Reizen met de European Sleeper – onze bevindingen

Reizen met de European Sleeper – onze bevindingen

Home » Nieuwsberichten » Reizen met de European Sleeper – onze bevindingen

Deze winter kregen we van European Sleeper een uitnodiging om met hun slaaptrein naar Berlijn te reizen. Omdat we Berlijn in elk jaargetijde een fantastische bestemming voor een stedentrip vinden, maakten we graag van hun uitnodiging gebruik. We hebben wel vaker in onze jongere jaren de nachttrein genomen maar nooit eerder in een slaapcouchette. Om die reden waren we erg benieuwd en vonden we het ook wel een beetje spannend. In deze blog vertellen we over onze bevindingen. We noemen zowel de pluspunten als de minpunten, zoals wij die ervaren hebben.

Reichstag

Reizen met de European Sleeper – het voortraject

Hoewel er voor ons vooraf tickets zijn geregeld, onderzoeken we zelf ook het boekingsproces. Direct valt de ruime keuze op in het aantal opstapplaatsen. Terwijl we voor de Eurostar nog naar Amsterdam of Rotterdam moeten, kunnen we bij de European Sleeper ook in Amersfoort en zelfs Deventer instappen. Voor ons is dat ideaal omdat we veel dichter bij Amersfoort wonen dan bij Amsterdam. We kiezen er dan ook voor om in Amersfoort op te stappen. Wel realiseren we ons dat dit ten koste gaat van onze slaaptijd. Vertrektijd vanuit Amersfoort is namelijk 38 minuten later dan vanuit Amsterdam.

Reis- en comfortklassen

Zodra je een ticket wil boeken krijg je de vraag een comfortniveau te selecteren. Er is keuze uit 1, 2 of 3 sterren comfortniveau. We zetten ze even voor je op een rijtje.

  Comfortniveau 1 Comfortniveau 2 Comfortniveau 3
Type coupé Coupé met 6 zitplaatsen Coupé met 6* ligplaatsen Coupé met 3 bedden
Voorzieningen Zitplaatsen
Toiletten (gang)
Ligplaatsen
Tafel
Beddengoed
Oplaadpunten
Wasruimte (gang)
Toiletten (gang)
Bedden (10 cm langer dan de ligplaatsen bij niv. 2)
Ontbijt
Zithoek
Beddengoed
Wastafel
Handdoek
Toiletartikelen
Oplaadpunt
Toiletten (gang)
*) een deel wordt in 2024 vervangen door coupés met 5 ligplaatsen

 

We lezen verder dat je de coupés ook volledig voor jezelf kunt afhuren. Je betaalt dan een vast bedrag voor de hele coupé. Dit vinden we een interessante optie voor als je met een klein groepje bent. In financiële zin kan het in het voorbeeld van comfortniveau 1 al uit bij drie reizigers! Voor ons is overigens comfortniveau 2 geboekt: een ligplaats in een coupé met zes ligplaatsen.

Zitcoupé

Reizen met de European Sleeper – onze ervaringen

Onze heenreis naar Berlijn

Onze reis kan eindelijk beginnen. Met slechts een trolley en een dagrugzak reizen we af naar het station. De zo op het eerste gezicht oude trein komt vervolgens keurig op tijd binnen op ons perron. Het is even zoeken naar het juiste rijtuig omdat de rijtuignummers niet in volgorde gekoppeld zijn. Gelukkig staat de conducteur geduldig te wachten tot alle reizigers aan boord zijn gestapt.

Eenmaal in onze coupé, die we gelukkig helemaal voor ons alleen hebben, ploffen we op de bank neer. Op een klein tafeltje staat ons ontbijt (is vooraf te boeken) ingepakt in een doosje al klaar. Op het bovenste bed zien we een lakenzak en deken liggen. Het coupé oogt oud, maar is wel brandschoon. Nog voor we ons bed opmaken komt een van de conducteurs langs. De bijzonder vriendelijke dame geeft de nodige uitleg en vertelt ons dat we haar bij dringende vragen altijd kunnen bereiken.

We klappen de middelste ligplaats uit (die is volgens de conducteur beter dan het onderste bed) en maken ons bed op. Met mijn 1.88 meter oogt de ligplaats erg klein. Toch lukt het mij om na de sanitaire stop languit in de lakenzak te liggen. Een klein opklaprekje moet voorkomen dat ik tijdens de rit uit mijn bed val. Ik kan dus gerust gaan slapen. Het bed vinden we vrij hard liggen; feitelijk zijn het ook meer zitbanken dan bedden. De “echte” bedden bevinden zich in coupés van comfortniveau 3.

Ondanks de hardheid vallen we snel in slaap. Bijna zes uur later worden we door onze eigen wekker en door de automatische omroeper** wakker. Uit voorzorg komt de vriendelijke dame van de vorige avond controleren of we inderdaad op tijd wakker zijn. We nuttigen ons ontbijtje, nemen afscheid van de conducteur en verlaten redelijk uitgerust de trein.

 

**) er is een volumeknop in de coupé om het volume te regelen van de omroeper.
Aankomst in Berlijn

Onze terugreis naar Amersfoort

Na een heerlijk weekend in wereldstad Berlijn is het weer tijd om terug te gaan naar ons eigen land. Inmiddels weten we precies wat we kunnen verwachten. De trein is opnieuw keurig op tijd. We zoeken ons rijtuig op (dit keer wel in de juiste volgorde) en installeren ons voor onze nachtreis. Op de terugreis horen we geen omroeper het eerste station in Nederland (Deventer) omroepen. Alleen al daarom zijn we blij dat we onze wekker hebben gezet. Maar gelukkig komt de conducteur ook nu voor aankomst op station Amersfoort controleren of we wakker zijn. We hebben deze nacht prima geslapen maar door de korte reistijd niet heel erg lang. Eenmaal thuis pakken we daarom nog anderhalf uur slaap voordat we weer aan het werk gaan.

Berlijn

Reizen met de European Sleeper – onze bevindingen

Al met al is reizen met de European Sleeper ons prima bevallen. Hieronder vind je onze bevindingen:

  • De treinstellen vinden we gedateerd, maar ze zijn wel brandschoon. Blijkbaar hebben de eerste negatieve reviews gewerkt, want we vonden niet alleen de slaapcoupés schoon, maar zeker ook de toiletten en de kleine hokjes met wastafel. European Sleeper besteedt daar dus nu veel aandacht aan.
  • De slaapbanken van comfortniveau 2 zitten comfortabel, maar slapen hard. De lengte van de banken is vrij kort. Voor mijn vrouw was dat geen enkel probleem. Met mijn lengte van 1.88 meter was het krap, maar nog net te doen. Langer dan 1.90 meter? Dan raden we je echt aan een slaapplaats te regelen in een coupé met comfortniveau 3. De bedden liggen niet alleen beter maar zijn ook 10 centimeter langer.
  • Een slaapcoupé met zes ligplaatsen vinden wij te krap bij volle bezetting. Daarnaast kun je bij volle bezetting maar moeizaam je bagage kwijt. Gelukkig wordt dit spoedig aangepast. Een aantal van de rijtuigen met zespersoonscoupés wordt dan vervangen door rijtuigen met vijfpersoonscoupés. Hierdoor is er extra ruimte voor bijvoorbeeld bagage. Ook komt er dan meteen airco in!
  • Het geluid en gewiebel van de trein over het spoor en wissels, viel ons erg mee. Sterker nog: het wiegde ons in slaap. En hoe leuk is het dan om de volgende ochtend bij het openschuiven van de gordijnen een compleet andere wereld te zien?
Slaapcouchette

Reizen met de European Sleeper – ons eindoordeel

Heb je beperkt budget of wil je in korte tijd veel van een stad zien, dan is de European Sleeper ons inziens een goede deal:

  • Omdat je in het geval van Berlijn vroeg aankomt en ‘s avonds laat pas weer vertrekt heb je twee volle dagen om de stad goed te leren kennen. En het kost je geen enkele vakantiedag als je op deze manier een weekend in Berlijn wilt zijn!
  • Comfortniveaus 1 (de stoelen) en 2 (de ligplaatsen op de banken) zijn keurig geprijsd. Helemaal als je dit vergelijkt met alternatieven als vliegen of met de eigen auto: je bespaart hiermee namelijk ook nog twee nachten een hotelovernachting uit.
  • Je bent razendsnel in een stad als Berlijn. Als je gaat vliegen ben je tenslotte ook tijd kwijt met reizen van en naar, en verblijven op de luchthavens. Alleen door overdag te reizen met ICE, de hogesnelheidstrein in Duitsland, ben je er eerder.
  • Los van financieel voordeel is reizen met de trein, en in dit geval met de European Sleeper, natuurlijk ook een goede zaak voor ons klimaat. En het mooie is, deze trein brengt je zelfs nog sneller in Berlijn dan uiteindelijk het vliegtuig of de eigen auto!

Het reizen met de European Sleeper vonden we een leuke en nostalgische ervaring die ons prima is bevallen. Maar een volgende keer als ik met de European Sleeper zou gaan, boek ik zeker de driepersoonscouchette. Want die bedden spreken me persoonlijk toch wat meer aan met mijn lange lijf dan het bed in de coupé die wij hadden.