Een prachtige heidewandeling bij Blaricum

Home » Corona-proof wandelingen - hele week » Een prachtige heidewandeling bij Blaricum

De heide in het Gooi is prachtig. Al jaren wandelen en fietsen we hier met veel plezier. Nu het bloeiseizoen is aangebroken, is er nog meer reden om in dit gebied te wandelen. We kiezen op een zonnige en warme zondag in augustus voor een fraaie heidewandeling bij Blaricum.

Sommige delen kennen we al van eerdere wandelingen. Daarnaast komen we ook op nieuwe plekken. Maar het grootste genot is de intense paarse kleur van de bloeiende heide op de Tafelberg. Het is niet alleen de prachtige heide die deze wandeling bijzonder maakt. Een grote variëteit aan landschappen trekt aan ons voorbij. Natuurlijk de heide, maar ook naald- en loofbossen, akkers, weilanden en statige beukenlanen. Afwisseling ten top dus.

Valse start van de heidewandeling bij Blaricum

We zijn benieuwd hoe de heide zich aan ons zal tonen. Een dag eerder waren we in het Deelerwoud op de Veluwe. Daar was de heide nog nauwelijks in bloei. Hoe zou het in het Gooi zijn? We willen immers genieten van de intens paarse kleuren.

Als we onze auto parkeren, kunnen we opgelucht ademhalen. Vanaf de parkeerplaats zien we al een grote paarse deken liggen over de Blaricummer heide. Daar komen we voor!

Maar dan merken we dat we helemaal niet bij het startpunt van de route staan. We waren zo in gedachten verzonken dat we op de automatische piloot naar een voor ons bekende parkeerplaats zijn gereden. Gelukkig zien we op de routebeschrijving dat de route ook langs dit punt loopt. We beginnen de heidewandeling bij Blaricum daarom niet bij het begin van de officiële route. Wij pakken hem op bijna aan het eind. Voor de beleving van de wandeling is het geen verschil.

Genieten van de heide

Direct lopen we in een prachtig paars heidegebied. Dit is de Tafelbergheide. Rechts van ons ligt de Blaricummerheide. Op de vele wandelpaden die dit gebied doorkruisen, zien we van alles. Mountainbikers passeren ons. Diverse hardlopers werken aan hun conditie. Ruiters trekken met hun paard door het gebied. Maar de meeste bezoekers wandelen over de paden en genieten volop. De vele zitbankjes die we tegenkomen zijn allemaal bezet. Logisch, ze liggen heerlijk in het zonnetje en het uitzicht is fantastisch.

Als we een stukje door een bosachtig gebied lopen, zien we de glooiing van het gebied nog beter. Links van ons liggen grote kuilen. Een mountainbiker stort zich in volle vaart naar beneden. Behendig stuurt hij zijn fiets over het pad. Even verderop bereiken we de schaapskooi. Er staan maar een paar schapen. De rest is ongetwijfeld bezig met het nuttige graaswerk op de heide. Zo zorgen zij ervoor dat planten en struiken de heide niet overwoekeren. Wie weet ontdekken we de kudde en zijn herder nog bij onze heidewandeling bij Blaricum.

Beklimming van de Tafelberg

Het terras van restaurant de Tafelberg is overvol. In het zonnetje genieten de mensen van een fraai uitzicht op de heide. Wij zien verderop het uitzichtpunt van de Tafelberg liggen. Daar willen we naartoe, we wijken even af van de route. Ik maak een foto van de berg en de trappen ernaartoe.

Als we daar aankomen, spreken mensen mij aan. “U publiceert toch geen foto van ons in een of ander natuurblad?” Als ik ze vertel dat ik reisblogger ben, reageren ze enthousiast. We knopen een praatje aan. Ze vinden het hier ook prachtig. Ik beloof plechtig dat ik ze niet zal afbeelden in mijn blog. Daarna lopen we naar boven voor het uitzicht. En dat is inderdaad erg fraai. We kijken uit over de grote paarse heide. Daartussen slingeren veel wandelpaden. Ons wacht nog een prachtig vervolg.

Leemkuilen

Dan is het tijd om onze tocht weer op te pikken. We steken de heide helemaal over. Regelmatig stoppen we om een foto te maken. Het landschap ziet er schitterend uit. We zijn niet de enigen die hier wandelen, maar gelukkig valt de drukte op deze zondag mee. Het aantal paden dat over de heide loopt is ook erg groot.

Onderweg passeren we een zogenaamde “leemkuil”. Gooise boeren hebben voor deze kuilen gezorgd. Ze gebruikten de leem om het erf en de deel te verharden. Later werd het ook gebruikt voor de aanleg van fietspaden. In de leemkuilen groeien bijzondere planten. De kuilen zijn daarom afgerasterd. Deze kwetsbare planten verdragen namelijk geen betreding of begrazing in de bloeiperiode.

Het bos in

We komen langzaam aan de bosrand. We stijgen licht naar een heuveltje aan de rand van de heide. Op de twee bankjes zitten diverse mensen foto’s en selfies te maken. Begrijpelijk, want ook hier is het uitzicht weer prachtig.

Langs de bosrand lopend hebben we ook prachtige doorkijkjes. Maar dan verlaten we de heide en gaan het bos in. Dat is ook geen straf want hier is het lekker koel. De route gaat verder over een smal onverhard fietspad. Maar we zijn de enigen hier. Dus hoeven we niet aan de kant te springen voor voorbijrazende mountainbikers.

Akkergebieden

We lopen na een tijdje het bos weer uit. Nu komen we in de akkergebieden rondom Blaricum. Het graan is inmiddels geoogst, de mais moet nog een tijdje groeien. Even verderop is een kleurig veld met veel bloemen. Naast veel zonnebloemen zien we ook veel klaprozen. Maar ook andere kleurige bloemen staan er. De bijen hebben dit gebied ook ontdekt. Er zitten er voldoende op de bloemen.

In het bos ligt prachtig verscholen een camping. De mensen hebben in een groene omgeving een perfecte stek. Het blijkt een terrein te zijn van de Amsterdamse Kampeervereniging Kampeergenot. De plekken hebben geen water- en elektriciteitsaansluiting. De meeste gasten wekken hun stroom op met een zonnepaneel. Voor het drinkwater zijn er enkele waterpompen op het terrein. Hier is vakantie vieren echt “back to basics”.

Sport en spel

We moeten een verkeersweg oversteken. We zien langs de rand de weg een bord staan van Tennisvereniging De Kuil. Iets verderop, midden in het bos, heeft die vereniging een perfect onderkomen met 14 banen tussen de bomen. Aan de overkant van de verkeersweg horen we veel gespetter en gejoel. Het blijkt dat we langs zwembad de Sijsjesberg lopen. Verscholen tussen de bossen en de heide ligt hier het mooiste zwembad van het Gooi. Op deze zomerdag is het er lekker druk.

Daarna lopen we langs het clubhuis van de Wielerclub Huizen. Dit is de thuisbasis van de recreatieve wielrenners en mountainbikers. Ze hebben hier een uitstekend vertrekpunt voor de mooiste tochten door de Gooise bossen en heidegebieden.

Statige beukenlanen

Het laatste stuk voert door de landgoedbossen IJzeren Veld, Bikbergen en Crailo. Af en toe kijken we uit op open veldjes, omzoomd door kleurige bloemenrijen. Ook zien we langs de bosranden de meest statige villa’s liggen.

Opeens herkennen we een van die villa’s. Maanden geleden liepen we hier toen er een dik pak sneeuw lag. Vanaf hetzelfde bankje als nu maakten we we toen een foto van het statige pand. Nu toont het landschap zich heel anders in de volle zon.

We zien forse beukenbomen in dit gebied. De meeste staan er al meer dan 200 jaar. We lopen een stukje door statige beukenlanen richting de Trapjesberg.

Vlak voordat wij weer bij ons vertrekpunt aankomen, beklimmen we de Trapjesberg. Dit is het hoogste punt van Crailo met ruim 23 meter. Het is een opgeworpen heuvel. Tijdens de werkverschaffing begin 1900 moesten werklozen de heuvel verhogen. Omdat de heuvel midden in het bos ligt, is het uitzicht hier beperkt.

Einde van de heidewandeling bij Blaricum

Langzaam maar zeker naderen we ons vertrekpunt weer. Voordat we in de auto stappen, nemen we nog even een kijkje op de heide. Het is er nu veel drukker dan vanochtend. We maken nog wat foto’s van de paarse kleurenpracht. Dan is deze wandeling echt voorbij. Hij was 10 kilometer lang. Wat ons betreft had ie langer mogen zijn. Want wandelen over de heide midden in het bloeiseizoen verveelt nooit!

Praktische zaken voor je heidewandeling bij Blaricum

Deze wandeling is 10 kilometer. De route loopt bijna helemaal over onverharde zand- en bospaden.

Met deze uitstekende routebeschrijving vind je zeker je weg.

De route is uitstekend met het OV bereikbaar. Buslijn 107 heeft een halte bij De Trappenberg. Vanaf hier loop je direct naar restaurant de Goede Gooier. Je pakt de routebeschrijving op vanaf punt 7. Dat is exact zoals wij de wandeling hierboven hebben gemaakt en beschreven.

Horeca op de heidewandeling bij Blaricum

Zin in een hapje en een drankje? Bij het officiële startpunt ligt restaurant de Eendracht (vroeger bekend onder de naam de Tafelberg). Dat beschikt over een prachtig gelegen terras met uitzicht over de heide. Niet ver daarvandaan ligt het restaurant de Goede Gooier. Ook hier kun op het terras uitkijken over de heide. Houd er wel rekening mee dat beide restaurants populair bij de inwoners uit het Gooi. Zeker in het weekend bij mooi weer is het er druk. Rond lunchtijd is het dan moeilijk om een tafeltje te bemachtigen.

Wil je deze meer dan prachtige heidewandeling bij Blaricum samen met iemand maken, maar weet je niet met wie? Word klupper en vind nieuwe mensen om leuke activiteiten mee te organiseren. Klup is een online sociaal platform waarin actieve 50-plussers elkaar kunnen ontmoeten om leuke dingen met elkaar te ondernemen.