Betoverende rondreis door Zuid-Nepal

Home » Nepal » Betoverende rondreis door Zuid-Nepal

Nepal is een land dat vooral bekend staat om de mooie trektochten die kunnen worden gemaakt in de Himalaya en de bergen daaromheen. Veel toeristen worden ook aangetrokken door de ongerepte wildparken en de schitterende tempels in Kathmandu. Nergens in de wereld tref je zoveel tempels aan als in deze hoofdstad. Afgelopen najaar bezochten wij na afloop van onze rondreis door sprookjesachtig Noord-India het zuiden van Nepal. Alhoewel we slechts een klein deel van het land hebben gezien, kunnen we ons een redelijk beeld vormen van de bevolking, natuur, kunst en cultuur. In deze blog nemen we je mee met onze rondreis door Zuid-Nepal. We starten in Lumbini, bij de grens met India en eindigen in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. We maken tussentijds ook een uitstapje naar het overweldigende Chitwan National Park. Een groot nationaal park waar veel wild is te zien, waaronder neushoorns.

rondreis door Zuid-Nepal

Lumbini aan het begin van onze rondreis door Zuid-Nepal

Vanuit India (Varanasi) in het noorden van India kwamen wij aan in Lumbini, net over de grens in Zuid-Nepal. Het is de geboorteplaats van Boeddha. Lumbini is de stad die de meeste reizigers met de auto vanuit India als eerste aandoen.

Geboorteplaats van Boeddha

Op het programma stond een bezoek aan de geboorteplek van Boeddha, waar hij 623 jaar voor Christus werd geboren. De plek bevindt zich in een soort “openluchtmuseum”. Naast de oude restanten van een tempel is hier ook de daadwerkelijke geboortesteen te vinden. Op deze steen vind je tegenwoordig een tempel. In deze tempel mag niet worden gefotografeerd. Naast de tempel zijn er paviljoens (tempels) van een groot aantal boeddhistische landen over de gehele wereld. Ook is er een “Vredes Stupa van de Wereld”. Het park is tot stand gekomen met bijdragen uit Japan en India. Vooral het gedeelte rond de geboorteplek van Boeddha is indrukwekkend. Deze plek bleef tot 1896 verscholen in de jungle. Pas op dat moment hebben Britse archeologen de plek blootgelegd.

Wandelen, fietsen en mediteren in Lumbini

Het terrein rond de geboorteplek van Boeddha is de belangrijkste trekpleister van het dorpje. Lumbini is verder een heerlijk rustige plek met prachtige tuinen en parken. Het is een ideale locatie om wandelingen te maken of te fietsen om de serene sfeer te ervaren en de omgeving te verkennen. En om ook de kloosters in de stad te bezoeken. Huur je een fiets, maak dan zeker een tocht over landweggetjes langs de rijstvelden. Echt een unieke ervaring! Fietsen zijn overigens op diverse locaties bij de hoofdpoorten te huren.

Daarnaast is Lumbini een spirituele plek in Zuid-Nepal en een uitstekende locatie voor meditatie en reflectie. Veel bezoekers vinden hier rust en inspiratie.

Wildlife in natuurpark Chitwan in Zuid-Nepal

We vervolgden onze reis naar Chitwan. De start voor veel mensen naar het nationale park. De volgende dag zaten we al vroeg aan het ontbijt in het Sapana Lodge, een geweldig resort dat mede is opgezet door Nederlanders. Er worden veel sociale activiteiten en projecten opgezet om armoede te bestrijden. Tijdens het ontbijt was het terrein rond de lodge gehuld in dauw die een en ander een heel mystieke sfeer gaf. Olifanten kwamen gras eten op het veld voor het terrein van het hotel met hun begeleiders. Hoe feller de zon begon te schijnen, hoe duidelijker de contouren van de besneeuwde uitlopers van de Himalaya tevoorschijn kwamen. Een schitterend gezicht. En dit was nog maar het begin van de dag.

Jungle tour

We vertrokken met een traditionele safari-auto naar de rivier. Zo’n auto waarmee je ook op safari gaat in Afrika. Bij de rivier zijn we in een kano gestapt en hebben we een mooie tocht gemaakt in de ochtenddauw. We hebben een klein uur gevaren met deze kano die in feite een lange “uitgeholde boomstam” was. Op de oever zagen we herten en apen. Er waren ook nog enkele toeristen die nog op de rug van een olifant een safari gingen maken. Iets wat tegenwoordig eigenlijk niet meer kan omdat de opvattingen over eco-toerisme en dierenwelzijn zijn veranderd. Tijdens de kanotocht zagen we veel vogels en krokodillen. Ook zagen we onze eerste neushoorn van de dag, die in het water liep. Ik was dermate zenuwachtig dat het helaas niet lukte om dit exemplaar goed op de foto te krijgen. Maar niet getreurd. Er volgden later op de dag nog een aantal momenten waarop we neushoorns te zien kregen.

rondreis door Nepal

Wilde dieren in de jungle

Na de kanotocht hebben we vervolgens een geweldige wandeling van ruim drie uur door de jungle gemaakt. Opnieuw hebben we weer twee neushoorns gezien. Na de wandeling terug naar het hotel. Heerlijk geluncht met allemaal natuurlijke producten. In de middag vertrokken we voor de jeepsafari. Dezelfde gids van de tocht in de ochtend, Santos, ging mee. Dit keer staken we een andere rivier over. Opnieuw met een kano en opnieuw met een andere safari-auto. De tocht duurde uiteindelijk ruim vier uur. We zagen meerdere apen, vele vogels en maar liefst zes neushoorns. Ook een moeder met kind en een mannetje dat in het water aan het eten was van de waterplanten. Hij ging vervolgens uit het water en kwam vlak langs de auto lopen. We hebben ook nog een stop gemaakt in het park bij een programma om krokodillen uit te zetten in de natuur. Een aantal jaar geleden werden ze met uitsterven bedreigd.

Neushoorns en andere dieren

Het was gewoon bizar om zoveel neushoorns te zien op een dag. We hebben een onvergetelijke safari gehad. Ik wil niets afdoen aan de drie weken die we hadden in India. Die waren namelijk ronduit geweldig. Maar toch was het heerlijk om nu even de rust te pakken en in de natuur te zijn. Geen grote mensenmassa’s om je heen, geen vragen om met iemand op de foto te gaan. En geen momenten om bedelende kinderen teleur te moeten stellen.

Zelf ook een tour boeken in Chitwan Nationaal Park? Bekijk hier de diverse tours die aangeboden worden via onze partner GetYourGuide.

Het afwisselende Kathmandu in Zuid-Nepal

Vroeg in de ochtend vertrokken we van Chitwan naar Kathmandu. Het was een topdag met schitterend weer! Op pad met drie vrouwen en een elektrische auto. Ja, drie vrouwen. Want naast mijn eigen vrouw waren deze dag ook de gids en de chauffeur van het vrouwelijk geslacht. In India hebben we een keer eerder een vrouwelijke gids gehad. Dat was via een apart project gericht op het bevorderen van vrouwen in het toerisme. Een vrouwelijke chauffeur hadden we nooit mee gemaakt in India. Noch in de tuktuk, noch in een taxi.

Het werelderfgoed in Kathmandu

Tijdens de dag in Kathmandu deden we drie door UNESCO beschermde werelderfgoedplaatsen aan: het Durbar plein, de Boudhanath stupa en de Pashupatinath tempel. De laatste plek is een hindoeïstische crematieplaats zoals we die ook in Varanasi hebben gezien. Maar dan met een heel tempelcomplex eromheen. Heel imposant. Datzelfde was eigenlijk van toepassing op beide andere, adembenemende complexen. Je hebt hier veel bedrijvigheid en veel bijzondere en mooie mensen met felgekleurde kleding.

We kregen gedurende de dag goede uitleg en informatie van Sarita, onze gids. De Boudhanath stupa was zeker een hoogtepunt. Het is een witte stupa met vele gekleurde vlaggetjes. Op het plein van de stupa hebben we geluncht.

Het Durbar plein

Het Durbar-plein van Kathmandu is het centrum van cultuur en religie. Rond het paleis werden door de Newah indrukwekkende voorbeelden van architectuur en kunst gebouwd. In de buurt van het plein is een grote vlooienmarkt, vele winkelstraten en tempels.

De Boudhanath stupa

Bouddhanath is een van de grootste antieke stupa’s in Zuid-Azië en ligt in de wijk Bouddah in Kathmandu. Bouddhanath is een boeddhistische tempel en is gebouwd op een oude handelsweg naar Tibet. Het is een geweldige plek om te bezoeken. Vroeger heeft de tempel volledig vrij gestaan Nu bevindt deze zich als centraal punt van een plein. De huizen om de tempel zijn minstens zo imposant als de tempel zelf. Tip: het mooiste zicht op de tempel en de huizen eromheen heb je vanaf een dakterras van een restaurant.

De Pashupatinath en Swayambhunath tempel

De Pashupatinath tempel is een hindoetempel gewijd aan Pashupati, een reïncarnatie verschijning (wedergeboorte) van de god Shiva. Deze tempel bevindt zich vlak bij de Bagmati-rivier. In 1979 werd de tempel geclassificeerd als werelderfgoed. Bij de tempel bevindt zich een crematieplaats die doet denken aan de crematieplaatsen in Varanasi (India). Door de setting, je zit er met je neus bovenop, is het veel intiemer. Bij deze tempel worden hindoes gecremeerd en komen ook grote groepen Indiërs hun respect betuigen bij een labyrint van tempels. Er zijn op deze plek ook veel apen. Alles bij elkaar geeft het een mystiek gevoel.

Later op de dag wandelden we vanaf het hotel in circa 15 minuten naar de Swayambhunat tempel. Deze tempel ligt op een grote heuvel in het midden van de stad. Net als de Boudhanath stupa is de Swayambhunat tempel ook een stupa, en heeft deze veel bijgebouwtjes. Het is best een hele klim om er te komen, namelijk ruim 325 treden. Maar dan heb je ook wat. Een schitterend uitzicht, eveneens op de Himalaya. Maar bovenal, honderden apen. Ook deze tempel is schitterend en indrukwekkend! We waren er tijdens zonsondergang en gingen pas weer naar beneden toen het volledig donker was.

Prachtig uitzicht op de Himalaya

De laatste volle dag die we hadden zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan om te genieten van het schitterende uitzicht over de Himalaya. Je kon zelfs een klein topje van de Mount Everest zien. Het is een mooie tocht naar boven en op de plek van het uitkijkpunt zijn verschillende faciliteiten. Ook is er een hele mooie tempel. Het uitzicht over de vallei waar Kathmandu ligt, is eveneens indrukwekkend. Je vindt de kabelbaan ongeveer 10 kilometer buiten het centrum van Kathmandu.

Einde van onze rondreis door Zuid-Nepal

Zuid-Nepal is zeer de moeite waard. Het is volstrekt anders dan bijvoorbeeld Noord-India. De mensen zijn meer op zichzelf. De manier van leven is vooral volgens de leer van Boeddha, dat eigenlijk geen godsdienst is maar een levenswijze/filosofie. Je hebt er veel ruimte voor eigen interpretatie. Maar ook veel keuzevrijheid wanneer het gaat over het eten van vlees en het nuttigen van alcohol.

Veel mensen, waaronder wij zelf, willen te veel doen in te weinig tijd. Dat is zonde. De tijd nemen om een stad en haar inwoners te ontdekken, is vaak het leukste van je reis. Ons advies is dan ook om soms een extra dag rust te nemen.

De volgende keer alleen naar Nepal?

Wij hebben de keuze gemaakt om zowel naar Noord-India als Zuid-Nepal te gaan. Wellicht was het beter geweest om de reis tussen beide landen op te knippen. We hadden namelijk graag nog meer van Nepal willen zien. Maar misschien komt dat een andere keer.

rondreis door Zuid-Nepal

Dit wil je weten over een rondreis door Zuid-Nepal

Hoeveel kilometer is de in deze blog beschreven rondreis door Zuid-Nepal?

Uiteindelijk hebben we in Zuid-Nepal 250 kilometer afgelegd. Dat is relatief weinig, maar dat heeft vooral te maken met de omstandigheden van de wegen. Bovendien waren op de route voldoende interessante plekken om even te stoppen.

Hoe zijn de wegen in Nepal?

De wegen naar Lumbini vanuit Varanasi (Noord-India) zijn naar onze maatstaven slecht. Dit zal ook de komende vijf jaar nog zeker het geval zijn. Verder is de reis van Lumbini naar Kathmandu (via het nationale park) verre van comfortabel. Naast het ongemak van de reis, moet je daarnaast rekening houden met enorme reistijden over relatief korte afstanden. Zo hebben wij van Varanasi naar Lumbini ruim negen uur gedaan over 320 km! Maar er staat ook iets tegenover: schitterende uitzichten, hoge bergen en leuke dorpen onderweg. Stap dan ook zeker een keertje uit onderweg.

Wat is de beste periode voor een rondreis door Nepal?

Er zijn feitelijk twee goede periodes voor een rondreis door Nepal:

• Lente (maart tot mei): dit wordt beschouwd als een van de beste seizoenen om Nepal te bezoeken. De temperaturen zijn aangenaam en de bloemen staan in bloei, waardoor het landschap prachtig is. Dit is ook een goed moment voor trektochten en andere buitenactiviteiten.
  • Herfst (september tot november): een andere populaire periode om Nepal te bezoeken is in de herfst. De lucht is vaak helder, wat zorgt voor fantastische uitzichten op de bergen. Dit is ook het hoogseizoen voor trektochten, waaronder de beroemde trektochten naar de Himalaya.
Waar kan ik het beste de rondreis door Zuid-Nepal starten en hoe kom ik daar?

Je kunt op verschillende manieren van India naar Nepal gaan. Veel mensen gaan over de weg en een deel gaat met het vliegtuig en starten in Kathmandu.

Hoe lang is de in deze blog beschreven rondreis door Zuid-Nepal?

De rondreis door Nepal die in deze blog beschreven is duurde in totaal een week.

Gaan er ook vluchten vanuit Varanasi in Noord-India naar Kathmandu?

Tijdens onze reis kwamen we enkele mensen tegen die niet met de auto, maar met het vliegtuig vanuit Varanasi naar Kathmandu gingen. Voor nog geen € 60 per persoon kun je deze vlucht maken.