Daarom wil je met een camper door Patagonië reizen

Home » Argentinië » Daarom wil je met een camper door Patagonië reizen

Al heel wat jaren stond een reis met een camper door Patagonië op onze bucketlist. Een reis waarbij je van tevoren niet zoveel hoeft te plannen. Je bepaalt je eigen reistempo. En je kunt er zelfs vrij kamperen. En dan was er ook nog die grote wens om zelf te rijden over de beroemde Carretera Austral en over Ruta 40. Daarnaast wilden we wandelen in Torres del Paine. En natuurlijk wilden we de Perito Moreno gletsjer met eigen ogen zien. Een groot en mooi avontuur leek dat ons!

Met een camper door Patagonië

Sowieso vinden wij kamperen heel erg leuk. Het leek ons écht fantastisch om op deze manier door Argentinië en Chili te reizen. Eerst wisten we niet eens dat het zo kon. Maar bij toeval kwamen we het op internet een keer tegen. We hoorden en lazen ook nog wel wat minder positieve berichten over het reizen met een camper door Patagonië. Er waren zelfs reisbureaus die ons hadden afgeraden op deze manier de reis te gaan maken.

Maar toen kwamen we Condor Travels op een reisbeurs tegen. Zij hebben zelf heel veel door Patagonië gereisd per camper. Ze voorzagen ons niet alleen van een heleboel praktische informatie. Aan de hand van prachtige foto’s, lieten zij ook zien dat het echt wél kan! Dus, we waren om en besloten te gaan.

We hebben een stoere 4wd camper gehuurd via Condor Travels. En zo begon ons grote avontuur. Wat zouden we allemaal zien en beleven? Maar het was ook zeker wel spannend!

Met een camper door Patagonië: puur natuur

Patagonië ligt in het zuidelijke deel van zowel Argentinië als Chili. Het gebied is populair door de bijzondere natuur. We hebben best al wat van de wereld gezien. Toch kunnen we nu beamen dat het echt zo mooi en fantastisch is. Spectaculairder dan we zelfs in onze stoutste dromen konden hopen. Eigenlijk kun je alleen maar in superlatieven spreken over Patagonië. Zó leeg, zó ruig maar ook zó ongerept. Wauw!

Een camper huren in Argentinië of Chili

Van tevoren is het wel handig om goed uit te pluizen in welk land je de camper wilt gaan huren. Afhankelijk van wat je allemaal wilt gaan zien heeft of het ene of het andere land zo zijn voordelen.

Wij zijn onze reis per camper door Patagonië gestart in San Martin de Los Andes. Dat ligt ongeveer 150 km noordelijk van het bekendere Bariloche. Het is een leuk Argentijns stadje waar al het nodige te zien en te doen is. Het grote voordeel is dat het hier wat rustiger is dan in het grote en toeristische Bariloche. Het is daarom een ideale vertrekplaats om met de camper door Patagonië te reizen.

Campings en wildkamperen in Patagonië

Wij hebben tijdens onze reis met de camper soms op campings overnacht. De ene camping heeft meer voorzieningen dan de andere. Maar we hebben ook regelmatig in het wild gekampeerd.

De campings zijn wel heel anders dan wat we van bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland of Europa kennen. Het is erg basic kamperen. Maar er is altijd wel een warme douche en toilet. Dat vonden we zelf het belangrijkste. De campings waar we hebben gestaan waren meestal niet erg vol. Soms stonden we zelfs alleen. Terwijl we toch reisden in het hoogseizoen. Dat valt in Patagonië in de maanden oktober tot en met maart.

In de weekenden kan het trouwens wel wat drukker zijn. Dan trekken de Argentijnen er ook op uit om ergens te gaan “picknicken”. Ze zetten hun tent op en stoken er een vuurtje bij. Vaak is er ook een radio die “aanwezig” is. Het is een echt familiegebeuren. Opa en oma gaan meestal ook mee. Een gezellige maar voor ons ook wel wat luidruchtige boel. Leuk om een keer mee te maken. Maar die rust en stilte was toch waar we voor waren gekomen.

Wildkamperen is in Patagonië bijna overal toegestaan. De enige uitzondering zijn de nationale parken. Er zijn zulke prachtige plekken te vinden. Echt zo mooi, daar wil je voorlopig niet meer weg!

Wandelingen in Patagonië

We hebben een paar fantastische wandelingen gemaakt in Torres del Paine. Dit bijzondere Nationale Park ligt in Chili, net op de grens met Argentinië. Het gebied heeft imposante bergketens, gletsjers, watervallen en graslanden. Je vindt er ook de beroemde drie granieten Torres-toppen. Wandelroutes staan goed aangegeven met routebordjes. Denk alleen niet dat je daar in je eentje loopt. Want inmiddels is het er best wel druk. Maar de schoonheid van de natuur is er onovertroffen.

Een minder bekend wandelgebied is langs de Carretera Austral In Chili. Ook hier hebben we op veel plekken een korte of langere wandeling kunnen maken. Bijvoorbeeld de wandeling naar een uitzichtpunt van de hangende Ventisquero gletsjer. In ongeveer 1,5 uur loop je door een bos met onder meer grote varens. Daarnaast is er een rijkelijke begroeiing van mos op de bomen. Dan kom je bij een uitzichtpunt met een prachtig uitzicht op de gletsjer. Wel vonden we het uitzichtpunt wat ver van de gletsjer af gelegen. Daarom is het slim een verrekijker mee te nemen. Maar het is zeker de wandeling waard. Leuk is dat je in dit nationale park (tegen betaling) ook mag overnachten met de camper. Als alle toeristen weg zijn is het er heerlijk rustig. Daarna zit je echt helemaal in je eentje midden in de natuur.

De wegen in Patagonië

Patagonië kent inmiddels aardig wat geasfalteerde wegen. Maar je komt ook nog steeds een aantal onverharde wegen tegen. De geasfalteerde wegen zijn van wisselende kwaliteit. Soms zijn ze heel goed. Maar regelmatig ligt het asfalt niet zo mooi glad als bij ons en “dans” je over de wegen. Dat merk je met een 4wd camper behoorlijk. Daarom pasten we onze snelheid aan en reden we rustig. Het voordeel was dat we het prachtige landschap zo goed in ons konden opnemen.

De onverharde wegen zijn heel verschillend van kwaliteit. Deze “ripio” zoals de Argentijnen ze noemen, waren soms uitstekend. Maar we kwamen ook wegen tegen vol kuilen of “wasbord ribbels”. Het rijden over onverharde wegen geeft absoluut een avontuurlijk gevoel. Toch waren we na een tijdje ook weer blij om verder op asfalt te rijden.

Hoe ver kun je rijden op een dag in Patagonië?

Patagonië is een uitgestrekt gebied. Daarom moet je dagelijks aardige afstanden overbruggen. De kwaliteit van de wegen zorgt ervoor dat de gemiddelde snelheid niet zo hoog ligt. Daarnaast wil je natuurlijk ook regelmatig stoppen om het prachtige landschap in je op te nemen. Om een idee te geven: de plaatsen El Calafate en El Chalten in Los Glacieres National Park liggen op iets meer dan 200 kilometer van elkaar verwijderd. Maar de rit duurt zeker 4 uur zonder tussenstops.

Vooraf hadden we een route uitgewerkt op Google Maps. Toch blijft het lastig inschatten hoeveel kilometers we op een dag konden afleggen en hoeveel tijd ons dat zou kosten. Daarom hebben we ons reisplan voorgelegd aan Condor Travels. Met hun ervaring konden zij ons goed adviseren. Zo konden we de route verfijnen. Het was een mooie leidraad voor onze uiteindelijke reis.

Onverwachte zaken onderweg

We hebben gemerkt dat een goede planning van je reis belangrijk is. En vooral dat je, ondanks dat er zoveel te zien en doen is, de reis niet te vol moet willen maken. Je kunt beter ruim de tijd nemen voor de absolute hoogtepunten dan te veel willen zien maar te kort. Daarnaast moet je ook rekening houden met onverwachte zaken.

Zo reden we op een dag weg van een mooie wildkampeerplek aan de kust net ten zuiden van Rio Gallegos. Eerst moesten we de grens passeren om Chili in te reizen. Daarna wilden we een kolonie met koningspinguïns bekijken. Het eerste deel van de rit verliep voorspoedig. In een klein uurtje waren we grens gepasseerd.

Bij de koningspinguïns aangekomen waait het fors. We mogen in kleine groepjes het terrein oplopen. Vanachter een houten “muur” kun je in de verte de koningspinguïns zien. Wat zijn ze mooi! Na hier ruim een uur te hebben rond gekeken gaan we weer verder op pad. Op naar de ferry die vanaf Porvenir vaart naar Punta Arenas.

Lekke band

Niet al te lang nadat we bij de kolonie zijn weggereden voelt het alsof de camper wat vreemd rijdt. We hebben een lekke band. Hoe gaan we dat nu doen? Ook al weten we prima hoe het moet, in de praktijk blijkt het best lastig. Met zo’n zware camper kost het toch wel heel wat kracht. Als we net het gereedschap hebben verzameld stopt er een oud vrachtwagentje achter ons. In mijn beste Spaans leg ik uit wat er aan de hand is. Maar dat is eigenlijk niet nodig, de lekke band spreekt voor zich. De Argentijnse chauffeur steekt letterlijk de handen uit de mouwen en helpt ons de band verwisselen. Top, dat is nog eens aardig!

Wij gaan weer verder maar met iets minder vertrouwen. Houden de andere banden het wel? En gaan we die ferry nog op tijd halen? Rustig aan rijden we gestaag door. We stoppen maar niet meer om veel foto’s te nemen. En dan horen we een knal. De andere band heeft het ook begeven. Het is zondagavond en we rijden over een niet bepaald drukke en onverharde weg. We besluiten de camper op de grasstrook te parkeren. Dit wordt onze slaapplek vannacht. De garages zijn toch niet op zondagavond open en morgen zien we weer verder.

Eind goed, al goed!

De volgende morgen wachten we een lange tijd. Dan kunnen we mee met de eerste auto die langskomt. Het reservewiel gaat in de kofferbak. De chauffeur zet ons keurig af bij een garage. Een nieuwe band gaat erop. De man van de garage gaat mee terug naar de camper. Hier vervangt hij nog een band uit voorzorg.

Al met al heeft dit ons een dag gekost aan tijd. Maar we zijn wel een verhaal rijker! En we halen het nog om aan het einde van de middag over te steken naar Punta Arenas. En wat schetst onze verbazing? De boot heeft de vorige dag niet eens gevaren vanwege te veel wind. Eind goed, al goed dus!

Wat maakt reizen met een camper door Patagonië zo bijzonder?

Voor ons was deze reis een onvergetelijke ervaring. In ons eigen tempo dit unieke gebied verkennen was geweldig. De flexibiliteit die je hebt met een camper is groot. In ons reisschema hadden we ruimte opgenomen om regelmatig ergens wat langer te blijven. Dat gevoel van vrijheid was uniek.

Het rijden met een camper was ons niet vreemd. We hebben dit al in veel landen gedaan. Wel was het bijzonder om over ongeasfalteerde wegen te rijden. Het leverde een unieke rijervaring op. Daarnaast reden we door streken waar weinig toeristen komen. We hadden echt het gevoel dat we de enige buitenlanders waren op sommige dagen.

Als fervente wandelaars konden we ons hart ophalen in Patagonië. De wandelgebieden zijn onvergelijkbaar met wat we in Europa hadden meegemaakt. Zo zagen we puntige bergrotsen die prachtig weerspiegelen in het felblauwe water van de meren. Een unieke ervaring!

De ongerepte natuur was in het hele gebied ongeëvenaard. Zo oneindig leeg en weids. We hadden soms het gevoel of we alleen op de wereld waren. We hadden geen last van de harde wind of de lage gevoelstemperaturen: het landschap was hartverwarmend!

We hadden bij onze tochten de mooiste overnachtingsplekken. Soms stonden we op een eenvoudige camping. Dan weer overnachtten we bij prachtige boerderijen (estancias). Maar het summum was toch wel het wildkamperen. Toen voelden we ons een met de natuur.

Dus: wil je dit unieke natuurgebied op een bijzondere wijze ontdekken, dan is reizen met een camper door Patagonië echt aan te raden! En voor advies hoe je dit kunt aanpakken, is Condor Travels het juiste adres. Ze hebben ons in elk geval uitstekend geholpen.