Rondje Amsterdam, stadswandeling vol contrasten

Home » Nederland » Rondje Amsterdam, stadswandeling vol contrasten
De dag na Koningsdag belooft een wisseling van zon en wolken, met af en toe een spatje regen. Daarom kiezen we voor een stadswandeling. Geen drassige paden, maar voldoende schuilmogelijkheden als het weer ons in de steek laat. We lopen het Rondje Amsterdam, een rondwandeling vol contrasten. Van het dorpse Schellingwoude en Nieuwendam, en de rust in Amsterdam-Noord lopen we later in de altijd drukke binnenstad. Toch ontdekken we daar een heerlijk rustpunt. En de regen laat het gelukkig afweten vandaag. De wind helaas niet, die blaast ons af en toe zowat het water in.

Rondje Amsterdam: Amsterdam-Noord

Op het P&R-terrein Zeeburg 1 vinden we gemakkelijk een plekje. Maar minder makkelijk vinden we een doorsteek naar de Zuider IJdijk. Daar loopt de route, ongeveer 50 meter hemelsbreed van ons vandaan. Hoe we ook zoeken, we zien geen andere optie dan een grote ronde te lopen, eerst zuidwaarts, daarna rechtsaf en vervolgens bereiken we de Zuider IJdijk. Daar zien we ook de rood/witte markering. Dit Rondje Amsterdam volgt namelijk delen van twee langeafstandswandelpaden, het Zuiderzeepad en het Trekvogelpad. Daarom kunnen we de markering volgen, Dat maakt het lopen van deze route lekker relaxt.

Als we na een kwartier weer ter hoogte van het parkeerterrein lopen, merken we toch dat er een kleine doorgang is. Onttrokken aan het zicht door bouwwerkzaamheden en daarom niet opgevallen toen we een kwartier eerder op zoek waren. Goed om te weten bij de terugweg!

Over de Oranjesluizen

Al snel bereiken we de Oranjesluizen, een complex van schutsluizen in het IJ. Drie kleinere sluizen voor pleziervaart en een grote sluis voor de grote binnenschepen zorgen dat vaartuigen vanaf Amsterdam richting het IJsselmeer of het Amsterdam-Rijnkanaal varen of omgekeerd. Jaarlijks passeren maar liefst 120.000 schepen de Oranjesluizen.

Wandelaars en fietsers kunnen over de Oranjesluizen om de overkant van het IJ te bereiken. Wij passeren bijna alle sluizen zonder te hoeven wachten. Alleen vlak voordat we bij de laatste sluis zijn, springt het stoplicht voor ons op rood. De sluis gaat open en een paar zeiljachten varen richting Amsterdam. Voor ons een mooi moment om even een kop koffie te drinken op de sluis.

Schellingwoude

Het dorpse Schellingwoude is een oase van rust. In niets doet dit deel van de stad denken aan de hectiek en drukte van de stad. Langs de Schellingwouderdijk staan mooie dijkwoningen. Daarachter ontwaren we zelfs houten stolpboerderijen. De bewoners beschikken bijna allemaal over een diepe achtertuin. Voor de huizen ligt een groot grasveld. Getuige de vele picknicktafels daar, vertoeven de bewoners er ook regelmatig. Sommige buurtbewoners bereiden juist op dit moment een brunch voor, een heerlijk stekkie om te wonen!

Nieuwendam

We verlaten het pittoreske Schellingwoude. Al snel bereiken we de Nieuwendammerdijk. Ook weer zo’n prachtige straat in het voormalige dorp Nieuwendam. Zo’n 100 jaar geleden was dit nog een zelfstandige gemeente, maar het dorpje werd opgeslokt door de grote stad. Aan de Nieuwendammerdijk staan fraaie houten dijkwoningen. Ook hier overheerst het dorpse gevoel. Geen enkel moment hebben we de indruk dat we in een wereldstad wandelen. Dat is het verrassende van dit Rondje Amsterdam.

Café Het Sluisje heeft een lange Koningsdag achter de rug. De medewerkers breken het podium op het terras af. Met slaperige ogen ruimen ze de herinneringen aan het feest op. Het café gaat daardoor later open dan normaal. Jammer, want op het terras met uitzicht op het haventje is het in dit zonnetje goed toeven.

Vliegenbos bij het Rondje Amsterdam

Vanaf de Nieuwendammerdijk steken we een park dwars door. Alhoewel, het is eigenlijk meer een bos. We betreden het Vliegenbos. Hier hoef je niet bang te zijn voor irritante bromvliegen die om je hoofd zoemen. Het bos draagt de naam van een voormalig gemeenteraadslid dat wilde dat arbeiders uit Amsterdam-Noord konden genieten van recreatie in de vrije natuur.

Vogeldorp

Vanuit het Vliegenbos lopen we Vogeldorp binnen. Dit is het oudste tuindorp van Amsterdam-Noord . In 1918 bouwde het gemeentelijk woningbedrijf meer dan 300 sociale woningen, bedoeld om de woningnood tegen te gaan. Veel arbeiders die in de scheepswerven aan het IJ werkten, kregen er een keurige stenen eengezinswoning met voor- en achtertuin. Vanwege de architectonische waarde is Vogeldorp rijksbeschermd stadsgezicht. Het voormalige badhuis is nu Museum Amsterdam-Noord. Dat museum belicht allerlei thema’s uit het verleden en heden van dit stadsdeel.

Willem I sluis

Het laatste stuk van Amsterdam-Noord gaat over de winderige Noordwal. De harde wind blaast ons bijna het IJ in, zo stevig waait het. Vanaf deze kant hebben we een prachtig uitzicht op het Oosterdokseiland en het Java eiland. De vele nieuwbouw schittert in de zon.

Via de Willem I sluis steken we het Noordhollandsch Kanaal over. Dit kanaal loopt vanaf Amsterdam naar Den Helder. De sluis is de verbinding tussen het IJ en deze vaarweg. De sluis is een stuk kleiner dan de Oranjesluizen die we eerder passeerden.

Daarna verlaten we de rust van Amsterdam-Noord. We lopen naar de veerpont die ons naar Amsterdam Centraal brengt. Vanaf de pont hebben we een mooi uitzicht op het station aan de overkant. En op het Eye Museum in Noord, met zijn bijzondere ontwerp. Ook zien we de vele toeristen schommelen bij de Amsterdam Lookout. Op de bovenste verdieping van de Amsterdamtoren genieten zij daar van een ongeëvenaard 360 graden panorama.

Centrum Amsterdam bij ons Rondje Amsterdam

De veerpont brengt ons snel naar het station. We lopen door de tunnel met een fraaie tegelwand naar de voorzijde van het treinstation. Aan alles merken we dat Amsterdam populair is bij toeristen. Rolkoffers klepperen over de straatstenen, we horen Engels, Duits, Frans, Italiaans en Oost-Europese talen.

Ooit berucht, nu geliefd: Zeedijk

We slaan de Zeedijk in, een straat met een rijke geschiedenis en een levendige sfeer. Ooit gelegen aan de zeewering die de stad beschermde tegen overstromingen, heeft de Zeedijk door de eeuwen heen vele transformaties ondergaan. In vroegere tijden was dit het zeemanskwartier met veel cafés en bars. Later werd de Zeedijk een buurt met veel straathandel in heroïne, criminaliteit en andere louche activiteiten. Tegenwoordig is de Zeedijk echter een bruisende plek met een mix van culturen, restaurants, cafés en winkels.

Dit is tevens het hart van Chinatown in Amsterdam. De straatnaambordjes staan daarom ook vermeld met Chinese karakters. Er liggen veel leuke eetgelegenheden in de straat, zoals het restaurant Nam Kee. Bekend van het boek en de gelijknamige film “Oesters van Nam Kee”. Ook passeren we de He Hua Tempel. Dit is de grootste boeddhistische tempel in Europa in traditionele Chinese paleisstijl.

Nieuwmarkt

De Zeedijk eindigt op de levendige Nieuwmarkt, met als fraaie blikvanger het monumentale Waaggebouw. De Waag diende oorspronkelijk als stadspoort en later als weeghuis voor goederen die de stad binnenkwamen. Vandaag de dag straalt het gebouw grandeur uit met zijn imposante façade en karakteristieke klokkentoren. Nu is het vooral een café-restaurant met een gezellig terras.

Rondom de Nieuwmarkt staan mooie huizen en gebouwen. Bijna allemaal hebben ze monumentenstatus. Toch zijn er ook veel bijzondere panden gesloopt bij de aanleg van de metrolijn door de stad. Die aanleg leidde in 1975 tot de Nieuwmarktrellen. Activisten probeerden de sloop tegen te gaan en vochten flink met de politie en ME. Nu is het er vredig, mensen zitten op de diverse terrassen, wandelaars en toeristen trekken voorbij.

Prins Hendrikkade

Ons Rondje Amsterdam gaat verder over de Prins Hendrikkade. We hebben een fraai uitzicht op het Oosterdokseiland en het NEMO Science Museum. Waar de auto’s de IJ-tunnel induiken, lopen wij een rondje richting het museum. Verderop hebben we een schitterend uitzicht op het imposante gebouw van het Scheepvaartmuseum.

Vanaf de kade kijken we uit over traditionele zeilschepen. Blijkbaar is het gisteren gezellig geweest met Koningsdag, want bij iedere steiger liggen tientallen lege wijnflessen. Iets verderop vaart een grote vuilnisboot met afval weg. Hij ligt helemaal vol met flessen, blikjes en niet verkochte prullaria. Er wordt hard gewerkt om de stad weer schoon te krijgen na alle festiviteiten van Koningsdag.

Entrepotdok

We lopen onder de toegangspoort van het Entrepotdok door. De voormalige pakhuizen uit het begin van de 17e eeuw zijn prachtig gerenoveerd. Ooit dienden de 84 monumentale pakhuizen als opslagruimte voor nog niet ingeklaarde goederen. Pas als de spullen verkocht werden, moest de handelaar accijns betalen. De pakhuizen kregen namen van Nederlandse en Belgische steden. Een eind verderop langs de kade liggen de “Kalender Pakhuizen”. Deze hebben de naam van een kalendermaand, vandaar die naam.

Door Amsterdam-Oost bij het Rondje Amsterdam

Dan verlaten we langzaam maar zeker het centrum en bereiken Amsterdam-Oost. Ons voorlaatste stadsdeel van het Rondje Amsterdam.

Dapperstraat

De Dapperstraat ligt er vandaag stil en verlaten bij. Gisteren was dat wel anders. We vierden Koningsdag in Amsterdam-Oost en liepen daarom ook even door de Dapperstraat. De straat was niet het domein voor de vrijmarkthandelaren bij Koningsdag. De normale warenmarkt vond plaats en die trok veel bezoekers. Dit is op de Albert Cuypmarkt na de grootste markt van de stad. Op een woonblok lezen we de beroemde zin “Domweg gelukkig in de Dapperstraat”. Het is de laatste zin van een gedicht dat J.C. Bloem in 1945 als ode op de Dapperstraat schreef.

Javastraat

Ons Rondje Amsterdam gaat verder door de lange Javastraat. Dit is het hart van de Indische Buurt, een wijk die in het begin van de 20e eeuw ontstond. Dit deel van de stad is etnisch zeer divers. Men beweert zelfs dat er meer dan 100 talen gesproken worden in de wijk. Die diversiteit zien we terug in het winkelbeeld. Winkels met producten uit alle windstreken lopen we voorbij. Ook op culinair gebied zien we het gevarieerde aanbod. We kunnen alle wereldgerechten proeven in de Indische Buurt.

Dan bereiken we het Javaplein, een groot knooppunt waar de Molukkenstraat en Javastraat elkaar kruisen. Daar zien we het voormalige badhuis van de Indische Buurt. Nu is het een gezellig ogend grand-cafe met een groot buitenterras. De drie wooncomplexen ontworpen door architect Berlage staan ook langs het plein. Ze hebben inmiddels de status van rijksmonument.

Flevopark

De Javastraat komt uit bij de ingang van het Flevopark. Dit park hebben we nog nooit bezocht. Zo leren we op het eind van ons Rondje Amsterdam toch nog een verrassend stuk groen Amsterdam kennen. Het Flevopark ontstond zo’n 100 jaar geleden op initiatief van Jac. P. Thijsse, grondlegger van Natuurmonumenten.

Ons oog valt op een fraai pand aan de overzijde van het water. Het lijkt een horecagelegenheid te zijn, want er zitten gasten op een terras wat te drinken. Een idyllische plek midden in het Flevopark. Later lopen we via een grote ronde recht op het gebouw af. Het is distilleerderij en proeflokaal ‘t Nieuwe Diep. Het gebouw waarin het huist is het voormalige gemaal van de Oetewalerpolder. Wat jammer dat we nu geen tijd meer hebben om nog even een drankje te doen. Maar hier komen we zeker nog eens terug.

Over de Amsterdamsebrug

Dan verlaten we het Flevopark, een mooi stukje natuur in Amsterdam-Oost. We gaan verder naar het stadsdeel Zeeburg. Onderaan de Amsterdamsebrug is het domein van de skaters. Ze halen de mooiste capriolen uit op de “halfpipe”. Wij lopen door en nemen de trap naar de Amsterdamsebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Aan de andere kant dalen we weer af.

Even later lopen we weer op de Zuider IJdijk, het eindpunt nadert. Uitgewaaid zijn we zeker, met die harde wind. Daarnaast hebben we weer eens met andere ogen naar onze stad gekeken. En dat was zeker de moeite waard. Het Rondje Amsterdam is een wandeling vol cultuurhistorie. Leuk om te maken als je eens geen zin hebt in een boswandeling en Amsterdam wilt ontdekken.

Dit wil je weten over het Rondje Amsterdam

Hoe lang is het Rondje Amsterdam?

Deze wandeling is 16,3 kilometer lang. De route gaat voor het grootste deel over verharde paden. Het deel van de wandeling ten noorden van het IJ is ontzettend rustig. Vanaf het moment dat je de veerpont neemt richting Amsterdam Centraal wordt het in de stad een stuk drukker.

Is er een routebeschrijving van het Rondje Amsterdam?

Op Wandelnet kun je een plattegrond en gps-track downloaden van het Rondje Amsterdam. Er is geen echte routebeschrijving. Omdat deze ronde het traject volgt van enkele langeafstandswandelpaden, volg je de bekende rood/witte markering. In de stad is die echter lastig of niet te vinden. Daar bewijst de gps-track zijn waarde.

Wat is het startpunt van het Rondje Amsterdam?

Je kunt het Rondje Amsterdam eigenlijk op ieder punt starten. Wanneer je met de auto komt, kun je die het beste parkeren op de P & R 1 bij Zeeburg (betaald). Vanaf de parkeerplaats loop je langs het deel waar de touringcars geparkeerd staan. Via een smal pad bereik je daarna gelijk de route. Let op: in verband met bouwwerkzaamheden kan dit pad wel eens afgesloten zijn. In dat geval moet je een groter rondje maken om op de route uit te komen.

Wanneer je met het OV reist, is het handig om te starten vanaf Amsterdam Centraal. Steek het Stationsplein op richting het Victoria hotel en je zit gelijk op de route.

Is er horeca langs het Rondje Amsterdam?

Deze wandeling gaat deels door de stad. Het aantal mogelijkheden om wat te eten en te drinken is daarom groot. Dit zijn bijzondere locaties om een rustpunt in te lassen:

• In Amsterdam-Noord ligt aan de Nieuwendammerdijk Café Het Sluisje met terras dat zicht heeft op een jachthaventje. Enkele jaren geleden kochten buurtbewoners dit café om deze gezellige plek in stand te houden.
  • Restaurant-Café In de Waag is gehuisvest in een monumentaal pand op de Nieuwmarkt, hartje Centrum. Ooit fungeerde het als stadspoort, later kreeg het de functie waaraan de Waag zijn naam ontleent.
  • Café Orloff aan het Kadijksplein in Amsterdam. Gezellig café met terras dat uitkijkt op de gracht. Lekkere appeltaart!
  • Het Badhuis aan het Javaplein in Amsterdam-Oost. Historisch gebouw dat ooit diende als badhuis voor de Indische buurt. Leuk Grand-Cafe met gezellig terras.
  • Proeflokaal Het Nieuwe Diep in het Flevopark. Een prachtige locatie, fraai gebouw (het oude gemaal) en terras aan het water.

Maar onderweg kom je zeker nog veel meer andere leuke horecazaken tegen.