Het Nederlands Kustpad: wandelen langs de Noordzee

Home » Nederland » Het Nederlands Kustpad: wandelen langs de Noordzee

We maken in Nederland vooral dagwandelingen. Terwijl we in het buitenland graag meerdaagse wandeltochten doen. Al vaak hebben we gesproken over het lopen van een Lange Afstands Wandelpad (LAW). Want die zijn er genoeg in Nederland. Een daarvan loopt langs de Nederlandse kust. En als je onze blogs leest, weet je dat wij van strand, zee en wind houden. Daarom hebben we de daad bij het woord gevoegd. In acht dagen hebben we een deel van het Nederlands Kustpad gelopen. Het werd een onvergetelijke wandelervaring.

Het Nederlands Kustpad

Van alle LAW’s die Nederland rijk is, kan er maar een de langste zijn. Dat is het Nederlands Kustpad. Je legt meer dan 700 wandelkilometers af als je de hele route loopt. De start ligt in Sluis in Zeeuws-Vlaanderen. De route eindigt bij Bad Nieuweschans in Groningen. Het Nederlands Kustpad ontstond in 2013. Toen werden drie lange wandelroutes gecombineerd tot een LAW. Dat kreeg de nieuwe naam het Nederlands Kustpad.

Onze wandelroute over het Nederlands Kustpad

Begin mei hebben we acht dagen achter elkaar een deel van dit LAW gelopen. Natuurlijk deden we dat op onze eigen wijze. We startten niet in Sluis, maar in Vlissingen. En na Goedereede bogen we af richting Noord-Brabant. Zo eindigden we in Bergen op Zoom.

Nu denk je wellicht: Bergen op Zoom ligt niet echt aan de kust. Inderdaad, maar wel aan de het einde van de Oosterschelde. Daarom kun je vanaf die stad via de oostelijke route het Nederlands Kustpad starten. Wij liepen de etappes vanaf Goedereede in tegengestelde richting naar Bergen op Zoom. Zo hadden we een aaneengesloten traject dat we precies in onze vakantie konden lopen.

Etappe 1: van Vlissingen naar Westkapelle

Als wij zaterdagochtend vroeg over de boulevard lopen, hebben we het rijk voor ons alleen. We zijn vertrokken! Al snel lopen we langs het Nollestrand, de leuke strandhuisjes en het windorgel. Daarna is het best wel wat klimmen en dalen als we over “de graat” van het duin lopen. Iedere keer verandert het uitzicht op de zee en het achterland.

Het nummer van BLØF speelt constant in ons hoofd: “Hier aan de kust”. Een tijd later wisselt dat in “Zoutelande” als we dit toeristische dorp inlopen. En inderdaad: Duits is de voertaal op de terrassen! We wandelen op de “Zeeuwse Rivièra”, zoals men de stranden van Zoutelande, Dishoek en Westkapelle ook wel noemt. Aan het eind van onze dag passeren we de Westkapelse Kreek. Een mooi einde van een wandeldag vol variatie.

Etappe 2: van Westkapelle naar Vrouwenpolder

We voelen wat spierpijn. Ook bij onze schouders vanwege de toch weer zware rugzakken. Gelukkig verdwijnt die pijn snel als we door een waterrijk natuurgebied met veel vogels lopen. We hebben het gebied helemaal voor ons alleen, zo rustig is het op dit stuk. Daarna gaat de route verder over een hoge duin langs de kust. Overal zien we de waterbrekers in de branding. Het beeld waarvan Zeeland zo bekend is.

Geleidelijk aan wordt het drukker. We naderen de bekende badplaats Domburg. In dit zonnige weekend is het er gezellig druk. Vanaf Domburg lopen we richting kasteel Westhove. Een prachtig kasteel, dat nu als hostel dient. Wij slapen daar niet, we moeten nog een eind verder naar Vrouwenpolder. Vanaf dit moment verandert het landschap. Duinen ruilen we in voor bossen. We lopen door het natuurgebied Manteling. Als we dat achter ons hebben gelaten, trekken we het laatste stuk door het boerenland. Weer een wandeldag vol afwisseling van omgevingen!

Etappe 3: van Vrouwenpolder naar Burgh-Haamstede

Al snel na onze start lopen we langs het grote Veerse Meer. In de verte ligt Veere. Het LAW biedt de mogelijkheid om ook nog een rondje om het meer te lopen. Die kans laten we toch lopen. We hebben vandaag al een aardige tippel voor de boeg.

In de verte doemt de imposante Oosterscheldekering op. Op de waterkering werken bouwvakkers hard aan het onderhoud van het boegbeeld van de Deltawerken. De route gaat verder door het natuurgebied Neeltje Jans. Een mooi landschap, maar we moeten erg opletten om de vele bastaardsatijnrupsen te vermijden.

Voordat we aan de wandeling door het grootste bos van Zeeland beginnen, strijken we neer op een zonovergoten terras. Wat een genot om dit weer bij onze wandelvakantie te hebben! In het natuurgebied “De Kop van Schouwen” slingeren we door bochtige en heuvelachtige bospaadjes op weg naar ons hotel in Burgh-Haamstede.

Etappe 4: van Burgh-Haamstede naar Port Zélande

Al snel doemt Slot Haamstede op. Helaas is dit particulier bezit en mogen we het terrein niet betreden. We vervolgen onze route door de bossen. Daarna bereiken we het duingebied weer. Over het duinpad lopen we naar het zo toeristische Renesse. Ook al vroeg in het seizoen is het een drukte van belang in deze badplaats.

Door het prachtige duingebied wandelen we terug naar de zee. Op het strand moeten we uitkijken waar we lopen. Het is er bezaaid met honderden kwallen. In de verte ligt de Brouwersdam, waar ieder jaar Concert at Sea plaatsvindt. Wij zetten de vaart er nu in. We moeten namelijk de bus halen bij de halte Port Zélande. Die brengt ons naar Ouddorp, waar we overnachten. Helaas, we zien de bus voor ons wegrijden. Dat betekent een uur wachten.

Etappe 5: van Port Zélande naar Goedereede

Vandaag sjouwen we niet met onze bepakking! We slapen namelijk twee nachten in Ouddorp. Dus kunnen we nu met een kleine dagrugzak op pad. Vanaf nu lopen we in Zuid-Holland. In het natuurgebied “De Punt” bewonderen we de prachtige vakantievilla’s en het RTM-museum, maar ook de gevarieerde natuur. Daarna lopen we door de Preekhilpolder langs het Grevelingenmeer. In de verte doemt de haven van Ouddorp al op.

Ouddorp is de oudste plaats op Goeree-Overflakkee en heeft een gezellig centrum. Bij molen De Hoop zien we een en al bedrijvigheid. Door een rustig natuurgebied bereiken we Goedereede. De toren hebben we al van ver in beeld, een mooi baken voor ons. Dit kleine stadje blijkt een onontdekte parel te zijn op het eiland. Wat een prachtig openluchtmuseum!

Etappe 6: van Goedereede naar Herkingen

We hebben in de afgelopen dagen het landschap zien veranderen. Vandaag is dat helemaal het geval. We lopen door het polderlandschap. Iets voorbij Stellendam ontdekken we een zeearend, die daar een nest heeft. Het is te ver om dit bijzondere roofdier goed te zien, maar indrukwekkend is het wel.

Daarna gaat de route vooral over grasdijken. We krijgen steeds meer gezelschap. Niet van andere wandelaars van dit LAW, die hebben we nog niet ontmoet. Maar wel van schapen. Op iedere dijk kijken ze ons schaapachtig aan. Uiteindelijk bereiken we Herkingen, ons eindpunt. Daar vinden we het eerste café van de dag. Maar helaas hebben ze geen appeltaart, wel verse koffie. We nemen de bus naar Dirksland. Daar staat ons B&B. Een voormalig winnaar van het gelijknamige programma van Omroep Max.

Etappe 7: van Herkingen naar Nieuw-Vossemeer

We beginnen aan een lange etappe van 24 kilometer. Op het eerste stuk ontdekken we veel herdenkingsborden over de watersnoodramp. We steken via de Philipsdam de Grevelingen over, en zijn weer terug in Zeeland. In het natuurgebied de Slikken van de Heen ontdekken we wilde paarden. Een fotograaf vertelt dat hij vlak daarvoor achterna werd gezeten door een kudde viervoeters.

Hierna lopen we verder langs het Schelde-Rijnkanaal. Als we daar de brug oversteken, lopen we in Noord-Brabant. Zo doen we drie provincies aan bij deze wandeling. Nieuw-Vossemeer is het eindpunt van deze etappe. We slapen echter in Bergen op Zoom. Gelukkig kunnen we de bus halen en zijn we in een mum van tijd in de fraaie stad. Daar genieten we van een heerlijke witte wijn op de gezellige Grote Markt.

Etappe 8: van Nieuw-Vossemeer naar Bergen op Zoom

Weer een dag zonder bepakking, dat is nog eens een relaxt einde! Als eerste bezoeken we een molen bij Nieuw-Vossemeer. Het is tenslotte Nationale Molendag. De enthousiaste vrijwilliger vertelt ons veel bijzonderheden. We vervolgen onze route met nog eens een stuk langs het Rijn-Scheldekanaal. Daarna trekken we richting Halsteren door een mooi bosgebied.

UIteindelijk bereiken we Fort de Roovere. We lopen door water zonder natte voeten te krijgen via de Mozesbrug. De prachtige uitkijktoren is een juweeltje en bezorgt ons een fantastisch uitzicht. Via enkele stadsparken bereiken we het fraaie centrum van Bergen op Zoom. Als we onder de Gevangenpoort doorlopen, zit onze wandelvakantie erop. Wat een ervaring is dit geweest! Gelukkig mogen we nog een dag uitrusten in deze mooie stad, dat hebben we wel verdiend.

Ons oordeel over het eerste deel van het Nederlands Kustpad

Al met al hebben we meer dan 200 kilometer gewandeld. Dat is meer dan de officiële afstanden van alle etappes samen. Dat kwam omdat we regelmatig een overnachting hadden die niet in de buurt van ons eindpunt die dag lag. Met het openbaar vervoer konden we dat deels oplossen. Maar de frequentie van de buslijnen is vaak maar een keer per uur. En in het weekend rijden de bussen niet overal.

Toch hebben die vele wandelkilometers ons blij gemaakt. De route is ontzettend gevarieerd. Elke etappe is weer totaal anders dan de vorige. We hebben alle vormen van landschappen gezien: duinen, strand, bossen, bijzondere natuurgebieden, pittoreske dorpen en fraaie stadjes. Onderweg konden we diverse keren genieten van de technische hoogstandjes van de imposante Deltawerken. Daarom verveelden deze acht dagen geen moment. Het smaakt naar meer. Dus wie weet gaan we het vervolg van het Nederlands Kustpad ook nog lopen.

Praktische vragen over het Nederlands Kustpad

Hieronder vind je alle antwoorden op je vragen als je het Nederlands Kustpad of een ander Lange Afstands Wandelpad (LAW) wilt gaan lopen.
Is het Nederlands Kustpad gemarkeerd?

Net als ieder ander LAW is het Nederlands Kustpad rood-wit gemarkeerd. Een rechthoek betekent rechtdoor lopen. Als het symbool in de vorm van een pijl is, betekent het dat je moet afslaan in de richting die de pijl aangeeft. Door begroeiing is de markering niet overal even goed zichtbaar. De gps-track van iedere etappe is in dat geval erg handig.

Is er een routebeschrijving van het Nederlands Kustpad?

Van iedere etappe is er een summiere routebeschrijving. Je downloadt deze, net als de gps-track, op de desbetreffende etappepagina op Wandelnet. Wij hebben er geen gebruik van gemaakt. Wel hebben we voor de zekerheid de gps-track van iedere etappe gedownload. Bij twijfel konden we die raadplegen. Zo was verkeerd lopen eigenlijk onmogelijk.

Kan ik het Nederlands Kustpad ook in andere richting lopen?

De markering van een LAW is altijd in beide richtingen aanwezig. Hoewel de officiële route loopt van Zeeland naar Groningen, kun je daarom ook starten in Groningen.

Is het Nederlands Kustpad niet saai en eentonig?

Dat vonden we zeker niet. De route gaat door de prachtige duinen, mooie natuurgebieden en pittoreske plaatsen. En vaak heb je een fantastisch uitzicht op de zee. De afwisseling is daarom groot. Natuurlijk komen er wel eens delen voor die minder boeiend zijn. Maar dat heb je met iedere wandeling.

Kan ik onderweg op de route ergens eten en drinken?

Lopend langs het strand zie je vaak van verre al een strandpaviljoen liggen. En als je een dorpje passeert, liggen daar ook wel voldoende horecagelegenheden op of bij de route. Wij vonden het een stuk lastiger om een stop te maken tijdens de etappes van Goedereede richting Bergen op Zoom. Toen was het handig dat we een lunchpakket en voldoende drinken bij ons hadden.

Ik vind de etappes van het Nederlands Kustpad te lang voor mij

Je kunt natuurlijk afwijken van de officiële etappe-indeling. Als je liever kortere routes loopt, kan dat. Je kunt stoppen waar je wilt en de route later weer oppikken op dat punt. Zo maak je een indeling die past bij jouw conditie. Het is wel even puzzelen waar je dan gaat overnachten. Kijk daarom zeker even bij de volgende vraag naar het aanbod van overnachtingsmogelijkheden in de meeste plaatsen.

Waar kan ik overnachten tijdens het lopen van het Nederlands Kustpad?

In alle plaatsen vind je accommodatie om te overnachten. Wel is het verstandig om die ruim voor je start te reserveren. Want in vakantieperiodes is de Zeeuwse kust erg in trek. Houd hierbij ook rekening met de Duitse vakanties. Duitsers komen graag voor een lang weekend of vakantie naar Zeeland. Wij reserveerden te laat. Het gevolg was dat we veel met de bus van en naar onze overnachtingsplekken reisden. Dit is het aanbod van accommodaties van plaatsen die op of dichtbij de route liggen.

Hoe train ik voor het lopen van een LAW?

Het dagen achter elkaar wandelen van afstanden tussen 15 tot 24 kilometer is heel wat anders dan een dagwandeling. Zeker als je ook nog eens loopt met bepakking. Onderschat daarom een meerdaagse wandeltocht niet en train hiervoor. Ervaren wandeltrainer Wanda Catsman heeft praktische trainingsprogramma's voor een meerdaagse wandeltocht. Zo bouw je geleidelijk de juiste wandelconditie op.

Wat is het mooiste LAW van Nederland?

Dat is een lastige vraag, want ook heel persoonlijk. Wij vinden zelf het lopen in het heuvellandschap in Zuid-Limburg fantastisch. De Dutch Mountain Trail die loopt van Eygelshoven naar Maastricht, sprak ons daarom zeer aan.

Van diverse ervaren LAW-lopers hoorden we positieve verhalen over het Trekvogelpad. Dit is het langste natuurpad in ons land. De route loopt van Bergen aan Zee dwars door midden-Nederland naar Usselo vlakbij de Duitse grens. Onderweg passeer je de mooiste natuurgebieden. Die staat nog op ons verlanglijstje!