Loch Lomond & The Trossachs National Park ontdekken

Home » Schotland » Loch Lomond & The Trossachs National Park ontdekken

Op de grens van de Schotse laaglanden en de hooglanden ligt het eerste nationale park van het land: Loch Lomond & The Trossachs. Het gebied heeft tal van mooie meren en imposante bergen. Daarom is het een geweldige bestemming als je net als wij van wandelen houdt. Wij hebben in het nationale park twee prachtige wandeltochten gemaakt vanuit onze standplaats Callander. Naast wandelen biedt het nationale park nog veel meer outdoormogelijkheden. We gaan in deze blog dieper in op het prachtige Loch Lomond & The Trossachs National Park.

Lochs in Loch Lomond & The Trossachs

In het nationale park liggen 22 lochs (meren). Loch Lomond is daarvan de bekendste. Dit is het grootste meer in Schotland, zowel in oppervlakte als in waterinhoud. Op sommige plekken is het meer bijna 200 meter diep. In het meer liggen 22 eilandjes. De meeste daarvan zijn privébezit. Het eiland Inchcailloch is wel toegankelijk. Dat is een prachtige plek om in alle rust te genieten van de natuur.

Aan de westelijke oever van Loch Lomond ligt het pittoreske plaatsje Luss. Volgens de plaatselijke VVV het mooiste dorp van heel Schotland. Dat durven wij niet te zeggen, maar het is zeker leuk om even een uurtje door het plaatsje te lopen. In de straatjes zie je de karakteristieke huisjes van zandsteen en leisteen. De vele rozen en andere bloemen zorgen voor een fleurige aanblik. Houd er wel rekening mee dat het plaatsje dagelijks vele dagjesmensen op bezoek krijgt. Je loopt daarom zeker niet alleen door Luss.

Een ander fraai meer is Loch Katrine. Het meer inspireerde de beroemde Schotse schrijver Sir Walter Scott tot zijn roman “The Lady and the Lake”. Het meer is wat minder toeristisch dan Loch Lomond. Toch komen er genoeg mensen, want een boottocht met het beroemde stoomschip Sir Walter Scott willen velen meemaken.

Munros in Loch Lomond & The Trossachs

In het Nationale Park beginnen de Schotse hooglanden. Het is een prachtig heuvelachtig gebied met 21 munros (bergen) die hoger zijn dan 3000 ft. (ruim 900 meter) . Ben More is de hoogste. Ben Lomond is de meest zuidelijke berg van Schotland. Daarnaast zijn er nog genoeg bergen die net wat minder hoog zijn en daarom geen munro heten. Deze bergen noemt men Corbetts. De bekendste zijn The Cobbler en Ben Ledi. Bij de wandelaars zijn de munros en corbetts gewild. Niet alleen vanwege de sportieve uitdaging, maar ook vanwege het prachtige uitzicht op de omgeving vanaf de top.

Onze wandelingen in Loch Lomond & The Trossachs

Vanuit onze standplaats Callander hebben we twee mooie wandeltochten gemaakt in de omgeving.

Wandelen bij Glen Finglas

Voor de eerste dag kiezen we gelijk een grote tocht uit van zo’n 27 kilometer. Deze lange en heuvelachtige route voert langs het Glen Finglas Reservoir. Daarna gaan we langzaam stijgen om te komen bij Meall Cala, het hoogste punt op bijna 600 meter. Vervolgens dalen we terug naar de vallei.

Het bezoekerscentrum van Glen Finglas is het startpunt van onze route. We zijn er al vroeg, maar gelukkig is het al geopend. We horen dat we een mooie, maar door de lengte een uitdagende wandeling hebben uitgekozen. Ook vertelt de medewerker dat de route goed gemarkeerd is. Gelukkig, want dan hoeven we niet de hele tijd op onze telefoon te kijken om de gps-track te controleren.

Het eerste stuk lopen we door bossen met ruisende beekjes. Dan bereiken we het Glen Finglas Reservoir. Aan de oevers van het meer breekt een jong stel net hun tent af. Zij hebben er overnacht en trekken straks weer verder naar een andere plek om te wildkamperen. Voorlopig zijn het de laatste mensen die we tegenkomen. Pas uren later komt ons een mountainbiker tegemoet. Hij heeft de ronde op zijn fiets afgelegd.

Geit en koe

Aan het einde van het meer houden we rechts aan. Vanaf nu begint het pad geleidelijk te stijgen. Gelukkig is het pad lekker breed en goed begaanbaar. Bij iedere bocht is het uitzicht weer anders. Een nieuwsgierige geit poseert graag voor ons op een heuveltje. Met het meer en de heuvels op de achtergrond is het een fraai plaatje.

Halverwege de route ligt op het pad een immense koe. Zo’n grote koe hebben we nog nooit gezien. Ze heeft ons nog niet in de gaten, toch twijfelen we of we er verstandig aan doen om kort langs haar heen te lopen. Maar het enige alternatief is dezelfde route teruglopen. Daar hebben we geen zin in, dus voorzichtig schuifelen we langs het bakbeest. De koe vindt het allemaal prima en blijft rustig liggen.

Vanaf het hoogste punt genieten we nog eenmaal van het wonderschone uitzicht. Dan beginnen we aan de afdaling. Dankzij het licht glooiende pad is die gelukkig prima te doen en niet belastend voor onze knieën. Het laatste stukje lopen we dezelfde weg als op de heenweg langs het meer. Daarna kiezen we voor een andere kleur gemarkeerde route om het bezoekerscentrum via een andere route te bereiken. In totaal hebben we zo’n 27 kilometer gelopen. Voldaan rusten we nog even uit in het bezoekerscentrum. Deze wandeling bij Glen Finglas was lang, maar absoluut de moeite waard!

Naar de Ben Ledi

De Ben Ledi is met een hoogte van iets onder de 900 meter de hoogste top in de buurt van Callander. De wandeling naar de top is ons doel. Hoewel het een populaire wandeling is, komen we niet veel andere wandelaars tegen. Dat kan ook soms een nadeel zijn…

Vanaf de kleine parkeerplaats gaan we gelijk het heuvelpad op. Het eerste stuk gaat door het bos over een goed begaanbaar pad. Het pad blijft steeds geleidelijk omhoog lopen, dalen is er niet bij. We zien het laagland in de verte, net als onze vertrekplaats Callander en Loch Lubnaig.

De klim gaat richting de zuidkant van de Ben Ledi. De uitzichten worden steeds mooier. Het is een heldere dag. We zien ver van ons zelfs Stirling liggen, met het Wallace monument en het prachtige kasteel als bakens. De brede bergkam brengt ons naar de top van de Ben Ledi. Elke keer als we denken boven te zijn, dalen we weer en moeten we een volgende heuvel over. Dan zien we het ijzeren kruis op de top. Het is een gedenkteken voor een lid van het Mountain Rescue Team dat jaren geleden omkwam tijdens zijn werk.

Bij het kruis ontmoeten we een aantal Schotse wandelaars. Ze wonen in de buurt en lopen regelmatig naar de top van de berg. “Let straks goed op, als je naar beneden gaat, de route is moeilijk te vinden”, waarschuwt een van hen nog voordat zij doorgaan. Wij houden onze lunchpauze op deze plek en blijven nog even zitten. Binnen de kortste keren zijn we weer alleen.

Spoorzoeken

Inderdaad, ondanks onze gps-track wordt het een lastige klus om terug te komen. Er is geen pad en we slingeren door het hoge en soms drassige gras. We blijven redelijk in de buurt van ons lijntje op de telefoon, dus het moet goed komen. Toch jammer dat we niet gelijk achter de andere wandelaars zijn aangegaan. Gelukkig komen we na een tijd weer op een pad bij een beek. Na verloop van tijd bereiken we een T-splitsing met een aanwijzing naar de parkeerplaats. De paden zijn op dit stuk weer breed en gemakkelijk. Als we wat geritsel horen in de struiken, schiet ineens een ree het pad over, duidelijk geschrokken van onze stemmen. Wij lopen verder langs de rivier en bereiken na een tijdje onze parkeerplaats weer.

Het was een fraaie wandeling met prachtige uitzichten. Ondanks de lastig te vinden terugweg zijn we blij dat we deze wandeling naar de Ben Ledi in Loch Lomond & The Trossachs hebben gemaakt.

Andere wandelmogelijkheden in Loch Lomond & The Trossachs

Helaas konden we van de vele wandelingen in het park er zelf slechts twee maken. Dat is zeker jammer, want het park is een paradijs voor wandelaars. Of je van een makkelijke wandeling houdt of liever uitdagende meerdaagse tochten maakt, er is voldoende keuze voor elk niveau.

Wij haalden onze inspiratie bij de diverse informatiebureaus van Visitscotland (iCentres genaamd). Deze vind je in Balloch, Tarbet, Aberfoyle en Callander. Daarnaast is de website van Walk Highlands een perfecte bron. Bij iedere wandeling vind je een uitstekende beschrijving van de route, een kaartje en een gps-track.

Verdere outdoormogelijkheden in Loch Lomond & The Trossachs

Niet alleen voor wandelaars is het nationale park een geweldig gebied. Liefhebbers van andere activiteiten kunnen er ook hun hart ophalen.

Watersport

Vooral op het grootste meer Loch Lomond vinden alle vormen van watersport plaats. Zeilen, kanoën, kajakken, zwemmen, suppen, windsurfen, we hebben het allemaal gezien bij dit meer.

Wanneer je een beginner bent en je wilt eens gaan kanoën of kayakken, doe dat dan in Loch Lubnaig. Dit meer ligt iets ten zuiden van Strathyre. Er vindt geen gemotoriseerde watersport plaats. Daarnaast zorgt de beschutte ligging van het meer voor ideale omstandigheden. Zo heb je alle tijd om te genieten van de rust op een van de mooiste lochs in het park.

Fietsen & Mountainbiken

Hoewel het nationale park tal van bergen kent, zijn er genoeg fietsroutes mogelijk voor elk niveau. Ook voor mountainbikers zijn er leuke routes, van eenvoudig tot uitdagend. Het hart van het nationale park zie je tijdens een deel van de National Cycle Network Route 7. Deze voert langs de mooiste plekken van het park. Alle informatie over fietsroutes in Loch Lomond & The Trossachs.

Vissen

Met 22 meren is het park een eldorado voor vissers. Bij elk meer dat we passeerden, zagen we hengelaars aan de oever staren naar hun dobber. Op het water was men ook in veel bootjes aan het vissen. Ook vliegvissen werd op diverse plaatsen gedaan. Voor het vissen is wel een visvergunning noodzakelijk. Die verkrijg je bij diverse adressen. De medewerkers van de Schotse verkeersbureaus kunnen je voorzien van een lijst.

Golf

Schotland is “home of golf”. Niet verwonderlijk dat je op diverse plekken in het park kunt afslaan. In totaal zijn er zeven banen, sommige hebben 9 holes, andere 18 holes. Zonder uitzondering is het uitzicht op alle banen spectaculair. Zo ligt de baan van Aberfoyle aan de voet van de imponerende Ben Lomond. Vanaf de golfcourse in Callander heb je een fraai uitzicht op de Ben Ledi. Dit is het overzicht van golfbanen in Loch Lomond & The Trossachs.

Highland Games in Balloch

Een van de vele eeuwenoude tradities van Schotland zijn de Highland Games. Deze spelen vinden elk jaar plaats in een groot aantal plaatsen in de maanden juli tot en met september. Iedere plaats organiseert gedurende een dag zijn eigen unieke Highland Games. Bekende onderdelen zijn paalwerpen, touwtrekken en hamerslingeren. Dit alles wordt begeleid door – hoe kan het anders – doedelzakmuziek.

Wij waren in Balloch toen daar de Highland Games plaatsvonden. Dat wilden we graag meemaken. We keken onze ogen uit. Het is fascinerend om te zien hoe deelnemers en publiek zich volledig overgeven aan deze voor hen belangrijke tradities. Mannen zijn gekleed in kilt, kinderen doen danswedstrijden en het publiek maakt er een gezellig dagje uit van: stoeltjes mee, zitten langs de kant en genieten van deze bijzondere folklore. Daarom raden we je zeker aan om eens een dag van de Highland Games mee te maken. Het kan op tal van plaatsen in Schotland. Informeer daarvoor bij de Visitscotland iCentres naar de kalender van evenementen.

Voor ons waren de Highland Games de afsluiting van een aantal actieve dagen in Loch Lomond & The Trossachs National Park. Het was een welkome afwisseling van de dagen wandelen in de prachtige natuur van het park. En zo maakten we op indringende wijze kennis met een typisch voorbeeld van Schots immaterieel erfgoed.

Veelgestelde vragen over Loch Lomond & The Trossachs

Waar ligt Loch Lomond & The Trossachs National Park?

Het eerste nationale park van Schotland ligt op de grens van de Schotse laaglanden en hooglanden. Het zuidelijke deel van het park ligt op ongeveer drie kwartier rijden ten noordwesten van Glasgow. De noordkant van het park bevindt zich bij de plaats Tyndrum. Vanaf die plaats is iets meer dan een uur rijden naar het noordelijker gelegen Fort William.

Hoe kom ik bij Loch Lomond & The Trossachs National Park?

Het park bereik je zowel per auto als trein erg gemakkelijk. De meeste vakantiegangers zullen Schotland met eigen auto of camper bezoeken. Vanaf Glasgow is het drie kwartier rijden naar Balloch, aan de zuidkant van het park.

Vanuit Glasgow kun je ook de trein nemen. Deze stopt in Balloch. Ook de beroemde West Highlands Line komt langs het park. Deze stopt onder andere in Arrochar, Tarbet, Crianlarich en Tyndrum.

Zijn er veel wandelmogelijkheden in Loch Lomond & The Trossachs?

Absoluut! In het hele park zijn ontelbare wandelingen mogelijk. Deze variëren in lengte en moeilijkheidsgraad, dus voor elk niveau is een aantal wandelingen te vinden. Naast veel dagtochten zijn er ook meerdaagse wandeltochten mogelijk. De perfecte informatiebron voor het vinden van een wandeling in het nationale park is de website Walk Highlands.

Wat zijn de belangrijkste plaatsen in Loch Lomond & The Trossachs?

Deze plaatsen zijn ideaal om te gebruiken als uitvalsbasis bij het verkennen van het nationale park:

• Balloch (VisitScotland iCentre aanwezig)
  • Balmaha (Visitor Centre van het park aanwezig)
  • Aberfoyle (VisitScotland iCentre aanwezig)
  • Callander (VisitScotland iCentre aanwezig)
  • Strathyre
  • Killin
  • Tyndrum (alleen in hoogseizoen is er een VisitScotland iCentre)
  • Tarbet (alleen in hoogseizoen is er een VisitScotland iCentre)

Wij hebben veel gebruikgemaakt van de expertise van de medewerkers van de VisitScotland Centres. Ze kennen het gebied op hun duimpje, weten de leukste wandelingen en bezienswaardigheden en informeren je graag om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken.

Waar kan ik overnachten in Loch Lomond & The Trossachs?

Wildkamperen is in het hele park toegestaan. Wel zijn er speciale Camping Management Zones. Daarvoor is een permit vereist in het hoogseizoen. Meer informatie over kamperen in het park vind je op deze website.

Slaap je liever in een comfortabel bed in een cottage, pension of hotel? Dan is dit het overzicht aan beschikbare accommodatie in de belangrijkste plaatsen in het park:

Alle accommodatie in Loch Lomond & The Trossachs National Park.