Le Soum de la Pène, avontuurlijke wandeling in de Pyreneeën

Home » Frankrijk » Le Soum de la Pène, avontuurlijke wandeling in de Pyreneeën

In de Franse Pyreneeën hebben we nog niet veel wandelkilometers gemaakt. Daar willen we graag verandering in aanbrengen. Op een stralende dag willen we de bergen in voor een enigszins relaxte wandeling met mooie vergezichten. Deze wandeling naar Le Soum de la Pène lijkt te beantwoorden aan onze verwachtingen. De panorama’s zijn geweldig, zeker met de vele paragliders die er door de blauwe lucht zweven. Maar het blijkt ook een wandeling vol avontuur en inspanning te worden!

Gezellige bergstad Argelès-Gazost

Onze uitvalsbasis voor de wandeling Le Soum de la Pène is de leuke plaats Argelès-Gazost. Die ligt in het hart van de Franse Pyreneeën. Daarom is het een goede uitvalsbasis voor sportievelingen. In het gezellige centrum zien we fleurige straten vol bloemen. Ook treffen we thermale baden aan, want daarvan is de plaats al tijden bekend. De statige herenhuizen geven Argelès-Gazost daarnaast de nodige allure.

Sportief publiek zien we volop in de plaats. Wij zijn als wandelaars duidelijk in de minderheid. Het merendeel is gehuld in wieleroutfit. Voor het overgrote deel zijn het mannen van middelbare leeftijd of ouder. Zij gebruiken Argelès-Gazost als vertrekpunt voor een inspannende beklimming naar de top van de beroemde cols van de Pyreneeën. Want de bekende bergreuzen uit de Tour de France liggen niet ver weg. De Tourmalet, Luz Ardiden, de Aubisque of de Hautacam zijn het doel van de fietsfanaten.

Le Soum de la Pène est formidable!

Bij de VVV van Argelès-Gazost vragen we om tips voor een mooie wandeling. Het liefst eentje met fraaie uitzichten. En omdat we relaxt willen lopen, hoeft het wat ons betreft geen echte kuitenbijter te worden. Maar de eerste suggesties van de dame vinden we niet passen. Dat zijn rondwandelingen van een uurtje die voor jong en oud geschikt zijn. Het mag iets langer en een tikkeltje uitdagender. Dat laat onze contactpersoon zich geen tweemaal zeggen. “Le Soum de la Pène est formidable pour vous”. Ze laat ons wat foto’s zien en vertelt erbij dat het een wandeling van een uurtje of vier is met een gemiddelde moeilijkheidsgraad. De start ligt een paar autominuten van Argelès-Gazost. Ze heeft ons overtuigd, die gaan we morgen doen.

Ontspannen op weg naar Arcizans-Dessus

De volgende ochtend is de hele ontbijtzaal gevuld met mannen in lycra. Wij zijn de enigen in wandeloutfit. Ze kijken ons wat vreemd aan. Maar wij lopen liever naar een bergtop dan dat we er steunend en kreunend op de pedalen naartoe fietsen. Smaken verschillen gelukkig.

Het is een stralende dag. De zon schijnt onafgebroken. Nauwelijks wolkjes aan de lucht te zien en bijna geen wind. Ideaal weer voor een ontspannen wandeling met mooie vergezichten. In de auto rijden we in iets meer dan 10 minuutjes naar Arcizans-Dessus. Die plaats is ons vertrekpunt voor de wandeling Le Soum de la Pène. Onderweg halen we al clubjes wielrenners in. Dit stuk weg gaat nog redelijk makkelijk. Maar later zullen ze flink wat inspanning moeten verrichten om de top van de Aubisque te bereiken.

Arcizans-Dessus is een dorpje in het departement Hautes-Pyrénées. Het is niet groot, we schatten dat er nauwelijks 100 mensen wonen. Maar het beschikt wel over een dorpshuis. Daar parkeren we onze auto. Het dorpje maakt een uitgestorven indruk. Waarschijnlijk zijn de afgelopen jaren veel inwoners vertrokken naar grotere plaatsen in de buurt.

Le Soum de la Pène, gemarkeerde wandeling

We zien gelijk de gele aanwijsborden van onze wandelroute. Heerlijk, een gemarkeerde wandeling. Geen gedoe met gps-tracks of een routebeschrijving lezen. Nee, dit wordt lekker ontspannen wandelen en genieten van het nu al fraaie uitzicht.

Maar al snel blijkt dat we gaan klimmen. We stijgen richting de Col du Liar. Dit zou toch een niet al te inspannende wandeling worden? We zoeken de route nog even op in de app die de dame van de VVV ons had aanbevolen. Bijna 700 hoogtemeters krijgen we voor onze kiezen op dit eerste stuk! Dom van ons om dit niet vooraf te checken. Wij zijn volledig afgegaan op de woorden van onze informant. Gelukkig is het landschap fantastisch. De bergketens zijn fraai groen begroeid. Dat belooft nog wat als we nog wat hoger zullen zijn. Dan is het uitzicht vast nog spectaculairder.

Paragliders

In de verte zweven paragliders door de lucht. Met hun gekleurde luchtkussens steken ze fraai af tegen de groene bergkammen en de blauwe luchten. Wanneer we verder lopen, valt ons oog op de startplek van de sportievelingen. Daarom maken we een kleine omweg om dat eens van dichtbij gade te slaan.

Bij de kleine parkeerplaats staan diverse campers en bestelbusjes. Jongelui en diverse stellen barbecuen en drinken wat met elkaar. Bijna iedereen heeft een hond bij zich. De meeste liggen loom in de schaduw van de camper, anderen rennen door het heuvellandschap. Het lijkt een beetje op de surfcultuur die we ook in Biarritz zagen.

Af en toe wacht er een op de juiste thermiek. Daarna rent hij de berg af. Even later pikt de wind hem op en zweeft hij vrij als een vogel door de lucht. Het is een boeiend schouwspel, maar nog leuker lijkt het mijn vrouw om dit zelf eens te doen. Weer een nieuw item voor haar bucketlist! Mij niet gezien. Ik hou liever mijn benen op de grond, daar heb ik al moeite genoeg mee.

Afdalen en klimmen naar de Le Soum de la Pène

Wanneer we verder lopen richting de Col de Liar, komen nog meer sportievelingen ons tegemoet. Dit gebied blijkt zeer in trek te zijn bij mountainbikers. Ze storten zich met een flinke snelheid naar beneden. Gelukkig loopt de wandelroute over andere paden, dat maakt het voor de wandelaars iets rustiger. Kort voor het bereiken van de pas slaan we rechtsaf om de Pic de Peyre te bereiken. Vanaf daar dalen we een klein stukje af. Lekker om even niet te hoeven klimmen. Dat is slechts van korte duur. Want al snel klimmen we weer naar Le Soum de la Pène. Deze bergkam is de naamgever van onze wandeling. Gelukkig, even verderop ligt de rotskam. Dan zal het verder relaxt lopen over de graat!

Schietgebedjes op Le Soum de la Pène

Maar we komen bedrogen uit. De berggraat is smal en op sommige stukken steil. We klauteren, met gebruik van handen en voeten. Direct rechts van ons is het diepe dal. Een verkeerde beweging, en… Mijn vrouw is als erkend berggeit niet voor een kleintje vervaard. Maar ook zij vindt het spannend. Om over mij maar te zwijgen. Gezegend met een slecht evenwichtsgevoel en hoogtevrees moet ik geconcentreerd en voorzichtig elke stap zetten. Na zo’n vijftig meter zwoegen moeten we even bijkomen. Met een kopje koffie rusten we uit en verwerken we onze ervaringen. Gekscherend vraag ik mijn vrouw of ze nog weet welke nummers op de playlist staan voor mijn uitvaart. We twijfelen of we terug gaan of verder lopen. Omdat het nog zo’n 200 meter lijkt, zetten we door. Aan het begin van de graat arriveert juist op dat moment een jong stel, we zagen ze al eerder. Het zijn sportieve trailrunners die hard rennend naar boven kwamen. Nu staan ze een tijd besluiteloos stil. Even later keren ze om.

Wij houden vol en gaan verder. We hebben nauwelijks oog voor de werkelijk fantastische uitzichten vanaf de graat. Voetje voor voetje zettend gaan we langzaam vooruit. Gelukkig heeft het niet geregend, want als de vele stenen ook nog glad waren, was het echt gevaarlijk om deze wandeling te maken. Regelmatig stoppen we. Als excuus gebruik ik dat we anders niets zien van de mooie omgeving. Maar vooral is de stop bedoeld om mijn hartslag wat te laten dalen. Als we wat voor ons uit staren en uitrusten, worden we begroet. “Bonjour”, roept een paraglider die vlak voor ons hoofd langs scheert. Voordat we van verbazing wat terug kunnen zeggen, is hij al te ver om ons te horen.

Afdalen naar het beginpunt

Gelukkig gaat de rest van het stuk over de graat wat makkelijker. Dat geeft ons de kans om meer op de omgeving te letten dan op elke voetstap die we zetten. Het landschap blijft onverminderd mooi. Daarna begint de geleidelijke afdaling naar Arcizans-Dessus. Vanaf dit punt lopen we over een eenvoudig en breed pad.

De trailrunners die we boven zagen, komen er ook aan. Bij ons aangekomen vragen ze of wij de graatwandeling helemaal hebben gedaan. Ze hebben respect voor ons doorzettingsvermogen. De vrouw vertelt ons dat zij compleet verstijfde toen ze het pad zag. Ze durfde het niet aan, vandaar dat ze zijn teruggegaan. Via het bos dat langs de graat loopt, hebben ze een pad gevonden dat veel makkelijker was. We nemen afscheid, zij rennen het pad in volle vaart naar beneden. Wij doen wat rustiger aan.

Met de auto zijn we snel terug in Argelès-Gazost. We ploffen neer op het terras van ons hotel en bestellen een biertje. Dat hebben we wel verdiend na onze inspanningen. Naast ons horen we het ene sterke verhaal na het andere van Nederlandse wielerfanaten over hun beklimming. Wij houden onze mond, maar ze moesten eens weten wat wij allemaal hebben uitgespookt vandaag!

Dit wil je weten over de wandeling Le Soum de la Pène

Hoe lang is de wandeling Le Soum de la Pène?

De wandeling is in totaal 11 kilometer lang en voert voor het grootste deel over onverharde paden en een smalle berggraat. Aan het begin en het einde loop je over geasfalteerde wegen in en rond het dorpje Arcizans-Dessus. Bij de wandeling stijg je in totaal bijna 700 meter.

Wat is het startpunt van de wandeling Le Soum de la Pène?

Het beginpunt van de wandelroute ligt in het dorpje Arcizans-Dessus. Dit ligt iets meer dan 10 autominuten verwijderd van Argelès-Gazost. Er is een kleine parkeerplaats bij het dorpshuis. Daar zie je gelijk ook de markering van de wandeling.

Is de wandeling Le Soum de la Pène gemarkeerd?

Ja, deze wandeling is duidelijk gemarkeerd met gele borden.

Voor wie is de wandeling geschikt?

Hoewel de wandeling te boek staat als eentje met een gemiddelde moeilijkheidsgraad, vinden we dat niet helemaal correct. In totaal heeft de tocht bijna 700 hoogtemeters. Daarnaast is de klim over de graat smal met een diepe afgrond direct ernaast. Dat maakt deze wandeling alleen geschikt voor mensen met een goede conditie en een goed evenwichtsgevoel. Doe deze wandeling niet als je hoogtevrees hebt en niet geheel tredzeker bent. Maak deze wandeling sowieso alleen op droge dagen. Want bij regen zijn de stenen op de graat ook nog eens glad.

Zijn er horecagelegenheden onderweg?

Nee, er zijn geen voorzieningen tijdens de route. Neem daarom voldoende proviand mee. Zeker op warme dagen is het verstandig veel drinken bij je te hebben.

Waar kan ik overnachten in de regio?

Vooral Argelès-Gazost is een ideale locatie om te verblijven. Het is een leuk plaatsje met een aantal bezienswaardigheden. Daarnaast is het dé plek waar outdoor liefhebbers verzamelen. Dat geeft een typische sfeer. Wat ons betreft is Hotel Les Fleurs een ideale accommodatie. Middenin het centrum, prima kamers, goed ontbijtbuffet en een gezellig terras waar veel wielrenners uitrusten na hun tochten. Je kunt er ook prima eten.
Andere onderkomens in Argelès-Gazost.