Bergwandeltocht op sneeuwschoenen

Home » Zwitserland » Bergwandeltocht op sneeuwschoenen

Wil je wel eens een keertje wat anders dan de zoveelste skivakantie in de Alpen? Dan is een bergwandeltocht op sneeuwschoenen een avontuurlijk alternatief! Wij hebben het onlangs gedaan en kwamen, weliswaar doodmoe, met onvergetelijke herinneringen terug. De meerdaagse bergwandeltocht op sneeuwschoenen bracht ons midden in de majestueuze Alpen. Het was een week om nooit te vergeten!

Bergwandelen op sneeuwschoenen is niet moeilijk

Dit is veel gemakkelijker dan leren skiën of snowboarden. Als je kunt lopen, kun je in principe ook op sneeuwschoenen wandelen. Natuurlijk zijn er enkele zaken om rekening mee te houden. Zo moet je even opletten dat je je voeten verder uit elkaar neerzet dan met gewoon lopen of skiën. Anders sta je steeds op je eigen schoenen of blijf je er achter haken, waardoor je op je snufferd in de sneeuw belandt. Gelukkig geeft die heerlijk mee, dus zo’n valpartij is vooral leuk, zeker voor de anderen achter jou. Daarnaast kunnen het bergop- en afwaarts lopen en “traverseren”, een speciale techniek waarmee je steil en moeilijk terrein kunt oversteken, even wennen zijn.

Bergwandelen op sneeuwschoenen is een heerlijke work-out

De hele dag ben je lekker in de buitenlucht. Af en toe een steil klimmetje. Daarna weer een pittige afdaling. Je bent lekker gezond bezig tijdens het wandelen op sneeuwschoenen. Door het wat breder lopen, voel je je liezen misschien. Als er een lekker pak verse sneeuw is gevallen, moet je je benen flink optillen. je voelt je spieren de hele dag goed bezig zijn. Aan het eind van de dag branden ze misschien. Hier kan geen sportschool tegenop! Maar het uitzicht op de prachtige bergtoppen, het gevoel dat je bijna alleen in een uitgestrekt winterlandschap rondloopt, doet je die spierpijn snel vergeten. Niet voor niets gebruiken duursporters het bergwandelen op sneeuwschoenen als een ideale trainingsmethode in de winter. Het is daarnaast een perfecte training voor je “core stability”, of met een goed Nederlands woord rompstabiliteit.

Onze meerdaagse bergwandeltocht op sneeuwschoenen

Wij hebben onlangs een uitdagende, achtdaagse bergwandeltocht op sneeuwschoenen gelopen in het Rätikon-massief, op de grens van Zwitserland en Oostenrijk. We hadden nog nauwelijks ervaring met het wandelen op sneeuwschoenen. Een aantal jaren geleden hadden we eens een tochtje gemaakt in Fins Lapland van slechts een paar uurtjes. Dat was kinderspel bij wat ons in Zwitserland te wachten stond. We wisten niet goed waar we aan begonnen, maar het avontuur trok ons de bergen in. Het programma klonk zeer uitdagend: dagelijks tochten van zo’n acht uur, vele hoogtemeters overbruggen en overnachten in onbemande berghutten. Het eten voor alle dagen mee in de rugzak, naast je eigen persoonlijke spullen. Kortom: sjouwen geblazen!

Vertrek vanuit Herberge Ascharina in Sankt Antönien

De avond voor onze tocht ontmoetten we gids en International Mountain Leader Allard van Bergwandelen.com en de andere deelnemers in Herberge Ascharina. Verrassend vonden we het dat de meesten rond of boven de 50 jaar waren. Slechts één deelnemer van 25 jaar completeerde de groep. Fijn was het om hier in een comfortabel bed te slapen en gebruik te maken van een heerlijke douche. Nu konden we nog één keer ons haar wassen en genieten van een lekker warme waterstraal. De rest van de week zou het wassen worden in de sneeuw…

We kregen uitleg over onze uitrusting en ontvingen de rugzak. Oef, wat was die al zwaar! We hadden even geen rekening gehouden met de aanwezigheid van een schep, een airbag en een “peilstok” om iemand onder de sneeuw te kunnen traceren. Daarnaast kregen we allemaal een zendertje. Tijdens de tocht zendt deze constant een signaal. Als er iemand onder de sneeuw terecht zou komen, was hij of zij gemakkelijk terug te vinden. Toen Allard iedereen een deel van het voedsel had uitgedeeld voor ontbijt en avondeten, woog de rugzak nog wat zwaarder. Gelukkig was er nog net wat ruimte over voor onze eigen spullen voor die week. Een troost: iedere dag werd de rugzak minder vol en lichter van gewicht. En daar gingen we dan: bepakt en bezakt met onze sneeuwschoenen aan de witte wereld in. Wellicht dat we de rest van de week niemand zouden ontmoeten.

De hoogtepunten van de bergwandeltocht op sneeuwschoenen

Tijdens zo’n week loop je in een verlaten berglandschap, waar de sneeuw maagdelijk wit en ongerept is. Geen spoor te zien van andere lopers of skiërs. Dat maakt het een magisch geheel. De uitzichten zijn spectaculair, zeker wanneer je op een bergtop kunt genieten van een 360 graden panorama. Gelukkig was het die dag zonnig en helder. Zo ver we konden kijken, zagen we bergtoppen en massa’s sneeuw.

Tijdens de tochten voel je je één met de natuur en ervaar je je eigen nietigheid in dit imposante, indrukwekkende winterlandschap. Door de grote hoeveelheid sneeuw die er die dagen en nachten soms viel, nam het lawinegevaar toe. Allard leerde ons zien hoe de structuur van sneeuw onder invloed van het weer in korte tijd hevig kan veranderen en hoe hiermee lawines konden ontstaan. Op sommige stukken waren we verplicht om een ruime afstand van elkaar te houden, zodat de druk op de sneeuw niet te groot werd. Hoewel het gevaarlijk lijkt, was alles zeer verantwoord en gecontroleerd. Wel hebben we onze routes enkele keren moeten aanpassen. Het vooraf bedachte programma hebben we daarom niet helemaal kunnen lopen.

Overnachten in onbemande berghutten

We verbleven iedere nacht in een onbemande berghut. Dat was primitief, maar had zeker zijn charme. Voordat we binnen konden komen, was een deel van de groep bezig om de deur en ramen sneeuwvrij te maken. De anderen stookten bij binnenkomst de kachel op en schepten bakken vol met sneeuw in grote pannen om water te koken. Een paar mensen maakten een heerlijk driegangenmenu klaar (soep, een hoofdgerecht van gevriesdroogde etenswaren en een lekker voedzaam toetje). Zo kregen we weer voldoende energie naar binnen, want tijdens de dag verbrandden we heel wat calorieën.

Als je je wilde wassen, dook je de sneeuw in en was je weer lekker fris. In ieder geval qua temperatuur. Het toilet was een ouderwetse “poepdoos”. Als je geluk had, was ie aan de binnenzijde van de hut. Maar het kwam ook voor dat ie buiten stond. De eerste die dan na een nacht vol sneeuw naar het toilet wilde, had de pech om pad en ingang van het toilet eerst weer sneeuwvrij te maken. Maar dit primitieve gedoe is na een paar dagen heel normaal geworden voor ons. Back to basics en bij thuiskomst waardeer je de luxe, die je gewend was, weer veel meer.

Terug in Herberge Ascharina

Vrijdagavond kwamen we weer terug in de herberg. Oh, wat is het dan weer lekker om onder de douche te staan, je haren te wassen, de baard eraf te halen en schone kleren aan te trekken. Ik heb in de dagen daarvoor eigenlijk altijd mijn thermo-ondergoed aan gehad. Gelukkig was niemand meer helemaal okselfris en viel de stank niet op.

De afsluiting van een geweldige week, waarin we grenzen hebben verlegd, was een hele gezellige kaasfondue. Iedereen had zo’n trek, dat we per persoon zo’n 400 gram kaas naar binnen hebben gewerkt en daarnaast nog een heerlijk uitgebreide salade. We moesten onze voorraden weer wat aanvullen! Het glaasje wijn hadden we na al die inspanningen ook wel verdiend, vonden we.

Organisatie

Wij hebben deze tour geboekt bij Bergwandelen.com. Deze organisatie organiseert eco-vriendelijke bergwandeltochten in zomer en winter. Onze gids Allard was zeer deskundig, professioneel en verantwoordelijk. Afhankelijk van het weer en de conditie van de deelnemers paste hij de route aan. Daarnaast is hij een ontzettend leuke en relaxte gids.

Wij hadden gekozen voor een best wel zware tour. Bergwandelen.com biedt echter ook andere bergwandeltochten op sneeuwschoenen aan. Zo is er vast wel een bergwandeltocht op sneeuwschoenen voor jouw niveau te vinden. Het is een onvergetelijke ervaring, we kunnen je het van harte aanbevelen!