Je sales funnel optimaliseren voor de Nederlandse, reizende 50-plusser

Je sales funnel optimaliseren voor de Nederlandse, reizende 50-plusser

Home » Je sales funnel optimaliseren voor de Nederlandse, reizende 50-plusser

De huidige 50-plusser is actief, gezond en reist veel. Tijd en budget zijn geen beperking. Deze interessante doelgroep zal door demografische ontwikkelingen de komende jaren steeds groter worden. En internet is bij de oriëntatie op hun vakanties steeds belangrijker.

 

Enkele feiten en cijfers op een rij

  • Meer dan 50% van de Nederlandse bevolking is in 2019 50 jaar of ouder. Dit aandeel neemt alleen maar toe.
  • Uit onderzoek blijkt dat deze doelgroep een grote interesse in reizen en vakanties heeft
  • Uit onderzoek blijkt dat zij meer besteden aan reizen dan welke andere leeftijdscategorie in Nederland dan ook
  • De 50-plus reiziger is flexibel en reist vaak meerdere keren per jaar voor korte en langere vakanties. Hiermee is deze doelgroep zeer interessant om buiten de piekperioden in het hoogseizoen voor bezetting te zorgen.
  • Deze doelgroep wil zich goed voorbereiden op de vakantie. Internet is hierbij een veel geraadpleegde bron.
  • De 50-plus reiziger vertrouwt sterk op onafhankelijke en objectieve beoordelingen van medereizigers.
  • De 50-plus reiziger stelt andere eisen aan de vakantie dan jongere doelgroepen.
  • De 50-plus reiziger is sterk geïnteresseerd in een sabbatical om een grote (wereld)reis te kunnen maken.
  • De 50-plus reiziger heeft een “travel bucketlist”.
  • Bij vakanties wil een 50-plusser actief bezig zijn, de natuur in en cultuur opsnuiven.

Maar de doelgroep van 50-plus reizigers is groot en divers. Er zijn diverse klantprofielen op te stellen. En ieder klantprofiel vereist weer een specifieke marketingaanpak om te bereiken. Hoe profiteert een reisaanbieder optimaal van de kansen die de 50-plus vakantiemarkt biedt?

Effectievere verkoopinspanningen

Met het project van grijsopreis.nl profiteert de deelnemer van zoveel inzicht op het oriëntatiegedrag, vakantiegedrag, de klantprofielen en nog vele andere zaken, dat hiermee de verkoopinspanningen optimaal worden ingezet. Het commerciële rendement verbetert hierdoor sterk.

  • Meer leads genereren
  • Meer interesse kweken in de vakantiebestemming/reis/product of dienst
  • Betere doelgroepbepaling
  • Effectievere marketingcampagnes met hogere conversie
  • Meer boekingen

Het multi-client marktonderzoek

Het multi-client marktonderzoek bestaat uit een periodiek terugkerend onderzoek onder 1.000 respondenten. De steekproefpopulatie bestaat uit actieve 50-plussers. De steekproef zal representatief zijn en met deze steekproefgrootte kunnen betrouwbare uitspraken worden gedaan. We voeren het multi-client onderzoek diverse keren per jaar uit.

  • Tweemaal per jaar een groot onderzoek, gekoppeld aan de oriëntatieperiodes voor zomervakanties en wintervakanties.
  • Viermaal per jaar een kleiner onderzoek om specifieke reisgerelateerde thema’s te onderzoeken. In deze onderzoeken gaan we in op thema’s zoals stedentrips, bucketlist-activiteiten of -bestemmingen, culinaire vakanties, golfvakanties, enz. Thema’s worden in nauw overleg met deelnemende partners gedefinieerd.
  • Bij de opstelling van de vragenlijsten voor de diverse onderzoeken kunnen de deelnemers input geven.

Het marktonderzoek wordt uitgevoerd door Ruigrok Netpanel in Amsterdam, een gerenommeerd marktonderzoeksbureau met een uitstekende reputatie. Alle resultaten van ieder onderzoek worden volledig, inclusief alle tabellen, ter beschikking gesteld aan de deelnemers. Desgewenst zijn de uitkomsten ook digitaal beschikbaar voor verdere analyses. Indien er klantspecifieke vragen meelopen in een onderzoek, worden de uitkomsten hiervan vanzelfsprekend alleen ter beschikking gesteld aan de betrokken deelnemende partner.

 

Analyses grijsopreis.nl

Via eigen analyses over het bezoek- en oriëntatiegedrag op onze eigen website en de diverse social media, verrijken we de data van het marktonderzoek. Periodiek stelt grijsopreis rapportages op over trends en ontwikkelingen met betrekking tot het oriëntatiegedrag van onze bezoekers.

Nu grijsopreis.nl meer dan een jaar actief is, beschikken we inmiddels over veel relevante data van onze gebruikers. Zo weten we welke bestemmingen in trek zijn, welke informatie onze gebruikers vooral zoeken, welk profiel onze gebruikers hebben en wat andere interesses zijn van onze gebruikers. Op basis van die data en de conclusies uit de verschillende marktonderzoeken, zijn deelnemers aan dit project optimaal in staat om het commercieel beleid richting de 50+ doelgroep vorm te geven of bij te sturen. Hierdoor zal het rendement toenemen.

Marketingexposure via grijsopreis.nl

We bieden de deelnemers optimaal bereik aan op ons online multimediaportaal. Dit bestaat uit:

  • Advertorials op grijsopreis.nl, en waar relevant ook op silver-travellers.com
  • Banners op grijsopreis.nl, en waar relevant ook op silver-travellers.com
  • Periodieke uitingen op alle social media van grijsopreis.nl (frequentie in overleg vast te stellen)
  • Periodieke uitingen in de nieuwsbrief van grijsopreis.nl (frequentie in overleg vast te stellen)

Deelnemers hebben alle gelegenheid om campagnes te testen op ons portaal. Of tussentijds campagnes te wijzigen op basis van de verkregen inzichten uit het marktonderzoek. De effectiviteit van campagnes kan hiermee snel worden vergroot. Met een bereik in september 2019 dat boven de 150.000 lag via ons portaal, is grijsopreis.nl in een jaar tijd uitgegroeid tot een niet meer weg te denken medium voor reisorganisaties die zich richten op de 50-plus markt.

 

Beperkte investering: value for money

Het project gaat door bij 10 deelnemers aan dit multi-client onderzoek. De investering per deelnemer is dan beperkt. Informatie over de tarieven en overige voorwaarden is op aanvraag beschikbaar.

Additionele activiteiten

Op basis van de onderzoeken wil een partner wellicht een verdieping aanbrengen door middel van kwalitatief onderzoek, nadere analyses via grijsopreis.nl of een specifiek onderzoek via ons marktonderzoeksbureau. Vanzelfsprekend is dit mogelijk tegen gunstige tarieven voor de deelnemers. Hiervoor zal grijsopreis.nl of de geselecteerde onderzoekspartner Ruigrok Netpanel een offerte uitbrengen. Grijsopreis.nl denkt graag met de deelnemende partners mee over de klantprofielen en de wijze waarop deze kunnen worden bereikt.

 

Mis deze kans niet!

Een unieke kans om de belangrijkste en grootste reizigersdoelgroep nog effectiever te bereiken op basis van gefundeerd inzicht. Indien u zich wilt aanmelden of meer informatie wilt, neem dan contact op via info@grijsopreis.nl. Wij komen snel bij u terug, indien gewenst via een persoonlijke kennismaking.