Mountainbiken in het Montferland: een prachtige route

Home » Nederland » Mountainbiken in het Montferland: een prachtige route

Wij zijn geen ervaren mountainbikers. Toen we jong waren, gingen we nog wel eens in de Ardennen om te mountainbiken. Daarna is het er eigenlijk nooit meer van gekomen. Maar toen we een lang weekend in ’s-Heerenberg waren, wisten we een ding zeker: mountainbiken in het Montferland maakte onze trip echt compleet.

Vooraf hadden we al gehoord dat hier het mooiste parcours van Nederland ligt. Geschikt voor ervaren, maar ook voor onervaren mountainbikers. Dat wilden we zelf meemaken. En wat hebben we genoten. Als je sportief bezig wilt zijn in een prachtige omgeving: ga mountainbiken in het Montferland!

Op een doordeweekse dag mountainbiken in het Montferland

Op zaterdag en zondag zagen we bij onze wandelingen veel mountainbikers. Met een aardige snelheid reden ze over de heuveltjes. Wij kozen daarom bewust voor de maandag om te gaan mountainbiken. Het zou dan hopelijk een stuk rustiger zijn. En dan zouden wij de snellere sportievelingen niet ophouden.

Onze fietsverhuurder opende pas in de middag. Maar het was geen probleem om de fietsen al om 10 uur op te halen. Na wat uitleg konden we gaan. Betalen vooraf vond hij niet nodig, een borg ook niet. Goed van vertrouwen!

In de boom

Vanuit het centrum van ’s-Heerenberg rijden we in een paar minuten naar het punt waar we ons mountainbike-avontuur kan starten. Nu begint het echte werk! Al snel fietsen we op een smal pad met echte “kombochten” en gaan we heuveltje op, heuveltje af.
Bij het eerste technische stuk gaat het bij mij al mis. Een stuurfout, iets te veel snelheid en ik land in de boom. Ik mankeer gelukkig niets en de fiets is ook nog heel. Wat langzamer rijden we verder. Het is gelijk een goede les dat ik mijn eigen talenten niet moet overschatten.

Door een prachtig landschap

Op sommige stukken hebben we alle aandacht bij het parcours nodig. We slingeren over smalle paadjes met boomstronken. De bochten zijn spectaculair, net als de klimmetjes en de soms steile afdalingen. Afremmen met beide remmen is nodig om niet te slippen of over de kop te slaan.

Maar op de makkelijkere stukken kunnen we zeker genieten van de prachtige omgeving. De afgelopen dagen hadden we hier al gewandeld. Maar nu komen we weer onbekende delen van het Bergherbos tegen. Het is doodstil in het bos. De vogels horen we kwetteren. De spechten hameren tegen de bomen. Maar verder alleen maar rust. Regelmatig maken we even een stop voor wat foto’s. Maar ook om even uit te rusten. Want we leveren een aardige inspanning.

Pittige klimmetjes

Het Montferland is bekend om zijn heuvelachtige landschap met maar liefst 18 “bergtoppen”. Een paar krijgen we er voor onze kiezen. Voor ons zijn sommige zo uitdagend, dat we de laatste meters wandelend moeten afleggen. Hijgend komen we op adem bij de top.

Bij een van die toppen lunchen we aan een picknicktafel, heerlijk in het zonnetje. Terwijl we ons tegoed doen aan de broodjes, fietst een oudere mountainbiker in volle vaart de berg op. “Eet smakelijk mensen, een mooi plekje hebben jullie uitgezocht”. Hij kan nog praten terwijl ie de berg beklimt! We liepen hier naast de fiets en konden geen pap meer zeggen. Deze man heeft echt een uitstekende conditie!

Afwisseling volop

Veel stukken bij het Mountainbiken in het Montferland gaan door het imposante en uitgestrekte Bergherbos. Maar we komen ook langs de glooiende akkerbouwgebieden bij Stokkum. We zien wat heidevelden. Veel afwisseling dus. Maar ook in het bos is de afwisseling groot. Dan weer brede bospaden langs naaldbossen. Daarna fietsen we over kronkelende paadjes door eiken- en beukenbossen.

Hoewel ze stuurmanskunst vergen, zijn de speciale stukken voor ons het leukst. We merken dat we nog geen echte technische mountainbikers zijn. Maar de uitdaging om zo’n passage goed te nemen, geeft toch een kick. Net als de voldoening als we zonder problemen zo’n stuk succesvol hebben afgerond.

Nog een keertje?

Na bijna 3 uur hebben we onze ronde voltooid. Wat een leuke tocht is dit! We hebben de fietsen de hele dag gehuurd. We hebben dus nog genoeg tijd. “Nog een rondje maken?”, zeggen we gelijktijdig. Twee zielen, een gedachte! We eten en drinken nog even wat. Dan zijn we klaar voor nog eens 26 kilometer mountainbiken door het Montferland.

En de tweede keer merken we dat het veel soepeler gaat. Technische stukken gaan nu veel gemakkelijker. Nog steeds zijn enkele steile klimmetjes net te lang voor ons. Maar verder rijden we met meer gemak het hele rondje. We zitten veel relaxter op de fiets. Daardoor kunnen we nog beter de prachtige omgeving in ons opnemen. We vinden het bijna jammer dat het tweede rondje veel te snel voorbij is. Wat hebben we genoten van ons avontuur. Dit smaakt naar meer!

Mountainbiken in het Montferland: alle praktische informatie

Met deze tips kom je goed voorbereid aan de start:

Route-informatie

• Het officiële rondje voor de mountainbikers is 26 kilometer lang. De route is perfect gemarkeerd. Overal op de route staat het internationale MTB-teken (een driehoek met daaronder 2 rondjes). Je kunt de route maar in één richting rijden (tegen de klok in).
    Ieder routepaaltje heeft ook een letter- en cijfercode. Zo weet je exact waar je bent als je hulp nodig hebt (bijvoorbeeld door pech met de fiets).
  • Natuurmonumenten, de beheerder van de route, heeft enkele afkortingen opgenomen in het parcours. Die zijn overigens niet gemarkeerd. Hiermee kun je een paar moeilijke stukken omzeilen. Ook kun je de lengte van het rondje halveren. Dit maakt mountainbiken in het Montferland ook geschikt voor beginners met een goede basisconditie.
  • De route gaat voor het grootste gedeelte over smalle paden. Die zijn exclusief voor mountainbikers. Je komt hier dus geen voetgangers of ruiters tegen. Enkele stukken gaan over bredere paden waar anderen kunnen lopen of fietsen. Houd hier goed rekening met andere gebruikers.
  • Bedenk dat het mountainbiken in het Montferland uitdagend is door het heuvelachtige terrein. Er komen enkele (korte) pittige klimmetjes in voor. In totaal overbrug je bijna 500 hoogtemeters.
    Voor het mountainbiken in het Montferland is een MTB-vignet nodig. Als je met je eigen fiets komt, kun je dit online bestellen. Huur je een MTB in de regio, dan is het vignet inbegrepen in de huurprijs.

Bereikbaarheid en parkeren

• Je kunt de route starten vanaf elk gewenst punt. Er zijn vanuit de diverse plaatsen aanrijroutes naar het parcours. De fietsverhuurder informeert je hier zeker over. Op diverse plekken zijn parkeerplaatsen. Zeker in het weekend zijn de parkeerplaatsen al vroeg ruim bezet.
  • We adviseren je om te gaan mountainbiken in het Montferland op een doordeweekse dag, zeker als je weinig ervaring hebt. Je hebt dan alle ruimte. Bovendien houd je de doorgewinterde MTB’ers niet op bij de smalle stukken.

MTB huren om te mountainbiken in het Montferland

Iedere plaats in het Montferland heeft wel een fietsenwinkel die MTB’s verhuurt. Wij hebben de onze gehuurd bij Nijland tweewielers in ’s-Heerenberg. Perfect materiaal en een uitstekende service. Voor twee fietsen en helmen betaalden we € 47 voor een dag.

Horeca bij het mountainbiken in het Montferland

Bij de route ligt uitspanning ’t Peeske. Een gezellige plek in een mooie omgeving. Op de route kom je verder niets meer tegen. Maar je kunt natuurlijk altijd uitwijken naar de plaatsen waar je langsfietst. Vooral het centrum van Zeddam ligt niet ver van de route af.

Overnachten in ’s-Heerenberg

• De omgeving van ’s-Heerenberg is zo mooi, dat je hier zeker een lang weekend actief kunt zijn. Wij overnachtten in een simpele maar schone blokhut voor een lage prijs. We hadden een uitstekend bed, een fijne douche en een goed gevulde koelkast met ontbijtspullen voor de eerste dag. Koken in de blokhut was niet ideaal (2 kleine pitjes en weinig pannen). Maar gelukkig waren er goede restaurants in de buurt met een afhaalmogelijkheid. De supermarkt was op loopafstand van ons onderkomen.
  • Slaap je liever in een hotel? Dit is het overzicht van beschikbare accommodatie in ’s-Heerenberg.

Wil je samen met iemand mountainbiken in het Montferland, maar weet je niet met wie? Word klupper en vind nieuwe mensen om leuke activiteiten mee te organiseren. Klup is een online sociaal platform waarin actieve 50-plussers elkaar kunnen ontmoeten om leuke dingen met elkaar te ondernemen.