Rondje Gaasperplas: wandelen langs verrassende plekjes

Home » Nederland » Rondje Gaasperplas: wandelen langs verrassende plekjes

Vroeger was het rondje Gaasperplas een van mijn favoriete hardlooprondjes. Nu ik de hardloopschoenen heb verruild voor wandelschoenen, kom ik er nog steeds graag. Want langs de Gaasperplas in Amsterdam Zuidoost liggen de mooiste, verrassende plekjes. Zeker op deze route: we combineren het rondje Gaasperplas met een wandeling langs de prachtige rivier het Gein. Hierover schreven we al eerder een blog. En passant pakken we ook nog een fraai stuk mee op de grens van Noord-Holland en Utrecht.

Het riviertje het Gein verbindt Driemond met Abcoude

Start van het rondje Gaasperplas op de Geinbrug

We starten deze wandeling bij de Geinbrug. De brug gaat over het prachtige riviertje het Gein. Deze meandert van Abcoude naar Driemond. Hier mondt het Gein uit in de Gaasp. Deze rivier vormt aan de ene kant de begrenzing van Driemond. Aan de andere kant zorgt het Amsterdam-Rijnkanaal voor een natuurlijke grens.

Gelukkig kunnen we een kilometer of twee genieten van het Gein. In ieder seizoen is het mooi om hier te lopen. Het is nog wat nevelig deze laatste zondag van november. Dat houdt de motorclubs blijkbaar nu tegen om een rondrit te maken. Want de schoonheid van het Gein heeft een nadeel: op een zonnige dag willen alle motorclubs hierlangs rijden. Vandaag is de weg gelukkig het domein van wandelaars, hardlopers en wielrenners.

We passeren een klein gebouw. Het huisvestte ooit de voormalige zondagsschool Eben Haëzer. Het is in 1932 gebouwd en werd ook gebruikt voor feestelijke en kerkelijke bijeenkomsten. Tot 1975 heeft het de oorspronkelijke functie gehad. Nu is het in de weekenden geopend voor een kunstexpositie. De coronacrisis maakt dit nu onmogelijk. Jammer, want de eigenaar had altijd een kopje koffie en een smakelijke appeltaart klaar staan. Kunst in combinatie met wat lekkers, mooier kun je het niet krijgen.

Richting Gaasperplas

Na zo’n twee kilometer langs het Gein te hebben gelopen, slaan we rechtsaf. We lopen richting Gaasperplas. Links en rechts liggen weilanden. In de verte zien we de twee kerktorens van Abcoude boven de bomen uitsteken. Dit leuke plaatsje doen we vandaag niet aan op de wandeling. Wij blijven in de natuur.

We lopen het natuurgebied Hoge Dijk in. Dit groengebied ligt tussen Abcoude en Amsterdam Zuidoost in. Honderden jaren geleden lag hier het moerasgebied Reyghersbosch. Die naam dankte het aan de grote kolonie reigers die er altijd huisde. Nu is er nog steeds een Reigersbos. Het is de naam van een woonwijk in stadsdeel Amsterdam-Zuidoost.

De modder in bij het rondje Gaasperplas

We slaan een bospaadje in en verlaten de verharde paden. Kwamen we bij de eerste kilometers nog wel andere wandelaars en fietsers tegen, nu hebben we het bos voor ons alleen. Even later moeten we voorzichtig door een modderig stuk schuifelen. De drassige grond is hier ook nog eens omgeploegd door de runderen die hier vrij grazen. Het lijkt wel of er een kudde van 100 stuks over dit pad is gebanjerd. Wat is het moeilijk lopen langs alle diepe gaten die ze met hun hoeven hebben gemaakt.

Even later wordt het gelukkig weer wat beter begaanbaar. We lopen een heuveltje op en genieten van het uitzicht. Achter ons ligt het bos. Voor ons strekken de weilanden zich uit. In de verte zien we de boerderijen liggen. Die passeerden we aan het begin van de wandeling toen we langs het Gein liepen. Bij het uitzichtpunt staan twee bankjes. Tijd voor een welverdiend bakkie koffie.

We lopen verder over de provinciegrens. Links van ons is Noord-Holland. De weilanden rechts horen bij Utrecht. Even verderop zien we de runderen staan. Ze kijken ons sloom aan, niet bewust van de modderpoel die ze hebben gemaakt van het bospad. Wij kijken ze ook niet aan en houden gepaste afstand. Zoals de waarschuwingsborden ons al bij het betreden van het gebied duidelijk hebben gemaakt.

En dan eindelijk: het rondje Gaasperplas

We lopen langs het waterleidingbedrijf. Als we door het klaphek gaan, zien we de Gaasperplas liggen. Vanaf nu lopen we langs de waterkant om de plas heen. We kiezen ervoor om linksom te gaan. Al snel horen we stemmen op het water. Het blijken twee zwemmers te zijn, die de koudste novemberdag trotseren en hun baantjes trekken. Stoer hoor! Wij vinden het aan de kant al fris en zijn blij dat we onze handschoenen hebben meegenomen.

De Gaasperplas is ontstaan door zandwinning om de bouw van de aangrenzende woonwijken mogelijk te maken. Het water is op sommige plekken wel 35 meter diep. In de zomer is het met diverse ligweiden een geliefde recreatieplek. Ook duikers hebben hier een speciale plek om het water in te gaan. Daarnaast zijn er een zeilschool en een surfschool aan de plas.

Langs het water

We lopen zoveel mogelijk direct langs de waterkant. Langs de grote ligweide met strandje links zien we de plas rechts van ons liggen. We horen in de verte veel joelende kinderen. Iets verderop staat namelijk een groot indoor speelterrein. Afgaande op het geluid zijn er genoeg kinderen aan het spelen.

Een stukje verder besluiten we even de waterkant te verlaten. Anders zouden we direct langs het hondenstrand lopen. En met deze temperaturen hebben we geen zin om al die honden enthousiast op ons af te zien rennen. En zich daarna voor ons gaan uitschudden. Nee, wij kiezen een veiliger route.

Even later lopen we langs de flatgebouwen van Nellestein. Toch geen verkeerd stekje als je hier op een van de bovenste etages woont. Die bewoners hebben een prachtig uitzicht over de Gaasperplas en de zeilschool die hier is gevestigd.

Het Gaasperpark

In 1982 organiseerde Amsterdam de Floriade, de wereldtuinbouwtentoonstelling bij de Gaasperplas. Hiervoor werd een parkachtige omgeving aangelegd. Er verschenen zelfs een heus planetarium en een enorme uitkijktoren van maar liefst 76 meter hoog. Na de Floriade haalde de organisatie bijna alle bouwwerken weg. Er bleef een eenvoudiger stadspark over, het Gaasperpark. Het gebouw van het planetarium staat er nog wel, maar is tegenwoordig een congres- en evenementenlocatie.

Het park krijgt de komende jaren een enorme opknapbeurt. Het is de bedoeling dat er een gezellig stadsstrand verschijnt. Daarnaast wil men horecavoorzieningen opnemen in het park. Nu moeten we het bij ons rondje Gaasperplas nog doen met de meegenomen bammetjes en de koffie uit de thermoskan. Ook prima, maar een leuk terras aan het water trekt ons wel. Wat verlangen we weer naar koffie met verse appeltaart!

En door de ondertunneling van de snelweg A9 ontstaat er op termijn een nieuw park. Het is de bedoeling dat dit park medio 2021 gereed is. Hiermee ontstaat een natuurlijke verbinding tussen Amsterdam Zuidoost en Gaasperdam. Je loopt dan ook gemakkelijk het Gaasperpark in.

Genieten van de Gaasp

We komen langzaamaan weer bij het gebouw van het waterleidingbedrijf. Vlak daarvoor slaan we linksaf richting Driemond. Het gebouw van Waternet is niet zo bijzonder. Wat wel mooi is, is de kleine watertoren die voor het complex staat. Iets verderop zit een enorme zwerm witte ganzen in het weiland. Dit is blijkbaar hun thuisbasis, want iedere keer als we hier lopen, vallen ze ons op.

Dan bereiken we de Provincialeweg. Aan de overkant ligt de Gaasp. De huizen van Driemond weerspiegelen prachtig in het rimpelloze water. Want gelukkig is het zonnetje op het laatst ook nog gaan schijnen. Dat maakt het wandelen nog leuker. Even later zien we de bushalte weer liggen. We hebben ons rondje Gaasperplas achter de rug.

Ondanks dat we dit rondje al meermalen hebben gelopen, blijven we toch iedere keer weer nieuwe dingen ontdekken. En dat de stad aan het park grenst, merken we nauwelijks. Behalve dat het rondje populair is bij de bewoners rondom de plas. Maar nergens is het te druk geweest en er was overal voldoende afstand om elkaar coronaproof te passeren.

Rondje Gaasperplas wandelen: praktische zaken

Hier vind je alle praktische informatie voor de wandeling rondje Gaasperplas:

Routebeschrijving rondje Gaasperplas

Bijgaande routebeschrijving van het rondje Gaasperplas moet je probleemloos langs alle punten loodsen.

De wandeling is in totaal bijna 11 kilometer. Het merendeel gaat over bos- en graspaden, waarvan er een stuk zeer drassig kan zijn. De meeste verharde paden tijdens de wandeling zijn fietspaden. De uitzondering is de 2 kilometer langs het Gein. Hier rijdt ook gemotoriseerd verkeer. Op zonnige dagen in het voorjaar is dit traject een veel gebruikte route voor motorclubs.

Bereikbaarheid wandeling rondje Gaasperplas

• Met het openbaar vervoer kun je het startpunt bereiken door vanaf NS-station Weesp of metrostation Gaasperplas buslijn 49 te nemen. Uitstappen bij halte Geinbrug (Driemond). Vanaf hier is het 50 meter lopen naar het riviertje het Gein.
  • Wanneer je met eigen vervoer komt, kun je de auto parkeren in Driemond aan de weg (Zandpad-Driemond). Is daar geen plaats, dan kun je iets verder rijden richting de ophaalbrug. Voor de bocht naar de brug is links een parkeerplaats.
  • Eventueel kun je de auto parkeren op de grote parkeerplaats aan de Driemondweg. Ongeveer 200 meter na de afslag van de Provincialeweg ligt hier links een parkeerplaats. Je loopt dan ongeveer 250 meter verder en begint de route bij aanwijzing 31. Na de aanwijzing 33 vervolg je de route vanaf aanwijzing 1. Je komt weer uit bij de parkeerplaats na aanwijzing 29. Meer details vind je in bijgaande routebeschrijving rondje Gaasperplas.
  • Bij deze wandeling kom je geen horecagelegenheden tegen. Neem dus zelf iets mee als je wat wilt eten of drinken onderweg.
  • Wil je deze wandeling samen met iemand maken, maar weet je niet met wie? Word klupper en vind nieuwe mensen om leuke activiteiten mee te organiseren. Klup is een online sociaal platform waarin actieve 50-plussers elkaar kunnen ontmoeten om leuke dingen met elkaar te ondernemen.