Trage Tocht Overveen – wandelen in NP Zuid-Kennemerland

Home » Nederland » Trage Tocht Overveen – wandelen in NP Zuid-Kennemerland
Wat maakt wandelen zo leuk? Op die vraag kunnen we veel antwoorden geven. Het ontdekken van nieuwe, prachtige routes in een al bekend gebied hoort daar zeker bij. En dat was het geval bij de Trage Tocht Overveen. Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland hebben we al vaker bezocht. Deze wandelroute was ons echter onbekend. Maar wat is deze wandeling wonderschoon! Het is een afwisselende tocht door de heuvelrijke Kennemerduinen met diverse uitzichtpunten.

De hoogteverschillen en soms mulle zandpaden maken het een pittige wandeling. Toch is iedere stap absoluut de moeite waard. De Trage Tocht Overveen mag daarom niet ontbreken als je van een gevarieerde wandeling in de natuur houdt! Maar kijk wel onderaan deze blog bij de veelgestelde vragen wat het juiste moment is om deze wandeling te maken. Dan weet je zeker dat je ongestoord geniet.

Trage Tocht Overveen door de Kennemerduinen

Vroeger was dit een waterwingebied. Maar zo’n 20 jaar geleden is de waterwinning hier stopgezet. Dit heeft ervoor gezorgd dat bijzondere planten en dieren weer terug zijn gekomen. Zo kun je nu in het stuivende duinzand vochtminnende planten als parnassia, duizendguldenkruid, zeegroene zegge en orchideeën ontdekken. In de zomer vliegen de unieke duinparelmoervlinders af en aan. Ook talloze vogels, zoals boomleeuweriken, hebben er hun habitat.

De duinvalleien hebben de meest bijzondere namen. Bij deze wandeling komen we bijvoorbeeld de Dronkendel, Grote Tobbe en de Bruid van Haarlem tegen. Diverse uitzichtpunten op de route laten ons genieten van de omgeving. Ook die dragen bijzondere namen. Zo passeren we onder andere de Hazenberg en de Lichtbakkeet.

Begin van de Trage Tocht Overveen bij het bezoekerscentrum

Bezoekerscentrum De Kennemerduinen aan de Zeeweg is de start van onze Trage Tocht Overveen. Op deze zondagochtend is het er een drukte van belang. Gezinnen met kinderen maken zich gereed voor een klein ommetje. Mountainbikers zetten hun helm op voordat ze op de pedalen gaan en hardlopers doen nog een laatste warming-up. Volgens de berichten belooft het later op de dag zonnig te worden. Nu merken we er nog weinig van. Het is grijs en een straffe wind maakt het fris.

Al snel verlaten we de gebaande paden. Dat betekent ook gelijk een stuk rustiger wandelen. We slingeren over zandpaden door de bossen. Af en toe passeert ons een hardloper. Toch is het opvallend hoe snel we de drukte achter ons hebben gelaten. We kruipen onder een omgevallen boom door en passeren een grillig gevormde eik. Niet veel later klimmen we een zanderige duin op. Het zal niet de eerste keer zijn bij deze Trage Tocht Overveen. Even later lopen we op een karrenspoor tussen de duinen door. Het uitzicht is geweldig!

De eerste plas bij de Trage Tocht Overveen

Via een grassig pad over een vlakte en enkele mulle zandpaden volgen we een slingerend schelpenpad. Het loopt in de richting van de eerste plas die we vandaag tegenkomen. De Oosterplas is een recreatieplas met diverse strandjes en duinen. In de zomer zal het er goed toeven zijn. Nu lijkt de plas verlaten. Een enkele wandelaar maakt foto’s van een koppeltje zwanen. Deze doffen zich flink op voor elkaar. Het is tenslotte zondag, dan zorgt ook een zwaan ervoor dat ie er goed uitziet. Wij lopen langs de rechteroever van de Oosterplas verder. Het is een smal paadje, pal langs het water. Een stoere zwemster trotseert de kou en zwemt enthousiast door het water. Aan het einde van de plas lopen we langs een steile zandhelling. Het lijkt ons een plek waar kinderen in de zomer graag vanaf rollen, zo het water in. Nu is het er stil en verlaten.

We beklimmen de 45 meter hoge Brederodeberg. De top is het hoogste punt in de Kennemerduinen. De route erheen gaat door een fraai sparrenbos. Een pittig klimmetje, maar helaas valt ons het uitzichtpunt tegen. Door de vele bomen is het zicht beperkt. De zee kunnen we niet ontdekken. Gelukkig komen er later tijdens onze wandeling veel mooiere uitzichtpunten. Zie je daarom op tegen deze klim naar de Brederodeberg, dan kun je die ook overslaan. In de duidelijke routebeschrijving van de Trage Tocht Overveen staat goed aangegeven hoe de route gaat als je de klim laat schieten.

Naar het Vogelmeer bij de Trage Tocht Overveen

De route gaat verder door een prachtig stuk natuur. We lopen afwisselend op schelpenpaden en zandpaden door het open duin. Gelukkig komt de zon ook tevoorschijn. Het zonlicht maakt het landschap nog fraaier dan het al is. Even denken we niet verder te kunnen. Door de overvloedige regen van de afgelopen tijd staat het pad volledig onder water. Gelukkig kunnen we een droge omweg vinden waarbij we geen natte voeten oplopen. Ook een hardloper kiest behoedzaam zijn route. Daarna laat hij ons snel achter.

Via een open duinlandschap, afgewisseld met wat kleine sparrenbosjes, bereiken we het grote Vogelmeer. Achter de plas verrijst een duinenrij en een bosschage. Het is een prachtig gezicht. Op de hoek van de plas vinden we een zontechnisch zeer verantwoorde zitbank. Een ideale plek voor de lunch. Voor ons ligt een klinkerpad. Wielrenners en mountainbikers zoeven voorbij richting het strand. Op deze punten merken we hoe populair dit natuurgebied is. Gelukkig heeft de routemaker van de Trage Tocht Overveen juist rustige wandelpaden uitgezocht.

Verlenging van de route naar zee

Als we de route vervolgen, verlaten we gelukkig ook snel het drukke klinkerpad. We nemen een mul zandpad dat sterk omhoog loopt. Een echte kuitenbijter, maar met het schitterende weer en het dito uitzicht is het geen straf. We blijven klimmen door het duingebied. Dan bereiken we het volgende uitzichtpunt, de Hazenberg. Daar is het uitzicht ronduit schitterend. Een 360 graden panorama valt ons ten deel en we kunnen met dit heldere weer kilometers ver kijken. In het duingebied ontwaren we tal van meertjes en poeltjes. De zee zien we ten westen van ons. Strandtent Parnassia aan Zee valt ook gelijk op. Hemelsbreed ligt ie een paar honderd meter van ons vandaan. We besluiten daarom de route wat te verlengen. De zilte zeelucht, het strand, het prachtige weer en koffie met appeltaart. Allemaal overtuigende redenen voor een kleine omweg.

Die omweg blijkt wat langer dan we hadden ingeschat. De weg slingert behoorlijk. Daardoor is het iets meer dan een kilometer enkele reis. Toch hebben we er geen spijt van. Strand trekt ons altijd en dat is ook nu het geval. Bij Parnassia is het razend druk. Mensen zitten achter glas lekker in het zonnetje op het terras. Op het strand waait iedereen flink uit. Want de straffe wind blaast stevig. Het duinzand stuift daardoor regelmatig op. De kitesurfers in zee zijn in hun element. Ze maken de hoogste sprongen, altijd spectaculair om te zien. Via het drukke klinkerpad lopen we daarna hetzelfde stuk weer terug. Met de gps-track van de Trage Tocht Overveen vinden we het zeer smalle paadje waar we de route weer oppikken.

Naar de Lichtbakkeet

Via afwisselend kleine duinpaden en schelpenpaden door het duingebied komen we weer bij het Vogelmeer uit. Aan de rand van de plas is een vogelhut verdekt opgesteld. We zijn er bij eerdere wandelingen in het duingebied van Kennemerland al eens geweest. Daarom slaan we de hut dit keer over. Het pad loopt hoog boven de plas. Dat maakt het uitzicht op het Vogelmeer spectaculair. We zien een eiland, de vogelhut en natuurlijk veel vogels die er af en aan vliegen. Op een bankje, hoog boven het meer, nemen we de tijd om het beeld goed in ons op te nemen.

Vervolgens dalen we langzaam af. We volgen een bochtig pad en komen in een naaldbos. Daarna gaan we weer klimmen. Want het laatste uitzichtpunt van deze wandeling willen we natuurlijk niet overslaan. Het heeft de bijzondere naam Lichtbakkeet. De naam is een verwijzing naar het scherpe licht dat stropers op deze plek gebruikten. Daarmee lieten ze het wild in de val lopen. Nu is het een lieflijke plek met wederom een schitterend uitzicht op de omgeving.

De laatste plas op onze Trage Tocht Overveen

Langzaam maar zeker naderen we het einde van onze wandeling. Een tocht vol hoogtepunten, letterlijk en figuurlijk. Door een naaldbos lopen we omlaag. We ontwaren een gedenksteen. Op deze plek zijn tientallen lichamen gevonden van verzetsstrijders. De nazi’s hebben ze in het duingebied gefusilleerd. Het kost ons grote moeite om de tekst op de gedenksteen te lezen. Deze verzetshelden hadden volgens ons een beter eerbetoon verdiend dan deze vage tekst.

De speelvijver ‘t Wed is de laatste plas die wij op deze wandeling ontdekken. Volgens de routebeschrijving horen we het pad direct langs de oever te volgen. Helaas staat het eerste deel helemaal onder water. Gelukkig vinden we met behulp van enkele andere wandelaars een route bovenlangs. Daarmee houden we droge voeten. Even later kunnen we het oorspronkelijke pad weer volgen. De laagstaande zon zorgt voor een fraaie rode gloed op het duin en het riet langs de waterkant. Dat maakt het toch al mooie beeld nog spectaculairder.

Kinderen laten zich enthousiast van het duin afrollen. Ouders leggen het allemaal op de gevoelige plaat vast voor later. Het is een populair tijdverdrijf voor de jeugd, want overal zien we rollende kinderen in het zand. In het water ontwaren we nog een enthousiaste zwemmer. Daarna lopen we het laatste stukje door het bos, terug naar het bezoekerscentrum.

In het Duincafé De Kennemerduinen genieten we met een kop koffie nog na van deze heerlijke wandeling. De mooie plassen, de fraaie uitzichtpunten en het afwisselende landschap maakten deze Trage Tocht Overveen tot een geweldige wandelervaring. Het mooie weer dat we een groot deel van de dag hadden, maakte het helemaal tot een feest. De lengte, sommige mulle zandpaden en kleine klimmetjes zorgden voor een pittige tocht. Maar we hadden deze wandeling voor geen geld willen overslaan.

Andere wandelmogelijkheden in NP Zuid-Kennemerland

In het begin van onze blog gaven we het al aan: we wandelen graag in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Het aantal wandelmogelijkheden is in dit uitgestrekte gebied erg groot. Op de website van het Nationale Park vind je een uitgebreid overzicht met wandelingen. Deze variëren in lengte en moeilijkheidsgraad. Daarom is er voor iedereen een geschikte wandeling te vinden.

Daarnaast hebben wij in de volgende blogs onze wandelervaringen in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland beschreven. De eerste twee zijn flinke tochten. De afstand, hoogteverschillen en het mulle zand maken deze zeker uitdagend. Maar bij beide wandelingen geldt dat ze ook wonderschoon zijn. Sommige kleine delen overlappen met deze Trage Tocht Overveen. Maar het grootste deel van beide routes gaat weer door andere gebieden binnen het Nationale Park Zuid-Kennemerland.

Veelgestelde vragen over de Trage Tocht Overveen

Hoe lang is de Trage Tocht Overveen?

Deze wandeling is in totaal 16 kilometer lang. De route gaat bijna helemaal over onverharde paden. Dat zijn afwisselend schelpenpaden, bospaden en mulle zandpaden die op en af gaan. Daarom een wandeling die je niet moet onderschatten.

Is er een routebeschrijving van de Trage Tocht Overveen?

Er is een meer dan uitstekende routebeschrijving van de Trage Tocht Overveen. Daarmee is fout lopen eigenlijk uitgesloten. De gps-track is in principe niet nodig. Mocht je net als wij de route verlengen door ook nog naar zee te lopen, dan komt de gps-track wel van pas. Het is namelijk lastig om het smalle pad door de duinen te vinden waar je de route weer oppikt.

Wanneer moet ik de Trage Tocht Overveen NIET lopen?

Deze wandeling is in ieder jaargetijde de moeite waard. Dat hoeft geen reden te zijn om de wandeling niet te maken. Maar op dagen dat er geracet wordt op het nabijgelegen circuit van Zandvoort, is het motorlawaai goed hoorbaar en storend. Zeker als de wind uit het zuidwesten waait. Kijk daarom altijd even op de website van het circuit Zandvoort of er evenementen zijn gepland. Op die dagen kun je deze route beter niet lopen.

Daarnaast is het op zomerse dagen, zeker in de weekenden, druk op de weg richting strand. Vanaf de snelweg doe je er dan ontzettend lang over om de Zeeweg te bereiken. En de kans dat je dan een parkeerplaats vindt is erg klein.

Wat is het startpunt van de Trage Tocht Overveen?

De route start bij het Bezoekerscentrum van Nationaal Park Zuid-Kennemerland - ingang Koevlak, Zeeweg 12 in Overveen.

Waar kan ik de auto parkeren?

Bij het bezoekerscentrum van Nationaal Park Zuid- Kennemerland aan de Zeeweg 12 is een grote betaalde parkeerplaats. Betalen kan alleen met pin of creditcard. Op drukke dagen in het weekend, zeker bij mooi weer, is deze parkeerplaats snel vol.

Kan ik de Trage Tocht Overveen bereiken met het OV?

Neem vanaf het NS station Haarlem buslijn 81 of 84 en stap uit bij bushalte Kennemerduinen in Bloemendaal. Vanaf de halte loop je een stukje terug naar het bezoekerscentrum.

Je kunt ook met de trein naar station Overveen. Vanaf het station loop je via de Tetterodeweg en de Brouwerskolkweg naar de Zeeweg. Reken op een wandeling van ongeveer een kilometer.

Kan ik onderweg wat eten en drinken?

Bij het bezoekerscentrum vind je Duincafé De Kennemerduinen. Ideaal om bij de start en het einde van deze inspannende wandeling wat te drinken en te eten. Onderweg kom je geen horeca tegen. Neem dus voldoende proviand mee. Eventueel kun je na het uitzichtpunt Hazenberg doorlopen over het klinkerpad richting strandtent Parnassia aan Zee. Reken op een 12 minuten enkele reis. Je verlengt je wandeling met ongeveer 2 kilometer aanloop (1 km) vanaf station Overveen via Tetterodeweg en Brouwerskolkweg naar de Zeeweg

Mag mijn hond mee op deze Trage Tocht Overveen?

Helaas, je viervoeter mag niet mee; honden zijn niet toegestaan.