Stedentrips in Nederland

Home » Nederland » Stedentrips in Nederland

In ons land vind je de mooiste steden. Hanzesteden, vestingsteden, steden met het rijke VOC-verleden en ga zo maar door. Iedere stad heeft zijn eigen charme. Sommige hebben de leukste musea. Andere hebben weer een prachtig historisch centrum vol monumentale gebouwen. Ze hebben ook allemaal de meest gezellige pleinen. Waar het heerlijk uitrusten is na een stedentrip.

En een stad kun je ieder jaargetijde bezoeken. Wij doen dat dan ook graag en regelmatig. Wij hebben al diverse stedentrips beschreven in onze blogs. Op deze pagina vind je ons totaaloverzicht van bezochte steden in eigen land. Daarmee doe je vast inspiratie op voor een verrassend weekendje weg.

Overzicht beschreven stedentrips in Nederland

De mooiste bezienswaardigheden van Enkhuizen

Enkhuizen aan het IJsselmeer is met recht een groot openluchtmuseum. Lopend door de historische stad valt je oog op het ene na het andere prachtige monument uit de Gouden Eeuw. De stad heeft een groot VOC-verleden, dat veel rijkdom bracht. De...

Goedereede, de mooiste stad op Goeree-Overflakkee

Goeree-Overflakkee is het meest zuidelijke deel van de provincie Zuid-Holland. Het is een geliefde vakantiebestemming, want het Noordzeestrand en het kraakheldere Grevelingenmeer zijn dichtbij. Maar bezoek zeker ook Goedereede. Dit is namelijk de...

De 10 mooiste bezienswaardigheden van Bergen op Zoom

Bergen op Zoom is een prachtige stad in West-Brabant. De rijke historie van de stad gaat meer dan 800 jaar terug. Overal zijn fraaie herinneringen aan het verleden zichtbaar. Smalle straatjes, bijzondere pleinen, imposante gebouwen en andere...

De bezienswaardigheden van Vlissingen

Op het Zeeuwse eiland Walcheren liggen Vlissingen en Middelburg niet ver van elkaar. Als bestemming voor een stedentrip is die laatste stad veel populairder dan de maritieme stad aan de Westerschelde. En dat is onterecht. Want in Vlissingen kun je...

Wandeling bij Medemblik: historische stad en IJsselmeer

In de afgelopen weken hebben we de schilderachtige stadjes Hoorn en Enkhuizen bezocht. Natuurlijk mag Medemblik dan niet ontbreken. Dit is de kleinste en oudste stad van West-Friesland. Maar zeker niet de minst interessantste. Een rijk VOC-verleden...

Wandeling bij VOC-stad Enkhuizen: wat een variatie!

Een prachtige stad vol herinneringen aan de bloeiperiode in de Gouden Eeuw. Maar ook een vestingwal met stadspoorten, het grootste bos van West-Friesland, de dijk langs het IJsselmeer en de Drommedaris. Zo maar wat hoogtepunten die je tegenkomt op...

De mooiste bezienswaardigheden van Haarlem

Niet ver van Amsterdam ligt Haarlem. Officieel is Haarlem geen stad, maar de inwoners spreken met trots over “hun Spaarnestad”. En Haarlem heeft zeker de allure die je van een bijzondere stad mag verwachten. In de gezellige straten en grachten...

Een prachtige stadswandeling door Haarlem

De stad Haarlem heeft een grote aantrekkingskracht. Want de sfeervolle binnenstad heeft prachtige hofjes, historische panden en fraaie grachten. Deze korte, maar o zo interessante stadswandeling door Haarlem brengt je langs de mooiste plekjes. En...

Hoogtepunten van sleutelstad Leiden

Tussen Amsterdam en Den Haag ligt de gezellige studentenstad Leiden. In de eeuwenoude binnenstad laveer je heerlijk over de grachten en singels langs de vele bezienswaardigheden. Ben je benieuwd waaraan Leiden de bijnaam sleutelstad heeft te danken?...

Historische stadswandeling door Hanzestad Harderwijk

Aan de rand van de Veluwe ligt aan het Veluwemeer de oude Hanzestad Harderwijk. De “stad van het dolfinarium" is een fantastische bestemming voor een dagje of weekendje weg. Zo heeft de oude, pittoreske binnenstad van Harderwijk de fervente...

Stadswandeling in Leiden langs singels en parken

Leiden is een sfeervolle, gezellige stad met veel hoogtepunten. Maar Leiden heeft daarnaast prachtige singels en parken. In deze stadswandeling in Leiden lopen we langs de fraaiste bezienswaardigheden. Ook bezoeken we het voormalige Romeinse...

Een stedentrip naar het Bourgondische Maastricht

Een stedentrip naar Maastricht geeft je de kans om te genieten van het Bourgondische leven in een van de oudste steden van Nederland. Wij vermaken ons altijd volop tijdens een weekend in de meest zuidelijke stad van ons land. De sfeer is uniek. Zo...

De hoogtepunten van Groningen, stad van de Martinitoren

“Er gaat niets boven Groningen”. Met die uitspraak probeert men al jaren toeristen naar Groningen te lokken. Het is zelfs een van de bekendste reclameslogans in ons land. Toch kenden wij de stad Groningen nog helemaal niet. Vlak voor de kerstdagen...

Stadswandeling door Hoorn: terug in de Gouden Eeuw

Terug in de tijd van de Gouden Eeuw. Dat ga je met deze stadswandeling door Hoorn. Je ontdekt tal van monumenten uit de VOC-tijd. Je geniet van de fraaie gevelstenen op de minstens zo mooie grachtenpanden in het centrum. In de Binnenhaven liggen de...

Wandeling rond Edam: Markermeer, polder en vestingstad

Vlak boven Amsterdam liggen pittoreske plaatsen. Vele daarvan kennen we door onze fietstochten in het Waterland. Maar Edam was voor ons nog een onbekende stad. Dankzij de wandeling rond Edam hebben we genoten van de voormalige vestingstad. Die...

Leerdam, dit wil je er zeker zien en doen

De Utrechtse stad Leerdam is beroemd vanwege het glas en de kaas. Maar Leerdam heeft veel meer te bieden dan dat alleen. Dat ontdekten we toen we Leerdam op een zonnige dag bezochten. We hebben ons er geen moment verveeld. Sterker nog, we kwamen...

Hanzestad Doesburg: schattig plaatsje langs de IJssel

Wij bezoeken graag Hanzesteden. Dus toen we een midweek verbleven op de Veluwezoom, kon een bezoek aan Hanzestad Doesburg niet uitblijven. Zo ontdekten we weer een leuke stad met een prachtig historisch centrum. De fraaie ligging aan de IJssel maakt...

Groene stadswandeling door Nijmegen

We vonden het weer eens tijd worden voor een stadswandeling. Via de Wandelzoekpagina komen we uit bij een groene wissel door Nijmegen. Van onze keuze krijgen we geen spijt. De stadswandeling door de oudste stad van Nederland voert ons door vele...

Hanzestad Zutphen: alle hoogtepunten die je wilt zien

Als culturele tussenstop van ons actieve weekend in ’s-Heerenberg en een sportief verblijf op de Veluwezoom, mocht een bezoek aan Hanzestad Zutphen natuurlijk niet ontbreken. Zo konden we weer een stad toevoegen aan onze groeiende lijst van bezochte...

De hoogtepunten van Domstad Utrecht

‘Ons stadsie’, zoals Utrechters hun stad noemen, is allereerst bekend om de Domtoren. De hoogste kerktoren van Nederland is sinds begin 14e eeuw de trots van de stad. Maar de Domstad is zoveel meer dan alleen de Dom. Wat Utrecht voor ons zo speciaal...

Stadswandeling door Leeuwarden, het Kleine Amsterdam

Leeuwarden is een van de minder bekende, oude Nederlandse steden. Volledig onterecht vinden we. Niet voor niets was de stad in 2018 namelijk nog de trotse culturele hoofdstad van Europa! Mede omdat mijn familie van vaderskant er vandaan komt, was ik...

Trage Tocht naar Naarden Vesting: stad én natuur

We hebben weer een verrassende wandeling gemaakt. De Trage tocht naar Naarden Vesting bracht ons op totaal onbekende plekken. Van twee natuurgebieden hadden we nog nooit gehoord. En dat terwijl we al meer dan 30 jaar in deze regio komen om te...

Wandeling bij Zaltbommel en de Hurwenense uiterwaarden

Zaltbommel is een pittoreske vestingstad aan de Waal. Vanaf de bekende Martinus Nijhoffbrug over de rivier zie je het al liggen. Voor ons was een wandeling bij Zaltbommel de afsluiting van een zonnig pinksterweekend. En bij de wandeling zagen we tal...

Stedentrip naar Delft, stad van Oranje

Onlangs maakten we een verrassende rondreis door onze eigen Randstad. We maakten daarbij gebruik van het ‘Wees Welkom Weken’-programma van WestCord Hotels. Een van de steden die we aandeden was Delft, de stad van Oranje. We zijn er lang geleden al...

Een verrassende roadtrip door de Randstad

Dit jaar is een bijzonder vakantiejaar. Veel landen kunnen we niet bezoeken. Maar het is helemaal niet verkeerd om in ons eigen land vakantie te vieren. Er is zoveel moois te zien in alle regio’s, dat we echt niet altijd de grens over hoeven. En met...

Kaasstad Gouda, alle hoogtepunten die je niet wilt missen

Kaasstad Gouda is niet alleen een bezoek meer dan waard dankzij de wereldberoemde Goudse kaas. De stad biedt je tal van verrassende plekjes en fraaie grachten. Op de Markt en bij het Stadhuis is het een drukte van belang. Maar als je even verder...

Den Bosch, prachtige hoofdstad van Noord-Brabant

“Dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve Gerritje”. Het is een oud volksliedje dat de meesten van ons vast wel kennen. Maar ik was nog tot voor kort nooit in Den Bosch geweest. Wel had ik een enkele keer een zakelijke afspraak in de kantorenwijk....

Stedentrip naar Den Haag: 10 bijzondere hoogtepunten

Hoewel we al jaren in Amsterdam wonen, hebben we wat met Den Haag. Zou het komen omdat mijn vrouw er geboren en getogen is? We komen er om die reden best vaak, want haar familie woont er nog steeds. En iedere keer geniet ik weer van de residentie....

Wandelen langs de IJssel bij hanzestad Deventer

In deze blog nemen we je mee op een stadswandeling die we onlangs maakten door Deventer, de stad waar ik met erg veel plezier 8 jaar heb gewoond. Wat weinig Nederlanders weten is dat Deventer een van de oudste steden van Nederland is. Ergens midden...

Het witte stadje Thorn: een groot openluchtmuseum

Het witte stadje Thorn in Midden-Limburg heeft voor ons een speciale betekenis. Achtentwintig jaar geleden vroeg ik hier namelijk mijn vriendin ten huwelijk. Gelukkig zei ze “ja”. Inmiddels hebben we ons zilveren huwelijksfeest alweer achter ons...

De hoogtepunten van Amsterdam die je niet wilt missen

Amsterdam is voor veel toeristen een stad waar ze kunnen genieten van een tolerante levensstijl en de gezelligheid die deze stad biedt. Velen bezoeken de hoofdstad voor een dagtrip. Daarmee kun je echt niet alle hoogtepunten van Amsterdam bekijken....

Imponerend Rotterdam

Een paar jaar geleden riep het bekende Lonely Planet Rotterdam uit tot de vijfde stad in de categorie “Top cities in the world 2016”. Buitenlanders ontdekten toen ook wat wij al wisten: Rotterdam is een geweldig imponerende stad met een no-nonsense...

De hoogtepunten van Zwolle die je niet mag missen

De stad Zwolle heeft een rijke historie. Doordat de stad zich in 1448 aansloot bij het Hanzeverbond, brak een bloeiperiode door voor Zwolle. De stad dreef handel met vele andere Hanzesteden, van de Noordzee tot aan de Oostzee toe. Voor Zwolle was de...

Vestingstad Weesp

Amsterdam is een enorme toeristische magneet. In 2017 bezochten maar liefst 21 miljoen toeristen onze hoofdstad. En de verwachting is dat in 2030 het astronomische aantal van 32 miljoen bezoekers Amsterdam willen zien. Dat wordt dringen bij alle...

Kaart van Nederland met pins van onze stedentrips