Fietsen langs de IJssel naar Bronkhorst en Doesburg

Home » Nederland » Fietsen langs de IJssel naar Bronkhorst en Doesburg

De IJssel is een van de mooiste rivieren van Nederland. Volgens velen zelfs de allermooiste. De IJssel meandert tussen de leukste Hanzesteden. Langs de uiterwaarden liggen prachtige natuurgebieden. Daarom wilden we graag eens fietsen langs de IJssel. Onderweg zagen we zelfs de kleinste stad van Nederland. En natuurlijk de landschappen langs de IJssel. Zo werd het een prachtige fietsroute die Nederland op zijn mooist toont.

Priesnitzmonument

We vertrekken vanuit Laag-Soeren op de Veluwezoom. Al snel komen we langs het Priesnitzmonument. Een inwoner van laag-Soeren, Jut van Breukelerwaard, leed in de 19e eeuw aan reuma. Zijn genezing zocht hij in een Duits kuuroord. De koudwaterbehandeling sloeg aan en hij genas. Ter ere van watergeneeskundige Priesnitz richtte hij het Priesnitzmonument op. In de volksmond kreeg het monument met de obeliskvorm al snel de bijnaam “Toren van Jut”.

Brummen

Via wat akkerlanden met fraaie boerderijen en landhuizen, bereiken we het plaatsje Brummen. Net buiten het dorp ligt het landgoed Engelenburg. Het landhuis is gebouwd op de plek waar vroeger een kasteel stond. Nu is het een hotel-restaurant, een romantische plek om te overnachten. We passeren ook landgoed Spaensweerd, dat zeker wat weg heeft van landhuis Engelenburg.

In Brummen maken we even een rondje door het centrum. Het is er ontzettend stil. Een enkele hondenbezitter laat zijn viervoeter uit. Een wandelaar groet ons vriendelijk en wijst ons de weg naar het pontveer over de IJssel.

Met de pont de IJssel over

Iets buiten het dorp nemen we de pont over de IJssel. Ook het veer heeft nog weinig klandizie op deze ochtend. We zijn de enigen die meevaren. Dan horen we dat we contant moeten betalen. Gelukkig blijken we onverwacht nog ergens wat kleingeld te hebben. De overtocht kan doorgaan! De veerbaas vertelt dat hij in het begin van corona het veer uit de vaart heeft genomen. Het aannemen van geld vond hij te risicovol, ook vanwege zijn leeftijd. Blijkbaar is hij nu dan gevaccineerd, Want nu durft hij het wel aan om onze Euro’s aan te pakken.

Bronkhorst

Vanaf de pont is het een klein stukje fietsen langs de IJssel naar het pittoreske Bronkhorst. Dit stadje heeft zo’n 160 inwoners en noemt zich de kleinste stad van Nederland. Want in de 1482 kreeg Bronkhorst stadsrechten. De stad is ontstaan als boerennederzetting bij het voormalige kasteel Bronckhorst. Hier huisden de Heren van Bronckhorst. In de middeleeuwen waren zij invloedrijke edelmannen in de regio. Van het kasteel zien we niets meer. Er rest alleen nog een slotheuvel.

Het stadje ziet er fraai uit. De stadsboerderijen zijn allemaal prachtig gerestaureerd. De oude slotkapel en de fraaie dorpspomp, samen met de mooie boerderijen en de klinkerstraatjes, geven de stad een hoog Anton Pieck gehalte. Nu zijn de terrassen van de gezellige herbergen leeg. Maar we kunnen ons voorstellen dat het goed toeven is op zonnige dagen.

Fietsen langs de IJssel

Vanaf Bronkhorst pakken we het fietspad over de dijk. We zien een ooievaarspaar bij hun nest. Ze zijn al helemaal in gereedheid voor het broedseizoen. We hebben een prachtig uitzicht op de IJssel en de aan de andere kant van de dijk gelegen dorpjes. Zo zien we in de verte de fraaie Bronkhorster korenmolen. Toen de Heren van Bronckhorst het hier voor het zeggen hadden, was dit een “dwangmolen”: alle boeren uit de buurt waren verplicht om hun graan in deze molen te malen. Tegen betaling uiteraard.

We zijn ook hier de enigen die genieten van het landschap. Werkelijk niemand wandelt of fietst hier. Zo peddelen we dus eenzaam richting het kleine plaatsje Olburgen. Vanaf hier gaat de route verder langs het Zwarte Schaar. Het Zwarte Schaar is een aftakking van de IJssel. Het is een prachtig stukje natuur waar we langs fietsen.

Veel watersportliefhebbers halen hier hun hart op, getuige de jachthavens en campings. We zien ook een groot recreatiepark. Men verwacht blijkbaar veel gasten, want er worden veel nieuwe chalets gebouwd. Ze zien eruit als luxe watervilla’s.

Fietsen langs de IJssel naar Doesburg

Dan bereiken we de fraaie Hanzestad Doesburg. We zien middeleeuwse straten met prachtige panden. In de veertiende eeuw kreeg de stad een nieuwe wal, ter bescherming tegen het rivierwater dat Doesburg nog steeds omringt. Sindsdien is het stratenpatroon uit die tijd onveranderd gebleven. Omdat we de stad al een paar dagen eerder uitvoerig hadden verkend, maken we nu alleen een kleine lunchstop op een gezellig pleintje.

Maar als je Doesburg niet kent, is het zeker de moeite waard om de stad wandelend te verkennen. Of de overheerlijke mosterdsoep te proeven. Al in de Hanzetijd stond Doesburg bekend om zijn mosterd. De ambachtelijke fabriek is nog steeds in bedrijf. Dit zijn de belangrijkste bezienswaardigheden van Hanzestad Doesburg.

De uiterwaarden door

Over het fietspad langs de drukke provinciale weg rijden we verder vanuit Doesburg. Gelukkig slaan we snel af. Hier fietsen we verder door een rustig gebied in de uiterwaarden van de IJssel. We zien boerderijen, weilanden en akkers. Een typisch Hollands landschap met slootjes en knotwilgen.

In de verte ligt de Valeplas. Dit is een van de meertjes die tezamen het recreatiegebied Rhederlaag vormen. Er is een leuke fietsroute die langs alle plassen gaat. Wij nemen die niet. Ons rondje fietsen langs de IJssel is al lang genoeg. En straks wacht ons nog een pittige afsluiting.

Van de IJssel naar de Veluwezoom

Via het gezellige plaatsje De Steeg verlaten we het IJsselgebied. Vanaf nu zijn we in Nationaal Park de Veluwezoom. Water heeft plaatsgemaakt voor bos. Vlakke en rechte fietspaden over dijken veranderen in slingerende paden, heuveltje op en heuveltje af. De afgelopen dagen hebben we hier twee prachtige wandelingen gemaakt. Maar nu op de fiets zien we weer een ander stuk van dit mooie natuurgebied.

We passeren de Carolinaberg. Op dit punt komen maar liefst 14 lange en statige beukenlanen samen. Alle bankjes zijn er bezet. Iedereen hijgt uit van de pittige klim die net achter ons ligt. Voor ons zit er niets anders op dan door te fietsen. Gelukkig dalen we af en vergeten we de inspanning weer snel.

Einde van het rondje fietsen langs de IJssel

Langzaam maar zeker trappen we de laatste kilometers weg. De teller staat inmiddels op iets meer dan 60 kilometer. We verlaten de bossen en rijden nu verder langs de bosrand naar ons chalet in Laag-Soeren. We hebben genoten van ons rondje fietsen langs de IJssel. Tussen gezellige dorpen en steden trokken de mooiste landschappen aan ons voorbij. Nu snappen we waarom velen de IJssel de mooiste rivier van Nederland noemen!

Praktische info voor een fietstocht langs de IJssel

Hier heb je alle praktische tips om optimaal te genieten van deze fietstocht:

Route-informatie fietsen langs de IJssel

• De totale afstand van het rondje fietsen langs de IJssel is ongeveer 63 kilometer. De hele route loopt langs zogenaamde fietsknooppunten. Op de foto hieronder hebben we de route afgebeeld. Het start- en eindpunt is bij Laag-Soeren.
  • Je kunt je eigen route natuurlijk altijd inkorten of verlengen. Zo zijn wij nog een stuk over de Veluwezoom gegaan. Kies je hier ook voor, houd er dan rekening mee dat je een paar korte, maar pittige klimmetjes krijgt aan het eind.
  • De overtocht met de pont van Brummen naar Bronkhorst kost per persoon € 1. Pinnen is niet mogelijk. Zorg dus dat je wat contant geld bij je hebt.

Horeca onderweg

Bij het rondje fietsen langs de IJssel kom je regelmatig leuke gelegenheden tegen om wat te eten of te drinken. Vooral de terrassen van Bronkhorst zijn erg uitnodigend. Maar ook in het centrum van Doesburg zijn voldoende leuke plekken om even wat te drinken en te eten.

Overnachten in de regio

Wij hebben deze fietstocht gemaakt vanuit Laag-Soeren. Een ideale uitvalsbasis om niet alleen te genieten van de IJssel, maar ook van het Nationaal Park de Veluwezoom. We verbleven in een gezellig chalet op camping De Jutberg. We zaten echt midden in de natuur. Om ons heen zagen we de eekhoorntjes. Een roodborstje kwam iedere ochtend even voor het raam kijken of ons ontbijt smaakte. Dat we geen eigen douche hadden in het chalet, was geen probleem. De camping is het hele jaar geopend en het badhuis is dichtbij.

Wil je liever in een hotel slapen? Dan kun je bijvoorbeeld terecht in Brummen, Doesburg en De Steeg. Vanaf hier zit je zo op de aangegeven fietsroute. Dit zijn enkele uitstekende en romantische hotels:

Fietsen langs de IJssel met een maatje

Wil je deze fietstocht met iemand anders maken maar weet je niet met wie? Wordt klupper en vindt nieuwe mensen om leuke activiteiten mee te organiseren. Klup is een online sociaal platform waarin actieve 50-plussers elkaar kunnen ontmoeten om leuke dingen met elkaar te ondernemen.