kilometer.

Kan ik ook een langeafstandswandeling maken in Kintyre?

Dat kan zeker. De Kintyre Way loopt vanaf het pittoreske vissersdorp Tarbert in het noorden tot Machrihanish in het zuiden. De hele route is 161 kilometer lang. Officieel is de Kintyre Way opgesplitst in zeven etappes, maar die zijn rijkelijk lang. Als je hem volledig wilt gaan lopen, kun je beter uitgaan van meer wandeldagen met kortere afstanden. De route is niet moeilijk, behalve de laatste etappe. Daar is het veel dalen en stijgen door een ruig gebied.

De route loopt door een verscheidenheid aan landschappen, langs kleine vissersdorpjes, uitgestrekte naaldbossen, stranden en stukken fraaie kustlijn en open heuvels en heidevelden.

Waar kan ik goed overnachten?

Vrijwel iedere plaats die we hebben bezocht, heeft charmante cottages, sfeervolle bed & breakfasts of gemoedelijke hotels.

Oban
Als je op weg naar Kintyre een tussenstop maakt in Oban, is het de moeite waard om daar te overnachten. Want er zijn veel bezienswaardigheden in en rond Oban. Deze locaties scoren goede beoordelingen.

Overige accommodaties in Oban.

Kilmartin
Dit zijn goed beoordeelde onderkomens in Kilmartin.

Tarbert
Deze onderkomens zorgen voor een goed verblijf in Tarbert.

Carradale
Dit kleine dorp heeft twee fantastische locaties om te overnachten:

• Ashbank Hotel. Gezellig en klein hotel, gerund door een echtpaar dat er alles aan doet om je het ultieme vakantiegevoel te geven. Prima kamers en een uitstekend ontbijt.
  • B&B Drumfearne Tearoom. Een prachtige locatie die naast tearoom ook dienst doet als charmante B&B met twee gezellige kamers. Heerlijk dineren in een sfeervolle omgeving. Als je er niet verblijft, kun je er ook eten. Sla vooral het dessert niet over. Meld je minimaal een dag van tevoren aan voor het diner, want er is weinig plaats.

Beide locaties beschikken over een beperkt aantal kamers. Reserveer daarom op tijd als je in Carradale wilt overnachten. Je zult er geen spijt van krijgen.

Campbeltown
In Campbeltown is een ruime keuze, maar in deze accommodaties zit je zeker goed:

Dit is een overzicht van alle accommodaties in Campbeltown.

Davaar Island
Wil je het ultieme eilandgevoel beleven, dan is een overnachting op Davaar Island iets voor jou.

Dit is een overzicht van alle accommodaties op Kintyre.