Unieke fietstocht op en rond Schiphol

Unieke fietstocht op en rond Schiphol

Home » Nederland » Unieke fietstocht op en rond Schiphol

Onlangs werden we door een van de volgers van deze website getipt over een fietstocht bij Schiphol. Om eerlijk te zijn, ging ons fietshart niet meteen sneller kloppen. Wat valt er dan te zien bij Schiphol, los van vliegtuigen? Vanwege onze algemene interesse in de luchtvaart, waren we toch nieuwsgierig. Dus besloten we om op een niet al te warme zomerdag de fietsroute te gaan fietsen. Blij toe, want de tocht wist ons in positieve zin bijzonder te verrassen. Zo kwamen we dichterbij de vliegtuigen dan we hadden verwacht. Daarnaast waren we hoogst verbaasd dat er om Schiphol zoveel natuurlijk schoon was. En dat het zo ongelooflijk rustig was. Een absolute aanrader daarom voor iedereen die het andere Schiphol eens wil ervaren.

Vlakbij het Crash museum

Het begin van onze fietstocht bij Schiphol

Eerder deze week waren de weerberichten somber gestemd over onze geplande fietsdag. Gelukkig valt het uiteindelijk op deze vrijdag reuze mee als we onze auto parkeren. Terwijl we de fietsen van onze fietsendrager halen, voelen we nauwelijks wind maar wel de zon. Vervolgens rijden we in minder dan tien minuten naar waar de Kruisweg onder de A4 doorgaat. Dit is ons startpunt van de route. Hier ligt ook het beginpunt (landend vliegverkeer) van de Kaagbaan: op de Polderbaan na de langste baan van Schiphol. De meeste mensen kennen deze baan wel omdat er al sinds 1960 op gevlogen wordt. Al het landend en startend verkeer vliegt over de Kagerplassen. Hier ontleent de baan dus zijn naam aan.

Kort hierna bereiken we punt 4 op de kaart van de officiële routebeschrijving: het nieuwe avioduct. Juist op dat moment taxiën twee toestellen achter elkaar over het avioduct richting de Polderbaan. Het is een indrukwekkend gezicht. De auto’s en andere fietsers die we onder de brug door zien rijden vallen in het niet. Het avioduct is onderdeel van het stelsel van dubbele rijbanen rondom de luchthaven. De aanleg over een van de drukste snelwegen van Nederland was een complexe organisatie. Zo waren er maar liefst 900 funderingspalen nodig voor de 60 meter brede brug. De aanleg verliep volgens planning en budget. Knap staaltje werk lijkt ons, want de vliegtuigen zijn ultieme zwaargewichten.

Avioduct

Via P3 naar de spottersplek bij de Buitenveldertbaan

We vervolgen de fietsroute vrij dicht langs het grote plein bij Schiphol met de bussen- en taxistandplaatsen. Het verbaast ons eigenlijk dat we gewoon met de fiets naar het grote luchthavengebouw kunnen. Het keurig aangelegde fietspad slingert om de vele kleine grasvelden. We komen aardig wat vennetjes tegen met waterplanten en eenden. Aan die kleine vennen staan zitbanken maar geen wordt op dat moment benut. Misschien omdat maar weinig mensen van het bestaan van de ideale, rustige plekken afweten?

De route gaat verder richting de H- en M-pier. Dit zijn de pieren voor de low-cost maatschappijen zoals Ryan Air en Easy Jet. Maar ook voor Emirates. De toestellen vanaf de H-pier gaan naar niet-Schengenlanden. De M-pier is voor bestemmingen in Schengenlanden. Het pad gaat pal langs het hek rond het platform bij deze pieren. Daardoor komen we nog dichterbij de vliegtuigen, waaronder het grootste passagierstoestel ter wereld: de A380. Deze komt toevallig net aan taxiën, wat een timing! Even later fietsen we door de lange tunnel waar ook de A4 doorheen gaat. Gelukkig geldt voor (brom)fietsers een eigen tunnel.

P3

Verduurzaming van een grote vervuiler

Na de tunnel passeren we de grote parkeergarage en het terrein van P3. Op zich niet bijzonder, zou je zeggen. Maar op de routebeschrijving lezen we dat de garage wel degelijk interessant is. Op het dak bevinden zich namelijk 6.000 zonnepanelen. Deze voorzien de garage van energie voor de laadpalen, slagbomen en verlichting. Maar ook andere parkeervoorzieningen op Schiphol krijgen hun energie deels van deze panelen. Al met al goed voor 20% van het totale energieverbruik van alle parkeerfaciliteiten op Schiphol!

Snel daarna bereiken we de McDonalds. Hier bevindt zich één van de twee spottersplekken van Schiphol. De andere ligt bij de Polderbaan. Het is tijd voor een koffiebreak. Niet bij McDonalds zelf, maar buiten in het zonnetje aan een picknicktafel. De grootste luchthaven van ons land ligt er mooi bij. Het is een heerlijk zonnige en vooral rustige dag. Alleen in de verte zien we vliegtuigen landen op de Aalsmeerbaan. Voor spotters niet interessant blijkbaar: we treffen er geen enkele aan.

Zicht vanaf de spottersplek

Het oude Schiphol

We stappen weer op de fiets om koers te zetten naar het “oude” Schiphol. Vanaf de spottersplek bij de Buitenveldertbaan zien we de oude verkeerstoren op Schiphol-Oost al liggen. Op weg ernaar toe komen we langs een groot busstation. Leuk detail is dat het dak hiervan het dak van een Britse hangaar uit de Tweede Wereldoorlog is. Vervolgens komen we uit bij het parkeerdek van privéjets op Schiphol-Oost. De jet van Max Verstappen zien we niet. Wel staan er diverse andere jets, de een nog groter dan de ander. Het lijkt ons best interessant om een keer ermee te vliegen. Al is het alleen al omdat je dan niet het oponthoud hebt bij de security en paspoortcontrole.

Hangaar

Schiphol-Oost is de plek waar het in 1916 allemaal begon. Boer Knibbe, de eigenaar van 12 hectare grond in Haarlemmermeer, verkoopt zijn grond aan het Ministerie van Oorlog. In datzelfde jaar landen er de eerste – toen nog – militaire toestellen. In slechts een jaar tijd groeit Schiphol uit tot een van de grootste vliegvelden van Europa. De oude verkeerstoren die 30 meter verder ligt dan de oorspronkelijke locatie, werd gebouwd in 1950. Hij verloor zijn functie in 1967 toen het nieuwe Schiphol ontstond aan de A4. Tegenwoordig is de toren met het bijgebouw een restaurant. Een goede gelegenheid, vinden we, voor een uitgebreide lunch.

Oude beelden

Compilatie van diverse filmpjes over Schiphol-Oost uit midden vorige eeuw op YouTube beschikbaar gesteld door “Amsterdam – Verzamelde Historische Filmbeelden”

 

De route brengt ons via de Schipholdijk naar het begin van de Aalsmeerbaan. Het is een prachtige tocht langs het oostelijk deel van de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Aan de overkant van de Ringvaart zien we talloze woningen en watersportfaciliteiten liggen. Elk met een eigen pier. We besluiten om op een terras pal aan het water een drankje te doen. Zo kunnen we de bijzonder leuke omgeving in ons opnemen.

Ringvaart

Terwijl we hier zo in de zon zitten, valt ons extra op hoe rustig het hier is. Al ligt de Aalsmeerbaan (die vandaag in gebruik is) hier erg dichtbij, we horen niets van het vliegverkeer. Het enige geluid komt van de plezierboten die aan ons terras voorbijvaren. En van enkele fietsers en een sporadische auto over de dijk. We blijven nog dik een half uur genieten van deze rustige oase voordat we de tocht hervatten richting het zuiden.

Drie kilometer verder komen we aan bij het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45. Dit museum bevindt zich in het Fort bij Aalsmeer, dat onderdeel uitmaakt van de Stelling van Amsterdam. Het museum krijgt goede recensies dus willen we graag naar binnen. Maar helaas: op deze doordeweekse dag is het museum gesloten. Alleen op de zaterdagen en elke tweede zondag van de maand, kun je naar binnen.

CRASH Museum

Einde van onze fietstocht bij Schiphol

Het voor ons laatste deel van de fietsroute gaat deels over het Liniepad tussen het Voor- en Achterkanaal in. Hier is bijna niets wat je eraan herinnert dat je onder de rook van Schiphol fietst. Het enige wat we hier zien zijn vogels en een verdwaalde fietser. We vinden dit gebied zo verrassend en mooi dat we besluiten het pad tot Hoofddorp te volgen. Van hieruit fietsen we nog naar ons startpunt bij de Kaagbaan om de route officieel te beëindigen. Onze tocht zit er op. Maar wat hebben we genoten, verrast door de onverwacht leuke directe omgeving van Schiphol! Wat ons betreft een absolute aanrader voor iedereen die open staat om “het andere Schiphol” te leren kennen.

Liniepad

Antwoorden op praktische vragen over fietsen bij Schiphol

Hoe lang is de fietsroute?

De route is ongeveer 22 kilometer lang.

Is er een routebeschrijving van de fietstocht op en rond Schiphol?

Ja, op de website van Schiphol vind je een routebeschrijving in pdf die je gratis kunt downloaden. Wij zelf vinden de routebeschrijving niet heel erg duidelijk. Om die reden vind je hier de gps-track van onze fietstocht. Let wel: omdat het stuk tussen punt 3 en punt 4 op de kaart zo mooi is, zijn wij iets langer doorgereden tussen het Voor- en Achterkanaal. De gpx bevat de aangepaste route. Deze is 1 kilometer langer dan de officiële route.

Waar is het start- en eindpunt van de fietsroute?

De fietsroute start en eindigt officieel op Schiphol-Oost, bij de oude verkeerstoren. Dit is bij nummer 1 op de kaart. Je kunt de tocht echter bij elk punt op de kaart starten. Vooropgesteld dat je hier met het OV of eigen vervoer kunt komen. Wij startten de tocht net voor punt 4 op de kaart. Dit startpunt vind je in de gps-track.

Is de fietsroute met de trein te bereiken?

Ja. Wil je met het OV naar de route dan kun je het beste de trein nemen naar ofwel Schiphol of station Hoofddorp. Met de fiets vanuit de trein door het stationsgebouw van Schiphol is een beetje gedoe, maar wel mogelijk. Zelf vinden we station Hoofddorp handiger. Wel moet je dan 3 kilometer heen en ook weer terug fietsen naar punt 4 op de kaart.

Waar kan ik het beste parkeren als ik met de auto kom?

Parkeren en Schiphol gaan niet altijd goed samen. Er is voldoende parkeergelegenheid maar deze is doorgaans wel prijzig. Gelukkig is er nog steeds gratis parkeergelegenheid te vinden, vooral als je je auto tijdelijk parkeert. Op meerdere plaatsen in Hoofddorp kun je je auto gratis kwijt (behalve in het centrum). Je moet dan nog wel fietsen naar je startpunt van de route. En ook weer terug. Langs de Schipholdijk (Oude Meer) heb je ook meerdere plekken waar je tijdelijk je auto gratis kwijt kunt.

Is er horeca langs de route?

Er is met name tussen punten 1 en 3 op de kaart voldoende horeca aan de route. Zoals Wings vlakbij de oude verkeerstoren (bij punt 1 op de kaart). Gezellig terras en uitstekende bediening. Of bijvoorbeeld Wink in Oude Meer. Iets verderop richting Aalsmeer vind je Geoff’s. Het terras pal aan het water is uiterst uitnodigend.

Is de fietsroute ook leuk als je niet geïnteresseerd bent in de luchtvaart?

Wij denken van wel. De meeste mensen komen minstens één keer per jaar op Schiphol. Dit is voor hen dan het startpunt van hun vakantie. Je maakt dan echter alleen het “drukke” Schiphol mee, terwijl er nog een fantastisch mooi, rustiger deel is. Met deze fietsroute leer je op een unieke manier het andere Schiphol kennen.

Hoofddorp