Met Interrail op stedentrip naar Bologna

Met Interrail op stedentrip naar Bologna

Home » Italië » Met Interrail op stedentrip naar Bologna
Lang geleden maakten we graag gebruik van Interrail. Het was een goedkope manier om via het spoor Europa te ontdekken, ideaal voor ons als armlastige studenten. Geen vast reisschema, maar ter plekke besluiten wanneer en waarheen we verder wilden reizen. Die flexibiliteit maakte het een uitstekende manier om Europa te ontdekken. Met weemoed dachten we terug aan die tijd. Totdat we er onlangs achter kwamen dat Interrail ook voor actieve 50-plussers de manier is om comfortabel en flexibel te reizen door Europa. Dat wilden we graag ervaren, Zou het net zo leuk zijn als toen we jong waren? Lees daarom onze ervaringen om met Interrail op stedentrip naar Bologna te gaan.

De mobiele Interrail Pas, oefening baart kunst

Om Interrail treinreizen gemakkelijk te kunnen plannen, is er de mobiele Interrail Pas. In het begin was het gebruik voor ons nog even wennen. We konden onze gewenste trein niet vinden in het reisschema in de app. Het bleek dat we die treinreis manueel konden inplannen. Ook hadden we eerst niet door hoe we een ticket konden laten zien aan de conducteur. Met wat hulp van anderen kwamen we er wel uit. Later ging het werken met de app ons steeds gemakkelijker af. We hadden er overigens slim aan gedaan om de video van Interrail vooraf te bekijken. Dan hadden we wellicht niet zo gestunteld in het begin. Bij de veelgestelde vragen onderaan de blog krijg je meer praktische informatie over de Interrail Pas.

Voor de mensen die liever niet met de mobiele Interrail Pas in app werken, is er ook een papieren versie beschikbaar. Daarmee plan je op papier de reis. Dat kan zeker een optie zijn als je geen zin hebt om de app te gebruiken.

Met Interrail op stedentrip naar Bologna

We hebben een reisschema opgesteld om met Interrail op stedentrip naar Bologna te gaan. Onderweg doen we mooie steden in Duitsland en Zwitserland aan.

Van Utrecht naar Duitsland

Op onze eerste reisdag vertrekken we met de hogesnelheidstrein vanuit Amsterdam naar Keulen. We reizen heerlijk luxe, want onze Interrail Pas is geldig in de eerste klas. In onze coupé is het niet druk. Vanuit ons raam zien we het landschap geleidelijk veranderen. De kadans van de trein is rustgevend en doet ons bijna in slaap vallen. Zo bereiken we in een mum van tijd Keulen. Vanaf het perron vangen we een glimp op van de imposante Dom van Keulen. Dan is het alweer tijd om in te stappen in een regionale trein die ons naar Heidelberg brengt.

UNESCO-werelderfgoed glijdt voorbij

Vanaf nu is het traject wonderschoon. We volgen de loop van de Rijn. Al tijdenlang is de Duitse Rijnvallei een toeristische trekpleister. We snappen dat nu helemaal, want vanaf Koblenz slingert de trein zich door een prachtig landschap dat zelfs op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Op de heuvels pronkt het ene na het andere imposante kasteel of paleis. Ook passeren we pittoreske dorpen met prachtige vakwerkhuizen.

Even later turen alle treinreizigers uit het raam. Ze willen een blik werpen op Duitslands beroemdste rots, de Loreley. De rivier maakt op deze plek een scherpe bocht. De stroming die daardoor ontstaat, zorgde in het verleden voor diverse scheepsrampen bij de Loreley. Volgens vele legenden zou de nimf van Loreley gezorgd hebben voor het vergaan van die schepen. De rots toont zich nu echter van de mooiste kant. De fraaie herfstkleuren maken het beeld nog mooier.

Met Interrail op stedentrip naar Bologna: eerste tussenstop

De charme van de stad Heidelberg is ons bekend. Enkele jaren geleden waren we er een lang weekend. Toch blijft de stad ons boeien en komen we er graag terug. Wederom genieten we van een bezoek aan het bijzondere Renaissancekasteel boven de stad. We horen het bijzondere verhaal over de studentenkus, slenteren over de prachtige Oude Brug, drinken een biertje in een van de stadsbrouwerijen en dineren heerlijk in het restaurant Nepomuk. Na de voortreffelijke maaltijd lopen we in een mum van tijd naar hotel Holländer Hof. Vanuit onze hotelkamer hebben we een fantastisch uitzicht op de Oude Brug, de Neckar en de noordhellingen. Daar loopt de beroemde Philosophenweg. In onze blog lees je alles over de top 10 bezienswaardigheden van Heidelberg.

Naar het Zwitserse Interlaken

De volgende reisdag is het minder mooi weer. De uitzichten zullen tijdens de treinreis niet zo spectaculair zijn. Jammer, want we gaan de bergen van Zwitserland in. Onze volgende bestemming is Interlaken, vlak bij de imposante Jungfrau.

Het weer zorgt ervoor dat we niet veel zicht hebben op het Zwarte Woud. Spijtig, want het dichtbeboste middelgebergte in Zuid-Duitsland zal er nog fraaier uitzien met de herfsttinten van dit moment. We passeren Freiburg, de hoofdstad van het Zwarte Woud. Niet snel daarna bereiken we bij Bazel de Duits-Zwitserse grens. Daarna komen we bij Bern en vervolgens een fraai stuk langs de Thunersee. Uiteindelijk komen we aan op het station Interlaken Ost. Ons hotel ligt pal tegenover het station, ideaal bij deze late aankomst.

Interlaken en omgeving

Interlaken blijkt een verrassend mooie stad te zijn. Prachtig gelegen tussen twee meren, de Thunersee en de Brienzersee. Het panorama is vanuit de stad ronduit indrukwekkend. Want de alpenreuzen Eiger, Mönch en Jungfrau liggen niet ver weg. De diepblauwe meren zijn een ander natuurlijk hoogtepunt. Een rondvaart over de Thunersee is ieder seizoen een belevenis. Wij maken de boottocht in de herfst. Dat levert prachtige plaatjes op door het schitterende kleurenpalet dat de bomen ons tonen.

Een van de mooiste uitstapjes vanuit Interlaken is een bezoek aan de Jungfraujoch. Het is een treinreis naar het hoogstgelegen station in Europa. Tijdens ons verblijf is het weer niet goed genoeg, zelfs het Harder uitzichtpunt op de “huisberg” van Interlaken blijft in nevelen gehuld. Als alternatief bezoeken we daarom de St. Beatus-grotten aan de oever van de Thunersee. Met een wandeling van een kilometer over een goed onderhouden en verlicht wandelpad ontwaren we rivieren en fantastische stalactieten en stalagmieten die in de loop van miljoenen jaren zijn gevormd.

Ook ons diner valt door het weer in het water. Het “raclette rafting” kan door de harde wind niet doorgaan. Via een tocht in een rubberboot over de Aare rivier vanuit Bönigen naar Interlaken zouden we genieten van het traditionele Zwitserse gerecht. Gelukkig is het alternatief uitstekend. We doen ons tegoed aan een overheerlijke Zwitserse fondue in een lokaal restaurant, ook lekker.

 

Met de GoldenPass Express naar Montreux

Vanaf Interlaken maken we een fantastische treinreis. We nemen de GoldenPass Express naar Montreux. Het eerste traject slingert de trein langs de Thunersee. Daarna gaat de reis verder door het Simmental. Groene weiden met grazende koeien, fraaie bergen, bomen in de mooiste herfstkleuren en schilderachtige dorpjes bepalen het landschap.

De GoldenPass Express is een technisch hoogstandje. Want bij Zweisimmen verandert het breedspoor in een smalspoor. Door een variabel draaistel kan dezelfde trein het traject over het smalle spoor vervolgen. Maar ook de techniek kan zelfs Zwitsers in steek laten. Het mechanisme werkt helaas niet bij onze reis. Daarom moeten we overstappen op een andere trein van de GoldenPass Express. Geen probleem, en in een mum van tijd rijden we door. Met Zwitserse precisie, want stipt op tijd arriveren we in het mondaine Gstaad.

Daarna begint de lange afdaling naar Montreux. De stad is schitterend gelegen aan de oevers van het Meer van Genève. Dat merken we als we via vele bochten richting Montreux rijden. Na iedere bocht verandert de blik op de stad en het meer. Het is dan ook met tegenzin dat we de reis met de GoldenPass Express daar beëindigen. Wat ons betreft is deze treinreis een van de mooiste van het land.

Op weg naar Lausanne

Vanaf Montreux reizen we verder naar Lausanne, de op een na grootste stad aan het Meer van Genève. Hier zetelt al meer dan 100 jaar het Internationaal Olympisch Comité. Steeds meer toeristen ontdekken de charme van de stad. Dat komt ook door de beroemde wijngaarden van Lavaux in de directe omgeving. De in terrasvorm aangelegde wijngaarden staan zelfs op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dankzij de zon en de warmte opgeslagen in de vele stenen muurtjes, heerst er een ideaal klimaat om topwijnen te produceren. Over de steile weggetjes lopen we tussen de wijngaarden door. Het is regenachtig, maar de zon doet zijn best om door het dikke wolkendek van het Meer van Genève te schijnen. In onze fleurige poncho’s hebben we geen last van de neerslag. Als de zon door de wolken breekt en met zijn stralen het meer doet schitteren, beleven we een magisch moment.

‘s Nachts worden we niet gewekt door de stadsomroeper. De heerlijke witte wijn heeft ons in een diepe slaap gebracht. Toch hadden we tussen 22 uur en 2 uur de omroeper op de kathedraal kunnen horen. Al meer dan 600 jaar roept hij de juiste tijd vanaf de toren van de kathedraal.

Met Interrail op stedentrip naar Bologna: de finish

Vanuit Lausanne reizen we naar Bologna. Al snel na het vertrek slingert de trein door de wijngaarden van Lavaux. Vanuit ons treinraam vallen de terrasvormige wijngaarden nog een keer op. Maar er valt veel meer te zien. Het Meer van Genève, de bergtoppen van Wallis en de Franse Haute Savoie zorgen voor een machtig decor.

Daarna loopt het spoor door het dal van de Rhône. Langs het dal rijzen de imposante bergen op. Voorbij Brig verlaten we de bergen van Zwitserland en gaan we de tunnel in. Inmiddels zijn we in Italië beland. De reis gaat verder langs de oevers van het Lago Maggiore naar Milaan. Het treinstation van Milaan is overweldigend. De bijzondere, soms pompeuze architectuur maakt dit tot een van de mooiste stations ter wereld. Het is daarnaast het grootste treinstation van Europa.

Bologna, stad van de portico’s

Hanno had de culinaire hoofdstad van Italië al eens bezocht. Hij was onder de indruk van deze gezellige studentenstad, zoals je leest in zijn blog over Bologna. Wij ervaren dat ook tijdens ons bezoek. De lekkerste pasta’s, heerlijke charcuterie, delicieuze kazen, sprankelende wijnen en smakelijke toetjes maken een bezoek aan Bologna tot een culinair feest.

Maar Bologna heeft naast smakelijke hoogtepunten tal van bezienswaardigheden. Vooral het centrale plein Piazza Maggiore, met de kathedraal en het stadhuis is elk moment van de dag een feest om te bezoeken. Met een cappuccino op een terras genieten we op de vroege ochtend van een ontwakende stad. De zon kleurt de terracotta stenen van de historische gebouwen prachtig, de Bolognezen haasten zich om de lekkerste delicatessen op de markt te kopen.

Opvallend aan Bologna zijn de vele “portico’s”. Deze overdekte zuilengangen vormen een lint door de binnenstad van meer dan 60 kilometer lang. Ze staan zelfs op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Geen enkele stad ter wereld telt er zoveel als Bologna. Op een avond, als het giet van de regen, bewijzen ze ons een goede dienst. We komen nagenoeg droog aan bij ons hotel.

Ravenna, stad van de mozaïeken

Vlak bij Bologna ligt Ravenna, bekend om de eeuwenoude mozaïeken. Hanno heeft in zijn blog over Ravenna daar al lyrisch over geschreven. Reden om onze reis met Interrail op stedentrip naar Bologna te verlengen met een bezoek aan Ravenna. Voor ons was het de eerste kennismaking met de stad. In het mausoleum van Galla Placidia bewonderen we de magnifieke mozaïeken die meer dan 1.600 jaar oud zijn. De naastgelegen basiliek San Vitale is wellicht nog indrukwekkender. Ook hier zijn er gezellige pleinen met fraaie cafés en restaurants. Het leukste is wat ons betreft Ca’ de Vèn. In een schitterend authentiek decor doen we ons tegoed aan een lekkere piadina (soort plat broodje met vulling naar keuze), begeleid door een tintelende witte wijn. Een mooie afsluiting van ons bezoek aan de stad van de mozaïeken.

Met Interrail op stedentrip naar Bologna: dat smaakt naar meer!

Het sporen met Interrail op stedentrip naar Bologna is ons uitstekend bevallen. Deze manier van reizen is niet alleen duurzaam, maar ook een belevenis vanaf het moment dat je instapt. Prachtige landschappen trekken aan je voorbij tijdens de hele rit. De treinstations liggen vaak hartje centrum. Dus op deze wijze waren we zo bij de bezienswaardigheden. Geen stress, lekker ontspannen reizen. Op één moment na, toen ik mijn rugzak bij aankomst in Bologna liet liggen in de hogesnelheidstrein. Een uur of twee later was die rugzak op het station van Rome. Maar dankzij de snelle service van de Italiaanse Spoorwegen had ik hem de volgende ochtend weer terug. Dat overkomt me nooit meer! Ondanks dit incident, smaakt het reizen met Interrail naar meer, dat gaan we vaker doen!

Veelgestelde vragen over reizen met Interrail naar Bologna

Wat is de Interrail Pas?

Met de Interrail Pas reis je in 33 landen in Europa naar zo’n 30.000 bestemmingen. Er zijn geen vaste schema's, je bepaalt zelf wanneer je vertrekt, waar je naartoe gaat en hoelang je ergens blijft. Je reist op die manier comfortabel en relaxt naar de mooiste plekken in Europa. Ook nog eens milieubewust, want reizen met de trein levert minder CO2-uitstoot op dan vliegen of reizen met de auto.

Welke Interrail Passen zijn er?

Er zijn verschillende Interrail Passen beschikbaar. Jouw reisplannen en het aantal reisdagen bepalen welke pas het meest voor jou geschikt is.

 

De Global Pass geeft toegang tot alle deelnemende landen. Daarbij heb je de keuze uit:

 

  • flexibele Global Pass met 4, 5 of 7 reisdagen in een maand;
  • flexibele Global Pass met 10 of 15 reisdagen in twee maanden;
  • doorlopende Global Pass met achtereenvolgende reisdagen op rij gedurende 15 dagen, 22 dagen, 1 maand, 2 maanden of 3 maanden.

 

Er is ook een “One Country Pass”. Daarbij reis je voor de gekozen periode onbeperkt in een van de Europese landen. Handig als je veel wilt zien in hetzelfde land. Ook hier kun je kiezen uit een verschillend aantal reisdagen.

Hoe werkt de Interrail app?

Het kan in het begin even wennen zijn om met behulp van de app je treinreizen te plannen en bij een controle je ticket te laten zien. Maar na enkele keren gaat het je steeds makkelijker af. Op deze pagina vind je alle informatie over het gebruik van de mobiele Interrail Pas.

Moet ik een zitplaats reserveren bij Interrail?

Dat hoeft bij het merendeel van de treinen niet. Wel is een zitplaatsreservering verplicht bij de meeste hogesnelheidstreinen. Voor alle nachttreinen is een zitplaatsreservering verplicht. Met een zitplaatsreservering krijg je een extra ticket waarmee je gegarandeerd een zitplaats hebt in een bepaalde trein, zelfs als het extreem druk is. Het reserveren van een zitplaats is verplicht voor de meeste hogesnelheidstreinen en alle nachttreinen in Europa. De kosten van een reservering zijn niet inbegrepen in je pas. Meer informatie vind je in het artikel over zitplaatsreserveringen bij Interrail.

Hoeveel kost een Interrail Pas?

Dat is afhankelijk van het soort pas dat je wilt hebben, je leeftijd en of je 2e of 1e klas wilt reizen. Zo krijgen 60-plussers korting op de prijs. Op deze pagina bereken je eenvoudig de prijs voor de Global Pass. Dit is de meest gebruikte Interrail Pas

Welke interrail routes zijn er?

Het leuke is dat je de route helemaal kunt samenstellen naar eigen wensen. Houd je vooral van de cultuur in Italië? Dan plan je een route waarin je veel culturele hoogtepunten van dat land bezoekt. Ben je een liefhebber van Spaanse steden, plan dan een rondreis door Spanje. Of je maakt je eigen Tour de France per trein, alles is mogelijk met de Interrail Pas. Dit zijn enkele reisideeën voor een onvergetelijke treinreis door diverse delen van Europa.

Op uitnodiging van Interrail en Zwitserland Toerisme maakten we gebruik van de Interrail Pas. De inhoud van de blog hebben wij onafhankelijk en objectief samengesteld op basis van eigen indrukken.