Drei Seen Tour in Kühtai, prachtige wandeling langs bergmeren

Home » Oostenrijk » Drei Seen Tour in Kühtai, prachtige wandeling langs bergmeren

Aan het einde van het Sellraintal ligt het hooggelegen bergdorp Kühtai. Op zo’n 2000 meter hoogte bevind je je hier tussen de machtige alpenreuzen. In de winter is dit een sneeuwzeker skigebied met bijna 50 kilometer piste. Kühtai is een van de hoogstgelegen skidorpen van het land. Maar wij zijn er hartje zomer. Op de toppen weerspiegelt nog wel wat sneeuw. Maar de rest van het landschap is fraai groen. Ideaal om een mooie wandeling te maken. De Drei Seen Tour in Kühtai brengt ons naar drie mooie bergmeertjes met fantastische uitzichten over de almen en de bergtoppen.

”Drei Seen Tour in Kühtai ist heute nicht möglich!”

Het begin is gelijk onheilspellend. Een dame die informeert wat ons naar Kühtai brengt, heeft slecht nieuws. De route is vandaag gesloten volgens haar. Vanwege bouwwerkzaamheden aan een nieuwe skilift vliegt er de hele dag een helikopter af en aan met materiaal. Daarom is het te gevaarlijk om de route te lopen. Ze zegt dat we de kabelbaan kunnen nemen naar een berghut. Daar zouden we een klein stukje kunnen lopen om dan op dezelfde manier weer terug te gaan. Maar dat idee trekt ons helemaal niet.

Bij de VVV informeren we of de route inderdaad dicht is. De dame weet van niets. Na drie telefoontjes komt het verlossende antwoord. We kunnen de route probleemloos lopen. Alleen kunnen we op een punt even tegengehouden worden als de helikopter net overvliegt. Als ie ver genoeg is, mogen we door. Gelukkig maar, want we hadden ons verheugd op een leuke tocht.

Naar de Hirschebensee

De dame van de VVV geeft ons nog wat tips mee. Ook krijgen we een handig kaartje van de wandelmogelijkheden in de directe omgeving. Jammer genoeg kunnen we alleen de Drei Seen Tour in Kühtai doen, want de routes zien er leuk uit. Morgen en overmorgen verkennen we weer andere gebieden in de regio Innsbruck.

In tegenstelling tot de meeste dorpen in Tirol heeft Kühtai een redelijk moderne kerk. Dus dit keer zien we niet een fraaie uivormige toren, maar een slank en wat futuristisch ontwerp met hout en leisteen. Hier begint onze tocht. We zijn gelukkig vroeg op pad, want het belooft een zonnige en zeer warme dag te worden.

Het pad achter de kerk gaat licht stijgend omhoog. Na een kwartiertje houdt een man ons tegen. De helikopter komt zo over, dus even geduld. Gelukkig kunnen we na 10 minuten weer verder. Al snel bereiken we de Hirschebensee. Het meertje ligt op 2164 meter hoogte. De zon zorgt voor een fraaie weerkaatsing van de bergen in het rimpelloze water. Even verderop gaan we op een bankje zitten met een dampende kop koffie. Wat een uitzicht! We zien in de verte maar een paar andere wandelaars. Verder hebben we de natuur echt helemaal voor ons alleen.

Stijgen naar de Mittlerer Plenderlesee

Dan is het weer tijd om actief te worden. We vervolgen het stenige, maar goed begaanbare pad verder. Nu wordt er iets meer gevraagd van onze conditie. Het pad stijgt wat meer dan het eerste stuk. Maar toch is dit deel voor een wandelaar met een normale conditie prima te doen. Daarnaast duurt het klimmen ook niet zo lang. Uiteindelijk overbruggen we zo’n 150 hoogtemeters. Dan bereiken we de Mittlerer Plenderlesee op 2317 meter hoogte.

Weer zo’n prachtig uitzicht hier. We hebben tijdens onze wandeltochten in de Alpen in de loop der jaren al veel bergmeren gezien. Toch blijft ieder meer weer anders en uniek. De Mittlerer Plendersee is hierop geen uitzondering.

Een paar enthousiastelingen hebben zwemkleding mee. Ze nemen een verkoelende duik in het water. Wij houden het bij even de voeten opfrissen in het koude water. En we spoelen ons gezicht lekker af. Want ondanks het nog vroege tijdstip en de hoogte waarop we lopen, hebben we al heel wat zweetdruppels verloren.

Leuk gezelschap op de Drei Seen Tour in Kühtai

Hoewel we nog langer kunnen blijven zitten met onze voeten in het koele water, doen we dat niet. We lopen door op zoek naar het derde meer. Dat vinden we heel snel. De Oberer Plendersee ligt op steenworp afstand van het vorige meer.
Daarom houden we hier geen pauze, behalve een fotostop. Ons volgende doel is de Drei Seen Hütte. We verheugen ons al op een overheerlijke Kaffee mit Kuchen. En in de ligstoelen is het inderdaad genieten geblazen van een lekkere kop koffie en een Apfelstrudel met vanillesaus. De calorieën die we eraf hebben gelopen, worden zo weer wat aangevuld.

Vanaf daar gaat het langzaam terug naar het dal. Onderweg komt een kudde schapen enthousiast op ons afgerend. Blijkbaar hebben ze etenswaar geroken in onze rugzak. Ongeveer een kwartier zijn ze niet van onze zijde weg te slaan. Dan geven ze de moed op. Ze buigen af bij een groene alm en beginnen te grazen. Ze hadden wellicht op iets anders gehoopt.

Afdalen naar Kühtai

De bouwwerkzaamheden zorgen ervoor dat we een stukje over de Forstweg moeten lopen. Deze onverharde weg wordt door het bouwbedrijf ook gebruikt. Dat maakt dit stuk minder leuk. Gelukkig kunnen we snel weer een wandelpad op. Hier lopen we rustiger. We horen weer klaterende bergbeekjes en klingelende koebellen in plaats van motorgeronk.

Vlak voor het einde van de afdaling naar het dorp zien we het sportcentrum liggen. Vele professionele sporters, maar ook amateurs, gebruiken Kühtai voor een hoogtestage. Ook nu is het er een drukte van belang. Opvallend is het grote aantal Nederlandse sporters. Op de dag dat wij deze wandeling maakten, trainde wielrenster Anna van der Breggen hier ook. Sinds zij in 2018 Wereldkampioen op de weg werd in Innsbruck, is dit haar favoriete trainingsgebied. Haar zien we niet. Maar even later komen we wel de dames van Team Sunweb op de fiets tegen.

Dan zijn we drie uurtjes later weer terug bij het beginpunt. We hebben een prachtige tocht achter de rug. Niet al te moeilijk, maar een mooie opwarmer voor de langere tochten die we de dagen erna gaan maken. Voldaan drinken we nog wat in het dorp, voordat we de terugreis naar Innsbruck maken.

Op de terugweg pakken we in het volgende dorpje nog een ansichtkaartmoment mee. Daar staat wel een traditionele kerk in een prachtig landschap. Hebben we toch zo’n traditionele Tiroolse kerk kunnen zien vandaag!

Drei Seen Tour in Kühtai: praktische informatie

• De lengte van de wandeling bedraagt 7 km. In totaal moet je 440 hoogtemeters maken. Uiteindelijk is het hoogste punt op bijna 2340 meter.
  • De totale wandeltijd bedraagt ongeveer 3 uur. Dit is een netto wandeltijd, alle pauzes die je inlast moet je hierbij optellen.
  • De route is niet moeilijk te belopen. Er zitten geen steile passages in of smalle paden langs afgronden. Voor iedere wandelaar met een redelijke conditie is de Drei Seen Tour in Kühtai prima te doen.
  • Het start- en eindpunt van de route is tegenover de VVV van Kühtai, achter het moderne kerkje.
  • Verdwalen is eigenlijk niet mogelijk. Op de route staan duidelijke aanwijzingen. Eventueel kun je de gpx track downloaden via deze website. En anders helpt wellicht dit overzichtskaartje van het gebied.
  • Horecagelegenheden zijn er genoeg in Kühtai. Boven bij de Drei Seen Hütte kun je lekker uitrusten van de vermoeienissen en genieten van het uitzicht.
  • Neem voldoende water en zonnebrand mee voor onderweg. Volg daarnaast het weerbericht. Het weer in de bergen kan snel omslaan. Wees daarop voorbereid.
  • Accommodatie in Kühtai is er voldoende te vinden. Wij verbleven zelf vier nachten in Innsbruck in het uitstekende hotel Stage 12. Midden in het centrum ligt dit moderne hotel met prima kamers en een geweldig ontbijtbuffet.
  • Bereikbaarheid Kuhtai vanuit Innsbruck: met de auto, parkeren bij de VVV. Of met de buslijn 4166 vanaf Hauptbahnhof Innsbruck (platform G). Zelf vonden we het makkelijker om op te stappen bij de halte bij het Landesgericht aan de Maximilianstraat (slechts enkele minuten lopen vanaf het oude centrum). De bus is gratis bij gebruik van de Welcome Card van Innsbruck. Je stapt uit bij de VVV, waar de route begint.